بیش از یک میلیارد انسان در معرض «همه‌گیری» چاقی قرار دارند

Obesity
Obesity Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارشی که در آستانه ۴ مارس روز جهانی چاقی منتشر شده، حاکی از آن است که معضل چاقی در کشورهای با درآمد کم و متوسط افزایش یافته و اکنون بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از جمله کودکان و نوجوانان در معرض «همه‌گیری» چاقی هستند.

آگهی

بر اساس این گزارش که با همکاری سازمان جهانی بهداشت تهیه و در نشریه پزشکی «لنست» منتشر شده، بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ میلادی میزان چاقی در جمعیت کودکان و نوجوانان چهار برابر و در میان بزرگسالان دو برابر شده است.

فرانچسکو برانکا، مدیر بخش «تغذیه برای سلامت و توسعه» در سازمان جهانی بهداشت در جریان کنفرانسی به شرح این گزارش پرداخت و معضل چاقی را یک «همه‌گیری» خواند. او گفت: «این همه‌گیری سریع‌تر از حد انتظار رشد کرده است.»

مجید عزتی از امپریال کالج لندن نیز که یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه است، گفت که بر اساس تحقیقات پیش‌بینی می‌شود که در حوالی سال ۲۰۳۰ میلادی شمار مبتلایان به این همه‌گیری از آستانه یک میلیارد نفر عبور کند.

بر اساس داده‌های این گزارش، حدود ۸۸۰ میلیون بزرگسال در سال ۲۰۲۲ دچار مشکل چاقی هستند (۵۰۴ میلیون زن و ۳۷۴ میلیون مرد). این رقم در سال ۱۹۹۰ میلادی ۱۹۵ میلیون نفر بود.

از سال ۱۹۹۰ میلادی نرخ چاقی در میان مردان تقریباً سه برابر (از ۴.۸٪ در سال ۱۹۹۰ به ۱۴٪ در سال ۲۰۲۲) و در میان زنان بیش از دو برابر (از ۸.۸٪ به ۱۸.۵٪) شده است.

نگران کننده‌تر اینکه این بیماری در سال ۲۰۲۲ میلادی نزدیک به ۱۶۰ میلیون کودک و نوجوان (۹۴ میلیون پسر و ۶۵ میلیون دختر) را تحت تاثیر قرار داده است؛ آنهم در حالی که حدود ۳۰ سال قبل از آن، شمار کودکان و نوجوانان چاق ۳۱ میلیون نفر بوده است.

این گزارش همچنین نشان داد که در کشورهای با درآمد کم یا متوسط از جمله در کارائیب، خاورمیانه و شمال آفریقا نرخ چاقی بسیار بالاتر از نرخ آن در بسیاری از کشورهای صنعتی به‌ویژه اروپایی است.

فرانچسکو برانکا می‌گوید: «در گذشته ما چاقی را مشکل کشورهای ثروتمند می‌دانستیم اما اکنون این یک مشکل جهانی است.»

در مقابل، به گفته مجید عزتی «نشانه‌هایی از کاهش چاقی در برخی از کشورهای جنوب اروپا، به ویژه در میان زنان دیده می‌شود که اسپانیا و فرانسه نمونه‌های قابل‌توجهی در این موضوع هستند».

با این حال، همزمان با تبدیل شدن چاقی به یک «همه‌گیری» جهانی، افت شدید وزن ناشی از نبود تغذیه کافی نیز همچنان یک مشکل عمده در مناطق خاصی از جهان از جمله در جنوب آسیا و جنوب صحرای آفریقا است. 

این امر باعث افزایش مرگ و میر در زنان همچنین کودکان شده و افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی را نیز افزایش داده است.

علاوه بر این در بسیاری از کشورهای با درآمد پایین و متوسط، همزمان هر دو نوع معضل سوء تغذیه و چاقی دیده می‌شود. زیرا بخشی از جمعیت آنها به کالری کافی دسترسی ندارند و بخشی دیگر نیز رژیم غذایی بی‌کیفیتی دارند.

سازمان جهانی بهداشت از دولت‌ها خواست برخی اقدامات را برای مقابله با این مشکل به اجرا بگذارند؛ از جمله وضع مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین، یارانه دادن به غذاهای سالم، محدود کردن بازاریابی غذاهای ناسالم برای کودکان و تشویق به فعالیت بدنی.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن «ویگووی» را تحت پوشش بیمه درمانی قرار داد؛ ویژگی‌های این داروی ضد چاقی چیست؟

داروی جدید مقابله با چاقی مفرط در آلمان در پی تقاضای بالا کمیاب شد

۳ سوالی که باید درباره رژیم غذایی‌تان از خود بپرسید