گونه‌ای از یک لاک‌پشت فوق غول‌پیکر منقرض شده در گالاپاگوس زنده پیدا شد

محیط‌بانان در حال حمل یک لاک‌پشت در جزیره پینتا، در آب‌های شمالی مجمع‌الجزایر گالاپاگوس در سال ۲۰۱۲
محیط‌بانان در حال حمل یک لاک‌پشت در جزیره پینتا، در آب‌های شمالی مجمع‌الجزایر گالاپاگوس در سال ۲۰۱۲ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گونه نادری از لاک‌پشت غول‌پیکر که گمان می‌رفت بیش از یک قرن پیش منقرض شده، حالا زنده یافت شد. آیا فرناندا، آخرین لاک‌پشت فوق غول‌پیکر زنده در دنیا کیست؟

آگهی

گونه نادری از یک لاک‌پشت غول‌پیکر که گمان می‌رفت بیش از یک قرن پیش منقرض شده بود، حالا زنده یافت شد.

دانشمندان گمان می‌کردند که یک زیرگونه از لاک‌پشت غول‌پیکر با نام علمی chelonoidis phantasticus بیش از یک قرن پیش از بین رفته است.

این‌ زیرگونه بیشتر با نام «لاک‌پشت فوق غول‌پیکر» شناخته می‌شود و بومی جزیره فرناندینا در مجمع‌الجزایر گالاپاگوس است.

آخرین نوع از این زیرگونه در سال ۱۹۰۶ پیدا شده بود. تا اینکه در سال ۲۰۱۹، محققان دانشگاه پرینستون از پیدا شدن یک لاک‌پشت ماده خبر دادند که احتمال داده می‌شد از همین زیرگونه باشد.

این محققان بالاخره هفته گذشته توانستند ثابت کنند که این دو نمونه به هم مرتبط هستند.

فرناندا، آخرین لاک‌پشت فوق غول‌پیکر زنده در دنیا کیست؟

وزن لاک‌پشت‌های غول‌پیکر به ۴۱۷ کیلوگرم و درازای آن‌ها به یک متر و ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. عمر متوسط این‌گونه از لاک‌پشت‌ها بین ۸۰ تا ۱۲۰ سال متغیر است.

در حال حاضر ۱۴ زیرگونه برای لاک‌پشت‌های غول‌پیکر گالاپاگوس شناسایی شده است که همگی در فهرست سرخ «آی‌یوسی‌ان» یا همان «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» قرار دارند به‌نحوی‌که هر کدام از آن‌ها یا آسیب‌پذیر بوده، یا در معرض خطر هستند، یا در خطر انقراض هستند و یا اصلاً منقرض شده است.

محققان توانستند در سال ۲۰۱۹ فرناندا را که یک لاک‌پشت ماده بود را تک‌وتنها دربین یک توده علفی در جزیره فرناندینا پیدا کنند.

بعد از مقایسه دی‌ان‌ای فرناندا با نمونه‌ موجود از سال ۱۹۰۶ از یک لاک‌پشت‌ فوق غول‌پیکر، این گروه تحقیقاتی تأیید کردند که هر دو لاک‌پشت از یک‌ گونه محسوب می‌شوند.

سرپرست محققان دانشگاه پرینستون در این زمینه گفت: «من هم مثل بقیه مردم گمان می‌کردم این جزء گونه‌های بومی جزیره فرناندینا نیست. تا اینکه دیدیم برخلاف تصورمان، فرناندا بسیار شبیه گونه‌ای است که بیش از یک صد سال قبل وجود داشته است و اینکه هر دو این‌ها بسیار با زیرگونه‌های دیگر لاک‌پشت‌های جزایر گالاپاگوس متفاوت هستند.»

محققان سن این لاک‌پشت را ۵۰ سال تخمین زده‌اند.

سرنوشت این لاک‌پشت فوق غول‌پیکر چه می‌شود؟

به گفته یکی از اعضای تیم محققان، این «پیدا شدن یک لاک‌پشت زنده بسیار امید دهنده است ولی درعین‌حال سؤالات زیادی را ایجاد می‌کند. زیرا هنوز ناشناخته‌های زیادی هست که نمی‌دانیم. مثلاً اینکه آیا باز هم از این زیرگونه لاک‌پشت در جزیره فرناندینا وجود دارد و اینکه آیا در صورت وجود چنین چیزی می‌توان آن‌ها را برای جفت‌گیری آماده کرد؟»

وی در ادامه گفت: «اصلاً چطور این زیرگونه راه خود را به جزیره فرناندینا باز کرده است، و رابطه تکاملی آن‌ها با دیگر لاک‌پشت‌های غول‌پیکر گالاپاگوس چیست؟»

آیا هنوز امیدی برای لاک‌پشت فوق غول‌پیکر وجود دارد؟

در سفر به جزیره فرناندینا، محققان ردپای حداقل دو یا سه لاک‌پشت دیگر را نیز پیدا کرده‌اند.

فرناندا هم اکنون در مرکز نجات و پرورش لاک‌پشت‌ در پارک ملی گالاپاگوس نگه‌داری می‌شود و کارشناسان در حال بررسی راه‌های ممکن برای حفظ این‌گونه در حال انقراض هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

به گفته پیتر گرانت، استاد جانورشناسی دانشگاه پرینستون «این اطلاعات برای حفاظت از محیط‌زیست مهم است و به بیولوژیست‌ها انگیزه داده تا برای حفظ این زیرگونه بیشتر جست‌وجو کنند تا آنها را از آستانه انقراض بازگردانند.»

«موزه زنده و ویترین تکامل» کجا قرار دارند؟

مجمع‌الجزایر گالاپاگوس شامل ۱۹ جزیره و ذخیره‌گاه دریایی اطراف آن است که در اقیانوس آرام و در هزار کیلومتری قاره آمریکای جنوبی قرار گرفته است. یونسکو در توصیف این مجمع‌الجزایر از آن به‌عنوان یک «موزه زنده و ویترین تکامل» یاد کرده است. گالاپاگوس در محل تلاقی سه جریان اقیانوسی واقع شده است. این جزایر از طریق فعالیت‌های آتشفشانی تشکیل شده‌اند. فرایندهای آتش‌فشانی، تلاقی سه اقیانوس و مهم‌تر از همه دورافتاده بودن این جزایر سبب زیست حیوانات خارق‌العاده، مانند ایگوانای خشکی و لاک‌پشت غول‌پیکر شده که الهام‌بخش نظریه تکامل چارلز داروین پس از بازدید او در سال ۱۸۳۵ شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان سرانجام به ماهیت واقعی فسیل ۱۳۲ میلیون ساله پی بردند

تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها در فصل گردشگری؛ فعالان ایتالیایی برای محافظت از بچه‌لاک‌پشت‌ها بسیج شدند

غول مهربان اقیانوس و الهام‌بخش «پری دریایی» در آب‌های چین منقرض شده است