گفتگوی دوجانبه مسکو-واشنگتن؛ چه اختلافاتی آمریکا و روسیه را به پای میز مذاکره می‌کشاند؟

آمریکا و روسیه در مورد کنترل تسلیحات و اوکراین گفتگو می‌کنند
آمریکا و روسیه در مورد کنترل تسلیحات و اوکراین گفتگو می‌کنند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی منابع خبری به نقل از کاخ سفید اعلام کردند که آمریکا و روسیه در اوایل سال جدید میلادی درباره کنترل تسلیحات و وضعیت اوکراین با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

آگهی

برخی منابع خبری به نقل از کاخ سفید اعلام کردند که آمریکا و روسیه در اوایل سال جدید میلادی درباره کنترل تسلیحات و وضعیت اوکراین با یکدیگر گفتگو می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کاخ سفید اعلام کرد که مذاکرات بدو‌جانبه آمریکا و روسیه در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در ژنو برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: «آمریکا مشتاقانه منتظر تعامل با روسیه است.»

او در ادامه گفت: «زمانی که ما به گفتگو بنشینیم، روسیه می‌تواند نگرانی‌های خود را روی میز بگذارد و ما نیز نگرانی‌های خود را در مورد فعالیت‌های مسکو روی میز خواهیم گذاشت.»

برخی منابع خبری از دیدار و گفتگوی نمایندگان مسکو و ناتو در ۱۲ ژانویه خبر داده‌اند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که نمایندگان روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) که آمریکا نیز عضو آن است در ۱۳ ژانویه با یکدیگر گفتگو خواهند کرد.

نشست ۱۰ ژانویه به عنوان بخشی از ابتکار گفتگوی امنیتی راهبردی آمریکا و روسیه برگزار می‌شود که توسط جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور دو کشور در نشست ژوئن گذشته در ژنو آغاز شده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که مذاکرات دو‌جانبه آمریکا و روسیه بیشتر بر احیای پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای پس از جنگ سرد و همچنین وضعیت اوکراین تمرکز دارد.

این در حالی است که به گفته برخی منابع خبری، نشست مشترک ناتو و روسیه و همچنین مذاکرات میان مسکو و سازمان امنیت و همکاری اروپا بر اوکراین متمرکز خواهد بود.

اوکراین حذف شدنی نیست

پایتخت‌های غربی در روزهای گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به تلاش برای حمله به اوکراین، کشوری که به دنبال جدا شدن از حوزه نفوذ مسکو و پیوستن به ائتلاف ناتو است، متهم می‌کنند.

روسیه که در حال حاضر بخش‌هایی از اوکراین را در شبه جزیره کریمه تصرف کرده است، متهم می‌شود که از شورشیان جدایی‌طلب طرفدار مسکو در اوکراین حمایت می‌کند.

استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه در مرز اوکراین، به نگرانی‌ها در کی‌یف و همچنین در میان متحدان غربی این کشور دامن زده است. البته مسکو برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد و اعلام کرد که تحرکات نیروهای نظامی روسیه برای مقابله با «ارتش متجاوز غرب» است.

روسیه ۱۷ دسامبر از پیش‌نویس دو پیمان امنیتی برای محدود کردن نفوذ نظامی آمریکا و ناتو در کشورهای همسایه‌اش از جمله اوکراین خبر داده بود. بر اساس متن پیشنهادی مسکو، اوکراین و سایر کشورهای همسایه روسیه نمی‌توانند به عضویت ناتو درآیند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آمریکا و شرکای اروپایی‌اش در پاسخ به تحرکات روسیه با تأکید بر ضرورت انجام مذاکرات، اعلام کردند که در صورت حمله نظامی مسکو به اوکراین، تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

از همین رو سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تأکید کرد که منافع اوکراین در مذاکرات دو‌جانبه واشنگتن و روسیه لحاظ خواهد شد. او در ادامه گفت که رویکرد جو بایدن در مورد اوکراین «روشن و منسجم» است و آن سیاست بازدارندگی و دیپلماسی خواهد بود.

با این حال تاکنون در مورد اینکه چه افرادی از طرف روسیه و آمریکا در مذاکرات دو‌جانبه دو کشور در ۱۰ ژانویه شرکت خواهد کرد، خبری منتشر نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: اگر غرب نتواند تضمین امنیتی به ما دهد به گزینه‌های متعدد فکر خواهیم کرد

بحران در مرزهای اوکراین؛ پوتین از بایدن برای گسترش نیافتن ناتو به شرق «تضمین» خواست

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟