مجارستان با ورود نیروهای ناتو موافقت ولی با ارسال تسلیحات به اوکراین مخالفت کرد

ویکتور اوربان در نشست مجازی سران ناتو در مقر ناتو در بروکسل
ویکتور اوربان در نشست مجازی سران ناتو در مقر ناتو در بروکسل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان فرمانی را امضا کرد که به موجب آن ناتو می‌تواند نیروهایش را در خاک این کشور استقرار بخشد. با این حال ارسال سلاح و تجهیزات جنگی به کی‌یف همچنان از خاک مجارستان مجاز نیست.

آگهی

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، فرمانی را امضا کرد که به نیروهای ناتو اجازه می‌دهد وارد مجارستان شده و در این کشور مستقر شوند.

آقای اوربان روز دوشنبه هشتم مارس این اجازه را چند روز پس از تهاجم روسیه به همسایه‌اش اوکراین صادر کرد. با این حال ارسال سلاح و تجهیزات جنگی به کی‌یف همچنان از خاک مجارستان مجاز نیست.

اما ارسال کمک‌های غیر کشنده مانند تجهیزات حفاظت فردی، تجهیزات پزشکی و موارد بشردوستانه همچنان از مسیر مجارستان به اوکراین بلامانع است.

بدین ترتیب ویکتور اوربان بر موضع قبلی دولت محافظه‌کار بوداپست مبنی بر اینکه مجارستان فقط به نیروهای ناتو اجازه عبور از مجارستان به سایر کشورهای عضو ناتو را می دهد، مجددا تاکید کرد. اوکراین عضو ناتو نیست.

ویکتور اوربان رهبر ملی‌گرای مجارستان همچنین برخلاف سایر کشورهای همسایه اوکراین از ناتو برای دفاع از مرزهای مجارستان درخواست کمک نکرده است.

پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان، ماه گذشته پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین در گفتگو با یورونیوز گفته بود که کشورش نیروهای بیشتری را از ناتو در خاک خود به عنوان بخشی از مانورهای مربوط به بحران اوکراین نمی‌پذیرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در حال حاضر نیروهای ناتو در استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان مستقر هستند. آقای سیارتو گفته بود که هیچ نیروی نظامی دیگری در خاک مجارستان مستقر نخواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اروپا: مجارستان دیگر از نظام مبتنی بر «دموکراسیِ واقعی» برخوردار نیست

آمریکا حضور نظامی بلندمدت خود در اروپا را افزایش می‌دهد؛ شرق قاره سبز در کانون توجه واشنگتن

درخواست احزاب مخالف دولت برای عضویت سوئد در ناتو