تونل زمان؛ دانشمندان با استخراج یخ ۵۰ هزار ساله از اعماق قطب اسرار تغییرات اقلیمی را می‌گشایند

نمایی از بخش فوقانی یک یخ‌تاق در قطب جنوب
نمایی از بخش فوقانی یک یخ‌تاق در قطب جنوب Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان موفق شدند نمونه‌های ۵۰ هزار ساله یخ را از اعماق یک یخ‌تاق در قطب جنوب بیرون بکشند. این استوانه عظیم یخ دریچه‌ای به گذشته دور است.

آگهی

دانشمندان موفق شدند نمونه‌های ۵۰ هزار ساله یخ را از اعماق یک یخ‌تاق در قطب جنوب بیرون بکشند. این استوانه عظیم یخ، دریچه‌ای به گذشته دور است و از طریق آن می‌توان به تاریخچه تغییرات آب و هوای زمین و سطوح گازهای گلخانه‌ای و حتی دمای زمین پی برد.

کارلو باربانته، مدیر «موسسه علوم قطبی شورای تحقیقات ملی ایتالیا» ضمن «ثمربخش» خواندن این ماموریت توضیح داد که «۱۳ محقق به مدت ۶۰ روز در محل بودند و در دو شیفت هشت ساعته از ساعت ۸ صبح تا نیمه‌شب، کار کردند و در نهایت موفق شدند تا عمق ۸۰۸ متری حفاری کنند، عمقی که بسیار فراتر از پیش‌بینی اولیه بود.»

آقای باربانته هسته‌های یخی نمونه برداری‌شده را «با کیفیت بسیار بالا» توصیف کرد و از این بابت ابراز خرسندی کرد.

سازو کار تشخیص اسرار تاریخ تعییرات آب و هوایی چگونه است؟

دانشمندان این حفاری را در قالب یک پروژه تحقیقاتی اروپایی موسوم به «Beyond Epica» یا «ورای حماسه» انجام می‌دهند. این دومین عملیات حفاری این گروه در قطب جنوب است، هرچند آخرین آن نخواهد بود. این یخچال‌شناسان قصد دارند به عمق ۲۷۰۰ متری هم برسند، در این صورت نمونه استخراجی متعلق به یک و نیم میلیون سال پیش خواهد بود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

نمونه‌برداری از یخچال‌ها روشی مبتکرانه برای سنجش تغییرات آب و هوای کره زمین است. یخ زمانی تشکیل می‌شود که لایه‌های برف روی هم جمع و به تدریج فشرده شوند. زمانی که دانه‌های برف از آسمان به سطح زمین می‌رسند حاوی مواد شیمیایی و ذرات محلول هستند و همین امر به دانشمندان کمک می‌کند تا از آن به عنوان دریچه‌ای به وضعیت جوی در هر دوره زمانی استفاده کنند.

برای نمونه در برخی از استوانه‌های این یخ‌های باستانی حلقه‌های به رنگ سیاه پررنگ یافت شده است که نشان می‌دهد در آن زمان بلورهای برفی در میانه راه با خاکستر آتشفشانی مخلوط شده است و این گواهی است بر اینکه در آن زمان یک فوران آتش‌فشانی رخ داده است.

پروژه «ورای حماسه» که از سال ۲۰۱۹ در حال انجام است، هفت سال به طول خواهد انجامید و بودجه‌ای معادل یازده میلیون یورو از کمیسیون اتحادیه اروپا و سایر کشورهای حمایت‌کننده، از جمله فرانسه و ایتالیا به آن اختصاص داده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از نیمی از دریاچه‌های بزرگ جهان در حال خشک شدن هستند

پایین آمدن آب در کانال‌های ونیز؛ ایتالیا با هشدار مجدد خشکسالی مواجه شد

سرقت از انبارها و مزارع؛ گوجه فرنگی در هند از بنزین گران‌تر شد