سپاه عبور ناو همیلتون از تنگه هرمز را تایید و ارتش ادعای «تسلیم» زیردریایی آمریکایی را تکرار کرد

USS Paul Hamilton
USS Paul Hamilton Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سپاه پاسداران ایران عبور ناو «یواس‌اس پل همیلتون» ایالات متحده را روز گذشته از تنگه هرمز تایید و اعلام کرد که «طبق برنامه مستمر و جاری خود، بصورت شبانه‌روزی تردد شناورها در تنگۀ هرمز و خلیج فارس را با اشراف اطلاعاتی، کنترل و رصد می‌کند».

آگهی

روز جمعه در اقدامی نادر، فرماندهان نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه مستقر در خاورمیانه، سوار بر ناو آمریکایی «یواس‌اس پل همیلتون» از تنگه هرمز عبور کردند که به گفتۀ دریاسالار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، این سفر مشترک بخشی از اقدامات گروهی ایالات متحده و متحدانش «برای تقویت موضع دفاعی خود» در خلیج فارس بوده است.

او با اشاره به اهمیت این آبراه برای صنعت کشتیرانی بین‌المللی و اینکه ایران در دو سال گذشته در این منطقه ۱۵ کشتی را توقیف یا به آن‌ها حمله کرده است، اعلام کرد که از این به بعد، کشتی‌های ائتلاف بیشتری بطور منظم از تنگه هرمز عبور خواهند کرد.

در واکنش به این رویداد عباس غلامشاهی، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفت که روز گذشته «ناو آمریکایی پل همیلتون که به ادعای آنها حامل سه فرمانده ارشد نیروهای دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه بود، از سوی پهپادهای شناسایی این نیرو و شناورهای گشتی ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه مورد رصد دقیق قرار گرفت... در گذشته هم این شناور هنگام ورود به تنگه هرمز مورد شناسایی شناورهای گشتی و مرکز فرماندهی کنترل تنگه هرمز نیروی دریایی سپاه قرار گرفته بود و کاملاً تحت رصد و کنترل ما بوده است.»

او اعلام کرد که سپاه «طبق برنامه مستمر و جاری خود، بصورت شبانه‌روزی تردد شناورها در تنگۀ هرمز و خلیج فارس را با اشراف اطلاعاتی، کنترل و رصد می‌کند... و هرگونه شناور ورودی به تنگۀ هرمز، تحت کنترل و اشراف اطلاعاتی جان برکفان غیرتمند نیروی دریایی سپاه بوده و لحظه‌ای از دایره رصد آنان دور نخواهند ماند».

ادعای ایران: زیردریایی اتمی آمریکا تسلیم شد

روز شنبه همچنین ایران ادعا کرد که یک زیردریایی این کشور به‌تازگی یک زیردریایی اتمی آمریکا را «مجبور کرده» به سطح آب بیاید و در دیدرس نیروهای ایرانی قرار بگیرد.

شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در جریان یک برنامه تلویزیونی گفت: «زیردریایی فاتح نیروی دریایی که تولید صد در صد ایرانی است، اخیرا با اقتدار تمام زیردریایی اتمی آمریکا را مجبور کرد به سطح آب بیاید و در دیدرس نیروهای ایرانی قرار داد.»

بنا بر گزارش ایسنا، او افزود:‌ «زیردریایی آمریکایی را ما از وقتی وارد دریای سرخ شد و متوجه شدیم که به ناوگان پنجم وارد می‌شود، رصد کردیم و دانستیم به خلیج فارس می‌آید. طراحی دشمن به گونه‌ای بود که در حالت غوص و در شب از تنگه هرمز عبور کند که دیده نشده و مورد شناسایی ما قرار نگیرد؛ اما زیردریایی فاتح ما با تجهیزات تماما ایرانی زیردریایی آمریکایی را شناسایی کرد و علیرغم مقاومت، زیردریایی آمریکایی مجبور شد که به سطح آب بیاید... زیردریایی هسته‌ای وقتی می‌خواهد به دریای بسته یعنی خلیج فارس وارد شود باید در روز و در سطح آب وارد شود و مسیر از کشتی عبوری خالی باشد؛ چون هر تصادفی منجر به آلودگی و آسیب به کل منطقه است.»

شهرام ایرانی پیش از این در ماه آوریل نیز این ادعا را مطرح کرده بود و در همان زمان فرمانده تیموتی هاوکینز از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، آن را رد کرد و دروغ خواند.

فرمانده تیموتی هاوکینز در ۲۰ آوریل به خبرگزاری رویترز گفت: «امروز یا حتی اخیرا، هیچ زیردریایی آمریکایی از تنگه هرمز عبور نکرده است و این ادعا نشان‌دهندۀ نشر فزاینده اطلاعات نادرست از سوی ایران است.»

او تاکید کرد که انجام چنین اقداماتی از سوی ایران «کمکی به امنیت و ثبات دریایی منطقه نمی‌کند».

سفر ناوگروه دریایی ارتش ایران به قطب جنوب

همزمان، خبرگزاری تسنیم نیز روز شنبه از برنامۀ نیروی دریایی ارتش برای فرستادن یک ناوگروه به قطب جنوب خبر داد.

در توضیح این خبر آمده است: «ناوگروه ۸۶ نداجا (با نام عملیاتی ۳۶۰) متشکل از ناو رزمی دنا و ناو لجستیک مکران، در جریان مأموریت اخیر به دور کره زمین، از تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا عبور کرد که نزدیک‌ترین منطقه به قطب جنوب است و تست بدنه فولادی ناو ایرانی دنا در آبهای سرد، یکی از اهداف این حضور بوده است.»

به نوشته این خبرگزاری «تنگه ماژلان در آبهای منطقه‌ای کشور شیلی قرار دارد و این کشور علی‌رغم فشارهای آمریکا، در جریان مأموریت اخیر با ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همکاری کرد که جزئیات آن یکی از موضوعات محرمانه مأموریت این ناوگروه است.»

تسنیم همچنین ادعا کرد که «ایران به‌دلیل امکان دسترسی مستقیم به قطب جنوب از سواحل مکران (بدون وجود هیچ خشکی در سر این راه)، طبق قوانین بین‌المللی می‌تواند در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش آمریکا به بلندپروازی ایران برای ایجاد پایگاهی در قطب جنوب

هشدار نیروهای دریایی غربی به کشتی‌های تجاری عبوری از تنگه هرمز: از آب‌های سرزمینی ایران دور بمانید

رهبران «گروه ۷» از تلاش جمعی برای تثبیت اوضاع همچنین احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر دادند