انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره؛ آمریکا نسبت به تلاش‌های خارجی برای تاثیرگذاری بر رای دهندگان هشداد داد

انتخابات آمریکا
انتخابات آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت ایالات متحده همواره در مقاطع مهم بویژه زمان برپایی انتخابات به حالت آماده باش در می‌آید تا آنچه «تلاش‌های روسیه، چین و ایران برای مداخله در سیاست داخلی و شکل دادن به نحوه تفکر رأی دهندگان این کشور» خوانده می‌شود را کنترل و مهار کند.

آگهی

ایالات متحده آمریکا نزدیک به یک ماه پیش از برپایی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر، نسبت به تلاش برخی کشورهای خارجی از جمله چین و روسیه برای تاثیرگذاری بر دیدگاه رای‌دهندگان هشدار داد.

مقامات دولت فدرال در این خصوص مدعی شده‌اند که روسیه در تلاش است تا تردیدهایی را در خصوص یکپارچگی انتخابات ایالات متحده برانگیزد.

بنا به ادعای واشنگتن، چین که سیاستمداران آمریکایی را تهدیدی برای منافع خود می‌داند از هر راهی از جمله تاثیرگذاری بر انتخابات درصدد تضعیف آنهاست.

یک هشدار اطلاعاتی غیرمحرمانه که آسوشیتدپرس مدعی است به تازگی به آن دسترسی پیدا کرده نیز تاکید دارد که چین احتمالاً به دنبال تأثیرگذاری بر برخی نژادها جهت «ممانعت از نامزد شدن افرادی است که به نظر می‌رسد دشمن پکن هستند».

مقامات اطلاعاتی آمریکا به واسطه این هشدار که اواسط سپتامبر برای مقامات ایالتی و محلی ارسال شده، گوشزد کرده‌اند که پکن برای مداخله در انتخابات میان دوره‌ای خطر کمتری را نسبت به زمان انتخابات ریاست جمهوری پیش روی خود می‌بیند.

مقامات دولتی در ایالات متحده تا کنون از شناسایی هیچ تهدید معتبری علیه زیرساخت‌های انتخاباتی در ایالات متحده خبر نداده‌اند. با این حال هشدار اطلاعاتی یاد شده در بحبوحه یک کارزار فشرده انتخاباتی مطرح می‌شود که طی آن شمار رو به افزایشی از نامزدها و رای‌دهندگان آشکارا نسبت به فرآیندهای دموکراتیک کشور ابراز بی‌اعتمادی کرده‌اند.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است که برخی کشورهای خارجی، ازمدت‌ها پیش به دنبال تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی در آمریکا به خصوص پیش از برپایی انتخابات در این کشور بوده‌اند و مهم‌ترین نمونه از این جریان، به کارزار مخفی روسیه در رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد اختلاف بر سر داغ‌ترین موضوعات اجتماعی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده بر می‌گردد.

دولت ایالات متحده پس از بر ملا شدن این ماجرا و افشای جزئیاتی از آن کارزار، همواره در مقاطع مهم بویژه زمان برپایی انتخابات به حالت آماده باش در می‌آید تا آنچه «تلاش‌های روسیه، چین و ایران برای مداخله در سیاست داخلی و شکل دادن به نحوه تفکر رأی دهندگان این کشور» خوانده می‌شود را کنترل و مهار کند.

ایالات متحده علاوه بر مقابله با کارزارهای نفوذ خارجی، با تهدید‌های فزاینده علیه کارگران انتخاباتی در داخل و گسترش نظام‌مند شایعات و اطلاعات نادرست در مورد تقلب و تخلفات انتخاباتی مبارزه می‌کند.

به اعتقاد نویسندگان این گزارش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده و بسیاری از حامیان او از جمله نامزد‌هایی که برای نظارت بر انتخابات در چندین ایالت داوطلب شده‌اند، همچنان در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ دروغ می گویند؛ حتی با وجود اینکه هیچ مدرکی دال بر تقلب قابل توجه در اخذ و شمارش آرا رای دهندگان به دست نیامده باشد.

جن ایسترلی، مدیر بخش امنیت سایبری وزارت امنیت داخلی آمریکا در این باره گفت: «محیط و فضای فعلی بسیار پیچیده است، حتی بسیار پیچیده‌تر از سال ۲۰۲۰ میلادی.»

یک مقام ارشد پلیس فدرال آمریکا که نخواست نامش فاش شود نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که روسیه بدون آنکه خود محتوایی تولید کند، به شدت در حال کار روی موضوعات تفرقه برانگیزی همچون تردیدها در مورد یکپارچگی انتخابات آمریکا است که قبلاً در فضای مجازی نیز انعکاس یافته است.

این مسئول اف بی‌ آی همچنین یادآور شد که تلاش‌های چین بیشتر بر شکل‌دهی به چشم‌اندازهای سیاسی آینده ایالات متحده از جمله در سطح ایالتی و محلی متمرکز است تا بر نتایج انتخابات.

وی توضیح داد که با این حال به نظر می‌رسد چین توجه خود را بر «زیرمجموعه‌ای از نامزدها» در ایالات متحده متمرکز کرده که آنها را مخالف منافع سیاسی خود می‌داند.

درهمین راستا وزارت دادگستری آمریکا ماه مارس گذشته برای عواملی مرتبط با چین در پرونده‌ای که به «دسیسه‌چینی برای تضعیف یک نامزد کنگره» اختصاص داشت کیفرخواست صادر کرده بود. فرد یاد شده که گفته‌ می‌شود از رهبران تظاهرات دانشجویی سال ۱۹۸۹ در میدان «تیان آن من» و از مخالفان سرسخت دولت چین است، از ایالت نیویورک برای بدست آوردن کرسی کنگره نامزد شده است.

در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته ایالات متحده نیز نمونه‌هایی از کمپین‌های نفوذی که منشأ آن در چین بود، آشکار شد. فیس‌بوک ماه سپتامبر ۲۰۲۰ صفحاتی از همین دست را که به موضوعات سیاسی مرتبط با انتخابات می‌پراخت و بیشتر بر مسائل دریای چین جنوبی متمرکز شده بود، حذف کرد.

یک سخنگوی وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این وزارتخانه بطور مرتب اطلاعات مرتبط با تهدید‌های نفوذ را با مقامات فدرال، ایالتی و محلی به اشتراک می‌گذارد.

با این حال، متا که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است اواخر سپتامبر اعلام کرد که یک شبکه گسترده از اطلاعات نادرست با منشاء روسیه را که شامل وب‌سایت‌های خبری ساختگی و صدها حساب جعلی رسانه‌های اجتماعی بود غیرفعال کرده است.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

محققان دستگاه اطلاعاتی آمریکا همچنین شبکه بسیار کوچکتری را که منشاء آن در چین بود افشا کردند؛ گفته می‌شود که این شبکه قصد داشت محتوای سیاسی تفرقه‌انگیز را در ایالات متحده منتشر کند اما دایره مخاطبان بزرگی نداشت.

مقامات چین و روسیه به همراه رسانه‌های دولتی این دو کشور، به طور معمول ادعاهای ایالات متحده در مورد دخالت در انتخابات را رد و به نوبه خود به تلاش‌های آمریکا برای نفوذ در سایر کشورها اشاره می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تلاش اتحادیه اروپا برای سد کردن نفوذ چین و روسیه در بالکان

درخواست گروهی از جمهوریخواهان: نفوذ چین در دانشگاه‌های آمریکا بررسی شود

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند