برکسیت؛ سناریوهای احتمالی پس از رد برنامه زمان‌بندی بوریس جانسون در مجلس نمایندگان

برکسیت؛ سناریوهای احتمالی پس از رد برنامه زمان‌بندی بوریس جانسون در مجلس نمایندگان
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از درخواست نمایندگان مجلس عوام بریتانیا مبنی بر تعویق تاریخ نهایی شدن برکسیت، چگونگی پروژه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بار دیگر با ابهام مواجه شده است.

آگهی

پس از توافق میان بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسر آخرین پروژه پیشنهادی دولت بریتانیا در نشست اخیر رهبران اروپایی در بروکسل، بوریس جانسون نتوانست این توافق ۱۱۰ صفحه ای را به تصویب مجلس عوام بریتانیا برساند.

نمایندگان پارلمان با ۳۲۲ رای مخالف این توافق را ردکردند. به این ترتیب و با وجود تلاش های بوریس جانسون بعید است تا قبل از ۳۱ اکتبر، تاریخ نهایی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دولت بتواند با ابتکار عملی جدید برکسیت را در این تاریخ عملی کند.

خصوصا که شنبه گذشته پارلمان بریتانیا از دولت خواست درخواست تمدید مهلت برکسیت تا سه ماه آینده را با اتحادیه اروپا مطرح کند. تاخیری سه ماهه برای عملی شدن برکسیت.

به این ترتیب پس از شکست دولت ترزا می در اجرای برکسیت در پایان ماه ژوئن گذشته و به تعویق افتادن آن به ماه اکتبر، باردیگر احتمال دارد دولت جدید درخواست تعویق برکسیت را مطرح کند. البته بوریس جانسون همواره با تاخیر نهایی شدن برکسیت مخالفت کرده است.

انتخابات پیش از موعد برای خروج از بن‌بست برکسیت؟

بوریس جانسون روز سه شنبه در پاسخ به نمایندگان مجلس عوام گفت: «اتحادیه اروپا حالا باید در سیاست های خود درباره آخرین توافق تجدیدنظر کند چرا که ما از آنها درخواست تعویق سه ماه کرده ایم. وی تاکید کرد با همتایان اروپایی در این باره گفتگو خواهدکرد اما سیاست دولت ممانعت از هرگونه «تاخیری در اجرایی شدن برکسیت در ۳۱ ام اکتبر است.»

وی گفت در این صورت دولت بریتانیا ابتکارعمل را در دست می گیرد تا برکسیت «بدون توافق» را عملی کند. هم چنین نخست وزیر بریتانیا خبر از سناریوی جدید داد. وی گفت امکان دارد در صورت ممانعت پارلمان براجرایی شدن برکسیت برگ «انتخابات پیش از موعد را» رو کند.

اما به جز انتخابات پیش از موعد سناریوهای دیگری هم هست که امکان دارد در روزها و هفته های آینده در باب برکسیت اتفاق بیفتند.

تمدید کوتاه مدت برکسیت

یکی از آنها پذیرش «تمدید کوتاه مدت برکسیت» برای بررسی مسائل فنی است. بوریس جانسون امکان دارد در صورت اصرار شورای اروپایی برای کوتاه مدت، «تمدید زمان نهایی شدن برکسیت» را بپذیرد.

دونالد توسک، رهبر شورای اروپایی دوشنبه از پیشنهاد تعویق برای نهایی شدن برکسیت حمایت کرد. این تعویق احتمالا سه ماهه، نهایی شدن برکسیت را به پایان ژانویه سال آینده میلادی می رساند.

هم چنین امکان دارد که رهبران اتحادیه اروپایی از بریتانیا بخواهند تا این تاخیر در نهایی شدن برکسیت ادامه پیداکند. به عنوان نمونه برخی دیپلمات‌ها در بروکسل می گویند خواسته امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تعویق بیش از سه ماهه مهلت نهایی شدن برکسیت است. تا آن زمان می توان انتظار برگزاری انتخابات پیش از موعد در بریتانیا را نیز داشت.

برگزاری همه‌پرسی دوباره برای برکسیت

آخرین سناریویی که هم چنان می توان در باب برکسیت به آن اشاره کرد برگزاری همه پرسی دوباره است. حزب کارگر بریتانیا، رقیب دولت محافظه کار، بارها پیشنهاد برگزاری مجدد همه پرسی برکسیت را مطرح کرده است. اما احتمال عملی شدن این اتفاق در حال حاضر بسیار کم است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکسیت؛ رئیس مجلس عوام پیشنهاد جدید دولت مبنی بر «رای گیری معنادار» را رد کرد

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟