یک کوه یخی با وسعتی معادل ۱۵ برابر مساحت پاریس از قطب جنوب جدا شد

یک کوه یخ در حال ذوب در امتداد آبدره ای شناوردر گرینلند؛ ۲۰۱۱
یک کوه یخ در حال ذوب در امتداد آبدره ای شناوردر گرینلند؛ ۲۰۱۱ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از بورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان بریتانیایی روز دوشنبه ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کردند یک کوه یخی بزرگ به وسعتی معادل بیش از ۱۵ برابر مساحت پاریس روز یکشنبه از قطب جنوب جدا شد.

آگهی

دانشمندان بریتانیایی روز دوشنبه ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کردند یک کوه یخی بزرگ با وسعتی معادل بیش از ۱۵ برابر مساحت پاریس روز یکشنبه از قطب جنوب جدا شد.

بر اساس اعلام «موسسه بریتانیایی پیمایش قطب جنوب» (BAS) این پدیده به دلیل تغییرات اقلیمی نبوده است، هرچند که ماهیت قطب جنوب با گرم شدن زمین همچنان در معرض تهدید است.

زایش طبیعی کوه‌ یخی جدید

پس از آن که در چند سال گذشته به طور طبیعی شکاف‌هایی بر روی یک سکوی یخی در قطب جنوب ایجاد شد، در نهایت جریان جزر و مدی شدید باعث شد تا روز یکشنبه بین ساعت ۱۹ تا ۲۰ به وقت گرینویچ یک قطعه یخی به بزرگی ۱۵۵۰ کیلومتر مربع از محل قرار خود به طور کامل جدا شود.

دو سال پیش نیز در پدیده موسوم به «یخ‌زایی»، یک کوه یخی دیگر به همین اندازه و در همان منطقه از «یخ‌تاق برانت» فاصله گرفت و به نوعی زایش یافت. یخ‌تاق برانت دقیقا همان جایی است که «ششمین ایستگاه پژوهشی هالی» در آن قرار دارد.

«موسسه بریتانیایی پیمایش قطب جنوب» در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفته بود این ایستگاه را به حدود ۲۰ کیلومتر آن طرف‌تر منتقل کند، چرا که نگران بود مبادا در نتیجه این فعل و انفعالات محل استقرار آن‌ها نیز به یک کوه یخ در حال حرکت تبدیل شود.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

دومینیک هاجسون، یکی از دانشمندان حوزه یخچال‌شناسی در بیانیه‌ای تصریح کرد: «انتظار جدا شدن این کوه یخی را داشتیم چراکه بر اثر رفتار طبیعی یخ‌تاق برانت صورت گرفت. پس نمی‌توان گفت به تغییرات آب و هوایی ربط داشته است.»

با این حال، جنوبگان از اثرات گرمایش جهانی در حال آسیب دیدن است و همچون سایر نقاط کره زمین در سال گذشته دماهای بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

گزارش سالانه پروژه اروپایی موسوم به «خدمات تغییرات آب و هوایی کوپرنیک» اخیرا اعلام کرد که در طی ۴۴ سال رصد ماهواره‌ای، گستره ‌یخ در فوریه ۲۰۲۲ به حداقل میزان ثبت شده در این مدت رسیده است.

در سال ۲۰۲۱، ذوب شدن کامل یک کوه یخی در ۴ هزار کیلومتر دورتر از محلی که در سال ۲۰۱۷ از آن جدا شده بود، بیش از ۱۵۰ میلیارد تن آب شیرین مملو از املاح مغذی را روانه آب‌های جهان کرد و دانشمندان را از اوضاع شکننده‌ این زیست‌بوم نگران ساخت.

به گفته وبسایت موسسه بریتانیایی پیمایش قطب جنوب، تأثیر رویدادهای یخ‌زایی غیرقابل پیش‌بینی است.

در حال حاضر ۲۱ نفر در ایستگاه پژوهشی هالی وظیفه نگهداری و مراقبت از منابع تغذیه و تجهیزات علمی را بر عهده دارند.

هنوز نامی برای این نوزاد غول‌پیکر انتخاب نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر ۷ هزار کیلومتری یخ‌شکن استرالیایی به قطب جنوب برای نجات یک بیمار از ایستگاهی دورافتاده‌

نتیجه بررسی «دی‌ان‌ای» اختاپوس‌ها: صفحه‌های یخ در قطب جنوب احتمالا زودتر از انتظار فرو می‌ریزند

بزرگترین کوه منجمد دنیا با «یک میلیارد تُن یخ» به حرکت درآمد