دبیرکل ناتو روسیه را به مداخله در امور داخلی کشورهای حوزه بالکان متهم کرد

دبیرکل ناتو روسیه را به مداخله در امور داخلی کشورهای حوزه بالکان متهم کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ینس استولتنبرگ گفت که روسیه با مداخله در سیاست و امور داخلی برخی کشورهای منطقه بالکان می کوشد تا آنها را از الحاق به ناتو بازدارد.

آگهی

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز روسیه را متهم به مداخله و نفوذ در کشورهای منطقه بالکان کرد.

وی گفت کاخ کرملین با نفوذ خود روی کشورهای حوزه بالکان، اجازه نمی دهد ین کشورها بطور مستقل تصمیم گیری کنند و به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو بپیوندند. وی پس از مراسم آغاز روند الحاق کشور مقدونیه به ناتو با یورونیوز گفتگو کرد.

دبیرکل ناتو مستقیما روسیه را به «مداخله در امور و سیاست داخلی برخی کشورهای منطقه بالکان» متهم کرد. وی اعلام کرد این کار روسیه «غیرقانونی و اشتباه» است و این کشور حق مداخله در امور داخلی کشورهای «مستقل جهان» را ندارد. استولتنبرگ گفت که سازمان تحت امرش به تصمیم تمام کشورهایی که خواهان عضویت و یا عدم عضویت در ناتو هستند، احترام می گذارد.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از موشک تازه روسیه و اوج‌گیری چالش با آمریکا

وی گفت در اسکوپیه، پایتخت مقدونیه، شاهد آن هستیم که اکثریت مطلق نمایندگان پارلمان و اعضای دولت خواهان پیوستن این کشور به ناتو هستند و همزمان در صربستان کاملا خلاف آن را مشاهده می کنیم. اما ناتو قصد تغییر سیاست کشورهای مستقل را ندارد. در عین حال روسیه هم باید به تصمیم رهبران این کشورهای مستقل احترام بگذارد.

دبیرکل ناتو همچنین از خروج دو کشور آمریکا و روسیه از پیمان لغو موشک های میان برد انتقاد کرد و گفت جهان و اروپا نمی خواهد بار دیگر شاهد مسابقه تسلیحاتی که در زمان جنگ سرد وجود داشت، باشد.

وی اعلام کرد که ناتو تلاش خواهد کرد تا روسیه را برای بازگشت به این پیمان قانع کند. این پیمان در سال ۱۹۸۷ بین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف و رونالد ریگان، رئیس جمهوری آمریکا، امضا شد.

به کانال تلگرام یورنیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسلوونی در پی احیای طرح گسترش اتحادیه اروپا به غرب بالکان است

گفتگوهای دشوار آنگلا مرکل با رهبران ۶ کشور منطقه بالکان

تلاش اتحادیه اروپا برای سد کردن نفوذ چین و روسیه در بالکان