ذخیره گاز اروپا ۳ ماه زودتر از موعد تعیین‌شده به بالای ۹۰ درصد رسید

تاسیسات گاز در نروژ
تاسیسات گاز در نروژ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ذخیره گاز طبیعی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در حالی که هنوز چند ماه به فصل سرما باقی مانده است به رکوردی بی‌سابقه رسید.

آگهی

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تلاش کرده‌اند تا وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را کاهش دهند. مسکو سال گذشته تصمیم گرفت تا صادرات گاز به اروپا را متوقف کند. 

بنا به اعلام اتحادیه اروپا ذخیره گاز کشورهای عضو این اتحادیه روز پنجشنبه به بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت ذخیره رسید. اتحادیه اروپا تا ماه نوامبر برای رساندن ذخیره گاز به ۹۰ درصد فرصت داشت. 

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفت: «تائید عبور ذخیره گاز از حد نصاب تعیین شده پیش از زمان موعود نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا برای زمستان به خوبی آماده شده است و این امر به تثبیت بیشتر بازار طی ماه‌های آینده کمک خواهد کرد.»

وی افزود که بازار انرژی اروپا نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۲ به ثبات بیشتری رسیده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اتحادیه اروپا تا پیش از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کرد. بروکسل گاز وارداتی از روسیه را با خرید گاز از آمریکا، نروژ، جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر جبران کرده است.

هرچند قیمت گاز نسبت به ماه‌های ابتدایی آغاز تهاجم روسیه به اوکراین کاهش یافته اما همچنان بهای آن از پیش از شروع جنگ در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ بیشتر است. 

تحلیلگران بازار انرژی در اروپا بر این باور هستند که زمستان پیش‌رو آخرین زمستانی خواهد بود که تامین گاز کشورهای اروپایی می‌تواند اسباب نگرانی باشد. به گفته آنها از میانه سال ۲۰۲۴ سهم گاز طبیعی مایع با افزایش ظرفیت تولید قطر و آمریکا به نگرانی‌ها پدید آمده پس از آغاز جنگ اوکراین پایان خواهد داد. 

وزارت دارایی روسیه اعلام کرده است که درآمد حاصل از صادرات انرژی در هفت ماه ابتدایی سال جاری با ۴۱ درصد کاهش به حدود ۴۳ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که ارزش روبل به کمترین میزان خود طی ۱۶ ماه گذشته رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به نوسانات سهم بازار برق و گاز در کشورهای عضو اتحادیه اروپا

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی

ماکرون در هشدار به رهبران قاره سبز:بقای اروپا بسته به انتخاب‌های ماست؛ نباید دست‌نشانده آمریکا باشیم