خط لوله نورداستریم؛ گازپروم عرضه گاز به اروپا را باز هم کاهش می‌دهد

ایستگاه دریافت گاز خط لوله نورد استریم 1 دریای بالتیک
ایستگاه دریافت گاز خط لوله نورد استریم 1 دریای بالتیک Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برلین کاهش مجدد عرضه گاز روسیه به اروپا را یک نوع «بهانه» و «تصمیم سیاسی» برای تأثیرگذاری بر غربی‌ها در میانه درگیری‌های جاری در اوکراین توصیف کرده است.

آگهی

گازپروم، شرکت غول‌ انرژی روسیه روز دوشنبه ۲۵ ژوئیه از کاهش مجدد عرضه گاز به اروپا از روز چهارشنبه ۲۷ ژوئیه خبر داد.

این تصمیم آنگونه که گازپروم مدعی شده دلایل فنی داشته و با توجه به نیاز موجود برای تعمیر و نگهداری یک توربین گازی اتخاذ شده است.

بر این اساس قرار است عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم از دو روز دیگر با کاهشی شدید همراه شود و به ۳۳ میلیون متر مکعب در روز تقلیل یابد.

گازپروم با انتشار پیامی در حساب تلگرامی خود تصریح کرد: «ظرفیت تولیدی ایستگاه کمپرسور پورتووایا از ساعت هفت صبح روز ۲۷ ژوئیه به ۳۳ میلیون مترمکعب خواهد رسید».

این کاهش به منزله رساندن حجم صادرات گاز به حدود ۲۰ درصد ظرفیت خط لوله نورد استریم است در حالی که تا پیش از این از حدود ۴۰ درصد ظرفیت این خط لوله برای عرضه گاز به اروپا استفاده می‌شد.

روسیه پیش از این در ماه ژوئن دو بار دیگر از حجم صادرات گاز خود به اروپا کاسته و اعلام کرده بود که خط لوله گاز بدون توربینی که در کانادا در دست تعمیر است و به دلیل تحریم‌های غرب هنوز به کشور بازنگشته، نمی‌تواند تحت شرایط عادی کار کند.

آلمان و کانادا ماه گذشته میلادی برای بازگرداندن تجهیزات به روسیه توافق کرده بودند اما گویا توربین گازی در دست تعمیر و نگهداری هنوز به مسکو تحویل داده نشده است.

برلین کاهش مجدد عرضه گاز روسیه به اروپا را یک نوع «بهانه» و «تصمیم سیاسی» برای تأثیرگذاری بر غربی‌ها در میانه درگیری‌های جاری در اوکراین توصیف کرده است.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «طبق اطلاعات ما، هیچ دلیل فنی برای کاهش عرضه گاز از سوی روسیه وجود ندارد.»

گروه آلمانی زیمنس انرژی، فعال در زمینه تعمیر و نگهداری توربین‌های گازی نیز تاکید کرده است که «هیچ ارتباطی بین توربین و کاهش عرضه گاز اجرا یا اعلام شده از سوی روسیه» نمی‌بیند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیش‌تر هشدار داده بود که اگر کشورش توربین مورد نیاز خود را دریافت نکند، خط لوله درنظر گرفته شده برای عرضه گاز به اروپا به دلیل تعمیر و نگهداری توربین دوم با ۲۰ درصد ظرفیت خود در هفته جاری کار خواهد کرد.

خط لوله گازی نورد استریم با ظرفیت انتقال ۱۶۷ میلیون مترمکعب در روز، روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان متصل می کند.

این خط لوله برای تامین گاز اروپایی‌ها که در حال حاضر به شدت به منابع انرژی روسیه وابسته‌اند، استراتژیک و مهم است.

غربی‌ها مسکو را به استفاده از «سلاح انرژی» در تلافی تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور پس از تهاجم نظامی به خاک اوکراین متهم می کنند.

از سوی دیگر، کرملین نیز می‌گوید که تحریم‌ها منشأ مشکلات فنی در زیرساخت‌های گازی است و این مسئله سبب شده تا اروپا خود نیز از اقداماتی که علیه روسیه در پیش گرفته آسیب ‌ببیند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

احتمال قطع صادرات گاز روسیه؛ رئیس کمیسیون اروپا: برای بدترین شرایط آماده شوید

همزمان با افزایش دوباره قیمت نفت، گازپروم به فکر روبلی کردن گاز مایع افتاد

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند