پایین آمدن آب در کانال‌های ونیز؛ ایتالیا با هشدار مجدد خشکسالی مواجه شد

عکس آرشیوی از خشک شدن رودخانه پو در ایتالیا (تابستان ۲۰۲۲)
عکس آرشیوی از خشک شدن رودخانه پو در ایتالیا (تابستان ۲۰۲۲) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتفاعات رشته‌ کوه‌های آلپ در طول زمستان سال جاری تنها نیمی از میزان معمول بارش برف را به نسبت سال‌های گذشته شاهد بوده است.

آگهی

هوای خشک و زمستان کم‌بارشِ سال جاری نگرانی کارشناسان نسبت به موج دیگری از خشکسالی را در ایتالیا برانگیخته است.

رویترز به نقل از برخی محققان و گروه‌های زیست‌ محیطی آورده است که ایتالیا احتمالا به دلیل هوای خشک زمستانی بار دیگر در وضعیت اضطراری خشکسالی مشابه آنچه تابستان گذشته تجربه کرده بود، قرار خواهد گرفت.

این هشدار در حالی مطرح شده که ارتفاعات رشته‌ کوه‌های آلپ در طول زمستان سال جاری تنها نیمی از میزان معمول بارش برف را به نسبت سال‌های گذشته شاهد بوده است.

از سوی دیگر جزر و مد و فروکِشند غیرمعمول سطح آب در برخی آبراه‌ها و کانال‌های معروف شهر ونیز که مقابله با جاری شدن سیل همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های مسئولانش بوده، امکان تردد گوندولاها (قایق‌های پاروئی باریک و دراز)، تاکسی‌های آبی و آمبولانس‌ها را غیرممکن می‌کند.

بنا به این گزارش، مشکلات در ونیز به طور کلی از مجموعه‌ای از عوامل چون کمبود بارش، وجود یک سیستم پرفشار، ماه کامل و جریان‌های دریایی ناشی می‌‌شود.

یک گروه زیست محیطی ایتالیایی روز دوشنبه با اشاره به وضعیت حاکم بر شمال این کشور گفت رودخانه ها و دریاچه‌های ایتالیا از کمبود شدید آب رنج می برند.

در بیانیه‌ این گروه زیست محیطی آمده است که «پو»، بزرگ‌ترین رودخانه ایتالیا که از رشته‌ کوه‌های شمال غربی آلپ سرچشمه می‌گیرد و به دریای آدریاتیک می‌ریزد، در این مقطع از سال حدود ۶۱ درصد کمتر از حد معمول آب دارد.

ایتالیا ماه ژوئیه گذشته در مناطق اطراف رودخانه پو که تقریباً یک سوم تولید کشاورزی این کشور را به خود اختصاص می‌دهند به دلیل خشکسالی بی سابقه طی هفتاد سال اخیر، وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.

ماسیمیلیانو پاسکوی، کارشناس آب و هوا از یک موسسه تحقیقات علمی ایتالیا به خبرنگار نشریه «کوریره دلا سرا» می‌گوید: ما در وضعیت کمبود آب هستیم که از زمستان سال ۲۰۲۰ آغاز و به تدریج تشدید شده است.

وی در این خصوص می‌افزاید: «باید ۵۰۰ میلی متر آب را در مناطق شمال غرب بازیابی کنیم و برای آن به ۵۰ روز بارندگی نیاز داریم.»

به گزارش رویترز، سطح آب دریاچه گاردا در شمال ایتالیا به پایین ترین حد خود رسیده و این امر دسترسی به جزیره کوچک سان بیاجیو در دریاچه را از طریق یک مسیر خاکی ممکن کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است که مناطق غرب اروپا از پانزده روز پیش به این سو تحت تاثیر یک توده پرفشار قرار دارد که سبب شده دمای هوای این مناطق همانند اواخر بهار ملایم باشد.

با این حال، آخرین پیش‌بینی‌های هواشناسی از بارش مجدد باران و برفِ بسیار مورد نیاز در کوه‌های آلپ طی روزهای آینده حکایت دارد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تونل زمان؛ دانشمندان با استخراج یخ ۵۰ هزار ساله از اعماق قطب اسرار تغییرات اقلیمی را می‌گشایند

چین با باران مصنوعی با خشکسالی مبارزه می‌کند

کشف دیوارنگاره‌های دست‌نخورده در ایتالیا؛ تالاری شگفت‌انگیز که روایت‌گر نبرد تروا و اساطیر یونان است