نتیجه یک تحقیق: درج برچسب کالری در منوی رستوران‌ها از هزاران مرگ ناشی از سرطان جلوگیری می‌کند

کالری در رژیم غذایی
کالری در رژیم غذایی Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنابر قانونی که از سال ۲۰۱۸ میلادی در ایالات متحده اجرایی شد، رستوران‌ها و فست‌فودهای زنجیره‌ای که بیش از ۲۰ شعبه دارند باید برچسب‌های کالری را در منوی غذایی خود درج کنند.

آگهی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افزودن برچسب میزان کالری غذاها در منوی رستوران‌ها، می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد و از صرف میلیاردها دلار هزینه‌های بهداشتی و اجتماعی جلوگیری کند.

بنابر قانونی که از سال ۲۰۱۸ میلادی در ایالات متحده اجرایی شد، رستوران‌ها و فست‌فودهای زنجیره‌ای که بیش از ۲۰ شعبه دارند باید برچسب‌های کالری را در منوی غذایی خود درج کنند. نتایج تحقیق تازه نشان می‌دهد از زمان اجرای این قانون، فروشگاه‌های مواد غذایی کاهش خالص ۲۰ تا ۶۰ کالری را برای هر وعده غذایی اعمال کرده‌اند.

پژوهشگران در دانشگاه تافتس آمریکا با مدل‌سازی داده‌های نظرسنجی ملی تغذیه دریافته‌اند که این سیاست، از دست‌کم ۲۸ هزار مورد بروز سرطان مرتبط با چاقی برای بزرگسالان ۲۰ تا ۶۵ سال جلوگیری کرده است. این بدین معنی ست که از ۱۶ هزار و ۷۰۰ مرگ ناشی از سرطان در مدت زمان مشابه جلوگیری شده و در مجموع ۲.۸ میلیارد دلار (معادل ۲.۵۵ میلیارد یورو) در هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی صرفه‌جویی شده است.

برآوردها همچنین نشان داد که بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان جلوگیری‌شده، مربوط به کبد (۴۵۳۰ مورد)، سرطان پستان پس از یائسگی (۳۰۸۰مورد)، آندومتر رحم (۲۰۶۰مورد)، کلیه (۱۹۸۰مورد) و پانکراس (۱۲۳۰مورد) بوده است.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که سیاست غذایی اعمال‌شده، توانسته از تعداد زیادی از بیماری‌های قلبی عروقی و موارد دیابت نوع ۲ در میان بزرگسالان آمریکایی جلوگیری کند، اما اثرات بهداشتی و اقتصادی آن بر سرطان‌های مرتبط با چاقی بررسی نشده بود.

منگسی دو، پژوهشگر مقطع دکترای اپیدمیولوژی تغذیه در دانشگاه تافتس و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «برای ما مهم است که به مصرف‌کنندگان، سیاست‌گذاران و صنعت نشان دهیم که چگونه تغییرات کوچک می‌تواند منافع بزرگی را در پی داشته باشد.»

او اضافه کرد: «نتایج تحقیقات ما در سطح افراد جامعه نشان می‌دهد که این برچسب‌ها می‌توانند با دستاوردهای بهداشتی قابل توجه و همینطور صرفه‌جویی در هزینه مراقبت‌های بهداشتی مرتبط با سرطان مرتبط باشند. این نکات مثبت می‌تواند از طریق اقدامات متقابل بیشتر در صنعت، نظیر جایگزینی آیتم‌های پرکالری منوی غذایی با گزینه‌های کم‌کالری یا تغییر فرمول‌بندی دستورهای پخت غذا، دو برابر شود.»

یافته‌های این تحقیق همچنین نشان داد گروهی که بیشترین سود را از این اقدام خواهند برد، جوانان ۲۰ تا ۴۴ ساله هستند. این گروه سنی اکنون شاهد افزایش بالای سرطان‌های مرتبط با چاقی است.

محققان می‌گویند هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود تا افراد با پیشینه‌های مختلف بتوانند از سیاست برچسب‌گذاری بهره ببرند. 

خانم دو، در این خصوص می‌گوید: «افراد دارای تحصیلات عالی یا سطوح درآمدی بالا از اطلاعات موجود در برچسب منوها و نحوه عملکرد آن آگاه هستند، اما ما باید برای آموزش در میان جوامع کم‌درآمد، آسیب‌پذیر یا در معرض خطر تلاش کنیم چراکه هنوز شاهد برخی نابرابری‌ها هستیم.»

تخمین زده می‌شود که سرطان‌های مرتبط با چاقی در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از کل موارد سرطانی تازه تشخیص داده شده در بریتانیا را تشکیل دهند که ۴۳.۵ درصد از هزینه‌های مستقیم مراقبت از سرطان را شامل می‌شوند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کانوا
درج برچسب کالری در منوی رستوران‌های پرمشتری بریتانیا اجباری شده استکانوا

همچنین، از هر سه آمریکایی یک نفر چاق است آنهم در حالی که چاقی یک عامل خطر برای ابتلا به ۱۳ نوع سرطان به شمار می‌رود.

انگلستان از سال ۲۰۲۲ میلادی برچسب‌گذاری کالری را اجباری کرده است. این قانون برای مشاغلی با ۲۵۰ کارمند یا بیشتر (شامل کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز پخش غذای آماده) اعمال می‌شود تا مشتریان اطلاعات کالری مواد غذایی و نوشابه‌های بسته‌بندی‌نشده را قبل از مصرف بدانند.

قانون مشابهی در این خصوص در اسکاتلند و ولز در دست بررسی است.

در همین حال و در شرایطی که چندین سال است در سراسر اتحادیه اروپا درج ارزش غذایی تغذیه‌جات روی بسته‌بندی اقلام خوراکی اجباری است، اکثر کشورهای اروپایی هنوز شمارش کالری را در منوی رستوران‌ها الزامی نکرده‌اند.

در میان کشورهای اروپایی ایرلند با سیاستی که از سال ۲۰۱۵ در دست بررسی بود در مقطعی به قانونی کردن آن نزدیک شد، اما دولت از اجرای آن عقب‌نشینی کرد و تکلیف آن طرح هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «BMJ Open» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا آمریکایی‌هایی که برای تعطیلات به اروپا می‌روند عوض چاق شدن، لاغر می‌شوند؟

نشانه کمتر شناخته شده ابتلا به سرطان که می‌تواند صبح‌ها روی ملافه و بالش ظاهر شود

نتیجه یک تحقیق بر روی موش‌ها: تعداد وعده‌های غذایی کمتر بیش از میزان کالری لاغر می‌کند