ترامپ به روسیه در مورد دخالت در انتخابات آمریکا هشدار داد

ترامپ به روسیه در مورد دخالت در انتخابات آمریکا هشدار داد
Copyright آرشیو آسوشیترپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیدار لاوروف از آمریکا بار دیگر بحث دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و احتمال تکرار آن در انتخابات آتی در سال ۲۰۲۰ را در محافل سیاسی این کشور به راه انداخته است.

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به روسیه هشدار داد در انتخابات این کشور دخالت نکند.

کاخ سفید گفت که آقای ترامپ این موضوع را در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مطرح کرده است. در این دیدار که روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر در واشنگتن انجام شد، در جریان گفتگوی طرفین در زمینه کنترل سلاح‌های هسته‌ای پیشرفت چشمگیری حاصل نشد.

سرگئی لاوروف گفت روسیه مایل است برخی نامه‌های رد و بدل شده میان دو کشور در مورد انتخابات ریاست ‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده که دولت واشنگتن آنها را مخفی نگه داشته، منتشر شوند تا معلوم شود که اتهام وارده به روسیه در مورد دخالت در این انتخابات صحیح نیست.

آقای لاوروف که در یک نشست مطبوعاتی مشترک با همتای آمریکایی‌اش مایک پمپئو پس از این دیدار شرکت کرده بود، گفت که این نامه‌ها در زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا رد و بدل شده است. او بدون این که جزئیات بیشتری از مفاد این نامه‌های مورد دعای خود را فاش کند، بار دیگر دخالت کشورش در امور سیاسی داخلی آمریا را تکذیب کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کنفرانس مطبوعاتی مایک پومپئو و سرگئی لاوروف پیش از دیدار وزیر خارجه روسیه با دونالد ترامپ

وی همچنین پیشنهاد کشورش در مورد یک توافق جدید میان آمریکا و روسیه بر سر کنترل موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را مطرح کرد. اما ترامپ و پمپئو در این زمینه بر لزوم انجام مذاکرات راهبردی جدید با شرکت چین تأکید کردند.

این دیدار در حالی انجام شد که نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در حال پیش بردن طرح استیضاح دونالد ترامپ هستند. این نمایندگان ترامپ را به «سوء استفاده از قدرت» از طریق اعمال فشار بر اوکراین به هدف حذف رقیب سیاسی‌اش و نیز ایجاد مانع بر سر راه تحقیقات استیضاح متهم کرده‌اند.

دیدار لاوروف از آمریکا بار دیگر بحث دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و احتمال تکرار آن در انتخابات آتی در سال ۲۰۲۰ را در محافل سیاسی این کشور به راه انداخته است. جاد دیر، سخنگوی کاخ سفید پس از ملاقات ترامپ با لاوروف گفت: «رئیس جمهور ترامپ نسبت به هر گونه تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات آمریکا هشدار داده است.»

آقای لاوروف در نشست مطبوعاتی سه‌شنبه شب در واکنش به این اظهارات گفت‌: «راستش را بخواهید ما اصلا به معنای واقعی در مورد انتخابات حرفی نزدیم.»

جاد دیر همچنین گفت که دونالد ترامپ لزوم حل مناقشه با اوکراین را هم به روسیه گوشزد کرده است.

روابط میان روسیه و اوکراین در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت به تیرگی گرایید.

توافق کنترل تسلیحاتی

آقای دیر افزود: «رئیس جمهور ترامپ حمایت خود از کنترل جهانی و مؤثر تسلیحاتی به همراه روسیه و چین را نیز اعلام کرد.»

مایک پمپئو در نشست خبری پیشین با همتای روسی‌اش گفته بود که آمریکا مایل است طرف‌های دیگریس از جمله چین هم در مذاکرات گسترده‌تر مربوط به کنترل تسلیحاتی شرکت داشته باشند. به گفته وی آمریکا پیشنهاد روسیه برای مشارکت دادن بریتانیا و فرانسه در این مذاکرات را نیز مد نظر دارد.

آمریکا و روسیه در سال ۲۰۱۱ بر سر کاهش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای با برد کمتر از هزار و ۵۵۰ کیلومتری خود با هم توافق کردند. مهلت این توافق در فوریه ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد، اما در صورت رضایت طرفین تا ۵ سال دیگر قابل تمدید است.

روسیه برای تمدید این توافق‌نامه اظهار آمادگی کرده است.

اپلیکیشن یورونیوز را از گوگل‌پلی دانلود کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلوسی: ایران همیشه به دنبال راهی برای حمایت از دوستش روسیه است

روسیه: اینترنت ملی را با موفقیت آزمایش کردیم

پژوهش‌های تازه: روسیه دخالت گسترده‌ای در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا داشت