صدها دامدار هلندی برای بستن دامپروری‌های خود در طرح جدید دولت ثبت نام کردند

اعتراض دامپروران هلندی درباره اصلاحات دولت درباره کاهش انتشار نیتروژن
اعتراض دامپروران هلندی درباره اصلاحات دولت درباره کاهش انتشار نیتروژن Copyright Peter Dejong/Copyright 2020 The AP. All rights reserved
Copyright Peter Dejong/Copyright 2020 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از ۷۵۰ دامدار هلندی در یک طرح خرید دولتی ثبت‌نام کرده‌‌اند. البته ماه‌ها طول خواهد کشید تا مشخص شود این طرح عملی خواهد شد یا خیر. این بخشی از تلاش هلند برای کاهش شدید انتشار نیتروژن است که منبع اصلی آن دامپروری‌ها هستند.

آگهی

کمیسیون اروپا، بر اساس قوانین کمک‌های دولتی اتحادیه اروپا، در ماه مه ۲۰۲۳، دو طرح هلندی را با بودجه کل حدود ۱.۴۷ میلیارد یورو برای کاهش انتشار نیتروژن در مناطق حفاظت شده منابع طبیعی تصویب کرده است. این اقدامات در راستای اهداف استراتژیک اتحادیه اروپا در رابطه با قرارداد سبز اروپا بوده است.

به این ترتیب، اتحادیه اروپا، نزدیک به ۱.۵ میلیارد یورو برای جبران خسارت دامپرورانی که داوطلبانه دامپروری‌های واقع در نزدیکی ذخایر طبیعی را تعطیل می‌کنند، در نظر گرفته است. حالا انتظار می‌رود که حدود ۳ هزار دامپروری واجد شرایط باشند. 

کشاورزان و دامپروران در هلند از اکتبر ۲۰۱۹ تاکنون اعتراضاتی را بر سر اهداف کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای برگزار کرده‌اند. 

ائتلاف حاکم می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ انتشار گاز گلخانه‌ای که عمدتا شامل اکسید نیتروژن و آمونیاک می‌شود را در سراسر این کشور ۵۰ درصد کاهش دهد. 

چرا هلند می‌خواهد دامپروی‌ها را تعطیل کند؟

هلند علیرغم اندازه کوچکش، پس از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی در جهان است. 

براساس گزارش اداره ملی آمار، ارزش صادرات محصولات کشاورزی هلند در سال گذشته ۱۲۲.۳ میلیارد یورو بوده است. 

کشاورزی متمرکز و صنعتی هلند باعث شده که این کشور کوچک سطح اکسید نیتروژن بالاتری نسبت به مقررات اتحادیه اروپا انتشار دهد. این گاز‌های گلخانه‌ای وضعیت تغییرات اقلیمی را بدتر می‌کنند و می‌توانند به تنوع زیستی آسیب برسانند. 

در سال‌های اخیر، پیشنهادات دولت برای کاهش انتشار نیتروژن شامل کاهش یک سوم تعداد دام بوده است. برخی از دامپروران نگران بودند که برای دستیابی به این هدف با فروش اجباری مواجه شوند. 

اما حالا استراتژی داوطلبانه که اخیرا تایید شده، شامل خرید و توقف کار در دامپروری‌های مسئول انتشار نیتروژن در مقایس بزرگ است. 

در ماه مه، هلند تاییدیه کمیسیون اروپا را دریافت کرد که این طرح براساس قوانین کمک‌های دولتی مجاز است. 

نظر دامپروران درباره طرح خرید دولت چیست؟

سازمان کشاورزی «ال‌تی‌او» گفت که این طرح خریدها باید «به گونه‌ای باشند که دامپرورانی که داوطلبانه دامپروری خود را تعطیل می‌کنند فرصتی برای پایان دادن به کسب و کارشان داشته باشند.»

این سازمان همچنین خواستار «طرح انتقالی» شد که به دامپروران اجازه می‌دهد با استفاده از روش‌هایی مانند نوآوری فنی یا تغییر به سایر فعالیت‌های کشاورزی، انتشار نیتروژن را کاهش دهند. 

«ال‌تی‌او» گفت: «این تنها راهی است که دامپروران می‌توانند تصمیمی آگاهانه و سنجیده در مورد آینده خود بگیرند.»

یک حزب سیاسی طرفدار دامپروری در انتخابات استانی هلند در ماه مارس پیروز شد و بر عمق نارضایتی دامپروران به دلیل طرح‌های کاهش انتشار نیتروژن تاکید کرد. این در حالی است که اوایل سال جاری، دولت مرکزی هلند، قانونگذاران استانی را موظف به تدوین و اجرای پیشنهاد‌های دقیق برای کاهش انتشار نیتروژن کرد.

 به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دامپروران هلندی سال گذشته چندین تظاهرات بزرگ برگزار کردند و بزرگراه‌ها و انبارهای سوپرمارکت‌ها را مسدود کردند تا به اصلاحات دولت اعتراض کنند. آنها این اصلاحات را تهدیدی برای شیوه زندگی‌شان می‌دانند. 

تظاهرات به کشور همسایه، بلژیک هم سرایت کرد. به این ترتیب صدها دامدار ماه گذشته با تراکتورهای خود به مرکز شهر بروکسل رفتند و در اعتراض به طرح‌های کاهش انتشار نیتروژن تجمع کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هلند قانون ممنوعیت سرپرستی حیوانات خانگی بیش از حد اصلاح‌ نژاد شده را بررسی می‌کند

مخترع هلندی با تولید تابوت ارگانیک حاوی قارچ به دغدغه‌های محیط زیستی پاسخ می‌دهد

شکایت کمیسیون اتحادیه اروپا از پرتغال بدلیل تولید بیش از حد دی اکسید نیتروژن