چرا آمریکایی‌هایی که برای تعطیلات به اروپا می‌روند عوض چاق شدن، لاغر می‌شوند؟

پیتزا در رستورانی در ایتالیا
پیتزا در رستورانی در ایتالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خوردن غذای خوب و صرف نوشیدنی همراه با گذراندن وقت به تفریح قاعدتا باید موجب اضافه ‌وزن گردشگران شود. این قاعده اما برای آمریکایی‌هایی که برای تعطیلات به اروپا می‌روند کمتر صدق می‌کند.

آگهی

اغلب دیده می‌شود آمریکایی‌هایی که برای تعطیلات به سفر اروپا می‌روند، علیرغم اینکه آنجا خوب غذا می‌خورند و خوب می‌نوشند، موقع بازگشت و به هنگام وزن کردن خود عدد کمتری را روی صفحه ترازو می‌بینند.

در واقع هرچند گردشگران آمریکایی برای مثال در ایتالیا وعده‌‌های غذایی‌شان را با پیتزا و پاستا به همراه پنیر و شراب پر می‌کنند، اما این لذت در آخر تبدیل به افسوس و ناراحتی نمی‌شود چرا که گاه حتی وزن افراد کاهش پیدا می‌کند.

این پدیده در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به محل بحث تبدیل شده است که چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟

برای این سوال هرچند پاسخ قطعی وجود ندارد، با این حال دانشمندان علم تغذیه می‌گویند افرادی که در سفرهای بین‌المللی وزن کم می‌کنند احتمالاً از دو چیز سود می‌برند: یکی راه‌ رفتن‌های روزانه بیشتر در تعطیلات و دیگری صرف غذاهایی که اغلب سالم‌تر و کمتر فرآوری‌شده هستند.

گذراندن روزهای تعطیل به قدم زدن و گردش در اطراف، به جای خم شدن روی میز، قطعا به سوزاندن کالری کمک می‌کند. کارشناسان همچنین می‌گویند مردم اغلب در تعطیلات بیشتر پیاده‌روی می‌کنند و بسیاری از شهرهای اروپایی نیز بیشتر از شهرهای آمریکایی برای قدم‌زدن مناسب هستند.

یک مطالعه نشان داده است مردم بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر از آمریکایی‌ها در روز راه می‌روند. در حالی که آمریکایی‌ها به طور متوسط روزانه ۴ هزار ۷۷۴ گام برمی‌دارند، این رقم برای ایتالیایی‌ها ۵ هزار و ۲۹۶، برای بریتانیایی‌ها ۵ هزار و ۴۴۴ و برای اسپانیایی‌ها ۶ هزار عدد بود.

ترا فازینو، استادیار روان‌شناسی در دانشگاه کانزاس که در مورد رژیم‌های غذایی در ایتالیا تحقیق کرده است، در این باره می‌گوید: «فرهنگ راه رفتن در ایتالیا و سایر جوامع در اروپا وجود دارد، این در حالی است که این عادت فرهنگی را واقعاً در ایالات متحده به استثنای شهرهای بزرگ نمی‌بینیم. همچنین غذا در اروپا نیز اغلب سالم‌تر است.»

عکس: آسوشیتد پرس
غذاهای سرو شده در رستوران‌های اروپایی نسبت به غذاهای آمریکایی سالم‌تر هستندعکس: آسوشیتد پرس

دکتر داریوش مظفریان، متخصص قلب و پروفسور تغذیه و پزشکی در دانشگاه تافتس آمریکا، می‌گوید: «غذاهای فوق فرآوری شده رایج در ایالات متحده شامل افزودنی‌های مصنوعی و مواد بسیار تصفیه شده و سرشار از نشاسته، قند و نمک هستند.»

وی با اشاره به یک تحقیق که نشان می‌دهد در بین بزرگسالان در ایالات متحده ۵۷ درصد کالری از غذاهای فوق فرآوری شده تامین می‌شود در حالی که این میزان در اروپا ۱۲ درصد است، می‌گوید: «مطالعات می‌گویند بین مصرف بیشتر غذاهای فرآوری شده و چاقی، افزایش وزن، دیابت و بیماری قلبی ارتباط وجود دارد.»

این در حالی است که اتحادیه اروپا به شدت بر مواد افزودنی غذایی در کشورهای عضو نظارت می‌کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در همین زمینه کاتلین هولتون، دانشیار آزمایشگاه علوم اعصاب تغذیه در دانشگاه آمریکن در واشنگتن، می‌گوید: «ترکیب‌های خاصی از مواد مغذی، مانند غذاهای سرشار از چربی و قند، سیستم پاداش مغز را فعال می‌کند و باعث می‌شود که شما تمایل بیشتری به خوردن داشته باشید. بسیاری از مواد غذایی در ایالات متحده حاوی ترکیبات فعال‌کننده‌ای هستند که شامل غذاهایی با چربی و سدیم بالا، چربی و قند بالا، و کربوهیدرات و سدیم بالا می‌شوند.»

علاوه بر این، به گفته محققان مواد غذایی، حجم وعده‌ها در ایالات متحده بزرگتر است و مردم بیشتر نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر می‌نوشند. در همین حال اروپایی‌ها اغلب به شیوه‌ای آرام‌تر غذا می‌خورند که کمتر باعث پرخوری می‌شود.

دکتر میگل مارتینز-گونزالس، استاد پزشکی پیشگیری و سلامت عمومی در دانشگاه ناوارا در اسپانیا، می‌گوید: «مصرف گوشت گاو و گوشت قرمز در ایالات متحده نیز بیشتر از اکثر کشورهای اروپایی است. برخی تحقیقات ارتباط میان گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده و افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان را نشان می‌دهند.»

با این حال علیرغم سبک زندگی سنتی سالم‌تر در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا به لحاظ آمارهای سلامت فاصله زیادی از اروپایی‌ها ندارد.

دکتر مظفریان می‌گوید: «میزان دیابت نوع ۲ در میان بزرگسالان، که شاخص خوبی برای سلامت تغذیه یک جمعیت در نظر گرفته می‌شود، در ایالات متحده بیش از ۱۰ درصد است. این رقم از ۶ درصد در کشورهایی مانند ایتالیا و یونان تا ۱۰ درصد در اسپانیا متغیر است. در نتیجه هرچند این تصور وجود دارد که اروپایی‌ها بسیار سالم‌تر از آمریکایی‌ها هستند، با این وجود باید گفت ما بدتر از اروپا هستیم، اما نه خیلی بدتر.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه یک تحقیق: درج برچسب کالری در منوی رستوران‌ها از هزاران مرگ ناشی از سرطان جلوگیری می‌کند

غذاهای مورد علاقه مردم اروپا کدام است؟

قوانین جدید اتحادیه اروپا برای اطلاعات درج شده روی برچسب مواد غذایی