مسابقات جام جهانی، هویت ملی افراد را بازسازی می کند

مسابقات جام جهانی، هویت ملی افراد را بازسازی می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

با آغاز جام جهانی فوتبال در برزیل، این کشور بطور استثنایی در معرض دید رسانه ها قرار خواهد گرفت. در آن سوی مسابقات ورزشی، نمایشها و تبعات اقتصادی آن، آیا می توان گفت که ورزش تبدیل به یک چالش ژئوپولیتیک و دیپلماتیک شده است؟

پاسکال بونیفاس، رییس انستیتوی روابط بین الملل و استراتژیک پاریس، میهمان این برنامه سخن شما، ضمن پاسخ مثبت به این سوال، می گوید: “بله شخص لولا داسیلوا، رییس جمهور وقت برزیل از مدافعان نامزدی کشورش برای میزبانی این مسابقات بوده و آن را افتخار بزرگی برای برزیل می دانست. کشوری که میزبان این مسابقات است، در کانون توجه قرار می گیرد. این یک پیروزی برای او محسوب می شود. اما برنده شدن در این مسابقات تا بتواند زمینه سازماندهی و میزبانی آن را نیز فراهم آورد، یک پیروزی بزرگی است.”

او می افزاید: “همه به دنبال چنین فرصتی هستند و رقابت بیش از پیش افزایش یافته است. زمانی که فقط آمریکای جنوبی و اروپا برگزار کننده جام جهانی باشند، به پایان رسیده است. این مسابقات اکنون در آفریقا، در آسیا، در ایالات متحده آمریکا و بزودی در روسیه و در کشورهای اسلامی نیز برگزار خواهد شد. بنابراین چون ورزش جهانی شده، رقابتها نیز بیش از پیش شدت گرفته است. این پدیده همچنین رسانه ها، شبکه های اجتماعی و رادیو و تلویزیون را به استادیومهایی با تعداد نامحدود جا تبدیل کرده است. برای همین، چیزی که قبلا عده محدودی می توانستند آن را ببینند، اکنون صدها میلیون بیننده پیدا کرده است.”

رییس انستیتوی روابط بین الملل و استراتژیک پاریس، همچنین معتقد است: “ورزش در فضای رسانه ای و اجتماعی، جایگاه مهمی کسب کرده، بازتاب شور و هیجان ملتها و عملا تصویری که آنها از خودشان به نمایش می گذارند، شده است. برای همین در عصر جهانی شدن که گفته می شود باعث برداشته شدن مرزها و حذف هویت ملی افراد شده، ورزش باعث خلق دوباره این هویت شده است. مثلا همه فرانسویها از تیمشان حمایت می کنند ولی همه بلژیکیها هم علی رغم اختلاف میان والونها و فلاماندها، به دفاع از تیمشان می پردازند. مردمان تمام کشورها اعم از قدیمی و یا جدید، در زیر پرچمهای خود جمع می شوند. نهایتا، بازیگران فوتبال ما تبدیل به دیپلماتهای شورت پوش می شوند.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها