بحران در مرزهای اوکراین؛ پوتین از بایدن برای گسترش نیافتن ناتو به شرق «تضمین» خواست

گفتگوی ویدیویی پوتین و بایدن
گفتگوی ویدیویی پوتین و بایدن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات اتحادیه اروپا نیز به جمع تهدید‌کنندگان روسیه پیوسته و اعلام کرده‌اند در صورت هرگونه اقدام نظامی علیه اوکراین تحریم‌های تازه‌ای بر ضد کرملین وضع خواهند کرد.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با جو بایدن، همتای آمریکایی خود پتانسیل نظامی رو به رشد ناتو در مرزهای کشورش با اوکراین را محکوم کرد و خواستار ارائه تضمین از سوی واشنگتن برای عدم گسترش ناتو به سمت شرق شد.

کرملین پس از گفتگوی ویدیویی روز سه‌شنبه رهبران دو کشور با اعلام مطلب یاد شده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ناتو تلاش‌های خطرناکی برای استفاده از خاک اوکراین و توسعه پتانسیل نظامی خود در مرزهای ما انجام می‌دهد، از این رو روسیه به طور جدی به دنبال دریافت تضمین‌های قانونی و حقوقی قابل اعتماد برای جلوگیری از گسترش ناتو به شرق است.»

تماس تصویری از پیش برنامه‌ریزی شده روسای جمهوری آمریکا و روسیه در حالی انجام شد که هر دو آخرین بار ماه ژوئن در سوئیس با یکدیگر ملاقات کرده و در خصوص مسائل مختلف بحث و گفتگو کرده بودند.

تهدیدهای مکرر واشنگتن؛ «نورد استریم» به عنوان اهرم فشار

مقامات آمریکایی طی روزهای گذشته بارها نسبت به هرگونه تجاوز نظامی از سوی روسیه در خاک اوکراین هشداد داده و تهدید کرده‌ بودند که در صورت اقدام به حمله نظامی این کشور را تحت بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی قرار خواهند داد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا که به دفعات حمایت بی‌دریغ خود را از اوکراین در این بحران آشکارا اعلام کرده نیز پیش از گفتگوی روز سه‌شنبه خود با ولادیمیر پوتین، به روسیه در خصوص هرگونه حمله به اوکراین هشدار داده بود.

این هشدار از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز بارها تکرار شده است. آقای بلینکن به صراحت تهدید کرده بود که هرگونه تجاوز به خاک اوکراین تبعات و بهای بسیار سنگینی به همراه خواهد داشت.

فرانس‌پرس سه‌شنبه شب ساعاتی پس از اتمام گفتگوی ویدیویی بایدن و پوتین در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن علاوه بر وضع تحریم‌ها اقدامات محسوس دیگری چون ممانعت از انتقال گاز روسیه به اروپا برای جلوگیری از هرگونه تجاوز به خاک اوکراین را نیز مد نظر دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه گفت که ایالات متحده آماده استفاده از خط لوله گاز «نورد استریم» به عنوان اهرم فشاری برای بازدارندگی حمله نظامی احتمالی روسیه به اوکراین است.

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه در نظر می‌گیرد

مقامات اتحادیه اروپا نیز به جمع تهدید‌کنندگان روسیه پیوسته و اعلام کرده‌اند در صورت هرگونه اقدام نظامی علیه اوکراین تحریم‌های تازه‌ای بر ضد کرملین وضع خواهند کرد.

ارزولا فن‌ در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز سه شنبه در جریان یک کنفرانس ویدیویی با سفرای کشورهای عضو اتحادیه ضمن طرح این هشدار تصریح کرد: «اتحادیه اروپا هرنوع تجاوز احتمالی جدید از جمله نقض قوانین بین‌المللی و یا هرگونه اقدام بدخواهانه علیه ما و همسایگانمان، من جمله اوکراین را بر نمی‌تابد و به آن پاسخی مناسب خواهد داد.»

وی افزود که این پاسخ به شکل تشدید و تقویت نظام تحریمی موجود داده خواهد شد و علاوه بر آن اتحادیه اروپا آماده است که اقدامات محدودکننده بیشتری را در پیش گیرد.

اتحادیه اروپا سال ۲۰۱۴ پس از الحاق کریمه به خاک روسیه تحریم‌هایی اقتصادی علیه این کشور وضع کرد و کرملین نیز با اقدامی مشابه به این رویکرد پاسخ داد.

کرملین: حضور نظامی در مرز اوکراین تهدیدی برای «هیچکس» نیست

از سوی دیگر کرملین در بیانیه خود که پس از گفتگوی پوتین و بایدن منتشر شد تاکید کرد که ارتش روسیه «تهدیدی برای هیچ کس نیست.»

در بیانیه کرملین آمده است که ارتش روسیه با وجود حضور در مرز اوکراین هیچ تهدیدی برای همسایه غربی خود محسوب نمی‌شود.

ولادیمیر پوتین بنا به آنچه کرملین اعلام کرده در پاسخ به تهدیدهای آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌ در صورت عملیات نظامی علیه اوکراین گفته است که با توجه به «نوع رفتار ائتلاف نظامی ناتو در منطقه نباید مسئولیت هر اتفاقی را بر دوش روسیه انداخت.»

وی همچنین آنچه «خط ویرانگر کی‌یف» خوانده را محکوم کرد و مدعی شد که اوکراین به دنبال «برچیدن» توافقنامه سال ۲۰۱۵ مینسک است؛ روند صلحی که قرار است به درگیری بین نیروهای اوکراینی و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق این کشور پایان دهد.

ولادیمیر پوتین همچنین روز سه‌شنبه به جو بایدن پیشنهاد داد تا همه اقدامات متقابل و تلافی جویانه ماه‌های اخیر که در بحبوحه تنش‌ها بین ایالات متحده و روسیه علیه هئیت‌های دیپلماتیک دو کشور در پیش گرفته شده، برداشته شود.

به گفته کرملین، روابط مسکو و واشنگتن در شرایط کنونی «در وضعیت رضایت بخشی قرار ندارد.»

آگهی

بر اساس این بیانیه، در خصوص سایر موضوعات نیز دو طرف بر اهمیت همکاری با یکدیگر برای مقابله با جرایم سایبری تاکید کرده اند.

کرملین همچنین یادآور شده که رهبران دو کشور نسبت به ازسرگیری سازنده مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین میان ایران و قدرت‌های جهانی ابراز امیدواری کردند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن احتمال دیدار با پوتین در روز ۱۰ ژانویه را رد نکرد

گفتگوی دوجانبه مسکو-واشنگتن؛ چه اختلافاتی آمریکا و روسیه را به پای میز مذاکره می‌کشاند؟

چرا داعش به روسیه حمله کرد؟