احتمال افزایش قیمت جهانی گاز؛ کارگران تاسیسات گازی استرالیا دست به اعتصاب می‌زنند

سایت تولید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) شورون، در پروژه گورگون در سواحل شمال غربی استرالیای غربی
سایت تولید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) شورون، در پروژه گورگون در سواحل شمال غربی استرالیای غربی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارگران دو مجتمع بزرگ گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در استرالیا که توسط غول انرژی آمریکایی شورون اداره می‌شود، قرار است از ۷ سپتامبر اعتصاب کنند. اقدامی که می‌تواند قیمت‌های جهانی را افزایش دهد. این اعتصاب به دنبال هفته‌ها مذاکره با اتحادیه‌ها بر سر حقوق و شرایط کار برگزار خواهد شد.

آگهی

سایت‌های گازی «ویتستون» و «گورگن» بیش از ۵ درصد ال‌ان‌جی جهان را تولید می‌کنند. از همین رو ترس از اعتصاب باعث افزایش قیمت عمده فروشی گاز در اروپا شده است. 

در حال حاضر، حدود ۵۰۰ کارگر در دو مجتمع شورون در غرب استرالیا مشغول به کار هستند. شورون روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که ما معتقد نیستیم که اقدام اعتراضی برای دستیابی به توافق ضروری است، اما ما حق کارگران در انجام اقدامات اعتراضی را به رسمیت می‌شناسیم.. ما به کار خود از طریق فرآیند چانه‌زنی ادامه خواهیم داد چراکه به دنبال نتایجی هستیم که هم به نفع کارکنان و هم به نفع شرکت باشد.»

بنا بر اعلام اتحادیه کارگران، تلاش برای دستیابی به توافق با این شرکت در مورد چند موضوع کلیدی از جمله حقوق، امنیت شغلی و استانداردهای آموزشی بوده است؛ اما کارگران «به طور مداوم از رویکرد شرکت در مذاکرات با اتحادیه و شورون ناامید شده‌اند و شورون نمی‌پذیرد که یک توافقنامه استاندارد صنعتی باید در مورد کاری که برای شرکت انجام می‌دهند، اعمال شود».

ساول کاونیک، تحلیلگر انرژی به بی‌بی‌سی جهانی می‌گوید: «ممکن است شاهد توقف کار برای مدت کوتاهی از روز و ممنوعیت کارهای خاصی مانند تخلیه هلیکوپتر باشیم. این اقدامات ناکارآمدی ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به اختلالات جزیی در تولید شود.» 

به گفته کاونیک، در حال حاضر انتظار می‌رود که اعتصاب تاثیر محدودی بر قیمت جهانی گاز داشته باشد. با این حال او هشدار داد که در صورت تشدید اقدامات اعتراضی و اعتصاب، قیمت انرژی ممکن است افزایش یابد. 

او افزود: «در صورت اختلال طولانی مدت، قیمت‌ها ممکن است به سطح بحرانی سال گذشته و زمان حمله روسیه به اوکراین برگردد.»

هفته گذشته، قیمت عمده فروشی گاز در اروپا به دلیل نگرانی از اختلال در عرضه شورون و یکی دیگر از کارخانه‌های ال‌ان‌جی استرالیا که توسط شرکت «وودساید» اداره می‌شود، افزایش یافت. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شرکت «وودساید» روز پنجشنبه اعلام کرد که به توافقی اصولی با اتحادیه‌های کارگری در کارخانه «شلف شمال غربی» رسیده است. کارخانه‌های وودساید و شورون با هم حدود ۱۰ درصد از عرضه ال‌ان‌جی جهان را در اختیار دارند.

استرالیا یکی از بزرگترین صادرکنندگان ال‌ان‌جی در جهان است و صادرات آن در این بخش، به کاهش قیمت جهانی انرژی کمک کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصرف گاز طبیعی در فرانسه به دلیل صرفه‌جویی شهروندان کاهش قابل توجه داشته است

افتتاح دومین پایانه گاز طبیعی مایع در آلمان؛ وزیر انرژی قطر: گاز روسیه به اروپا باز خواهد گشت

کاهش سطح صادرات گازپروم منجر به افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا شد