بایدن به پوتین در خصوص حمله احتمالی به اوکراین هشدار داد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جزئیات تحریم‌هایی که ایالات متحده علیه روسیه در صورت تجاوز به خاک اوکراین در نظر گرفته هنوز به صورت دقیق مشخص نیست اما یکی از آنها احتمالا می‌تواند قطع دسترسی این کشور به سیستم انتقال بین‌المللی و بین بانکی پول موسوم به سوئیفت باشد.

آگهی

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه وعده داد که در صورت هرگونه تلاش از جانب مسکو برای اقدام نظامی علیه اوکراین کار را برای مقامات روسیه «بسیار بسیار دشوار» کند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در این خصوص برای نخستین بار از ابتکارات جدیدی سخن گفت که دولت تحت ریاست وی قرار است برای جلوگیری از تجاوز روسیه به اوکراین در پیش گیرد.

وی همچنین به نگرانی‌های فزاینده موجود درباره تجمع نیروهای روسیه در مرز اوکراین و تشدید لفاظی‌های خصمانه کرملین واکنش نشان داد و بار دیگر به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود نسبت به تبعات این بحران هشدار داد.

رئیس جمهوری ایالات متحده سپس تصریح کرد: «تلاش دارم تا آنجا که ممکن است مجموعه‌ای از جامع‌ترین و معنادارترین ابتکارات را کنار هم بگذارم تا در این زمینه (احتمال تهاجم نظامی به اوکراین) ادامه کار برای آقای پوتین و نیز تحقق آنچه مردم نگران انجام آن هستند را بسیار بسیار دشوار کنم.»

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز روز چهارشنبه در پایان نشست وزاری خارجه ناتو در لتونی از ایجاد یک ظرفیت بالقوه در مرزهای غربی روسیه برای تهاجم نظامی سریع به اوکراین سخن گفته بود.

آقای بلینکن سپس ضمن هشدار نسبت به بهای سنگینی که به زعم او روسیه پس از حمله به اوکراین خواهد پرداخت گفته بود: «ما به کرملین گوشزد کرده‌ایم که (در صورت حمله به اوکراین) منفعل نخواهیم ماند و بویژه با یک سری مجازات‌های اقتصادی بزرگ و تاثیر گذار که در گذشته از اعمال آنها خودداری کرده‌ایم واکنش سختی نشان خواهیم داد.»

آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن پرداختن به واکنش‌ مقام‌های آمریکایی به احتمال انجام یک تهاجم نظامی از جانب روسیه در خاک اوکراین، از شواهدی یاد کرده که به اعتقاد نویسنده گزارش نشان‌‌دهنده تلاش کاخ سفید و کرملین برای تدارک گفتگو میان بایدن و پوتین در هفته آینده است.

یوری اوچاکف، مشاور امور خارجه ولادیمیر پوتین روز جمعه به خبرنگاران گفت که مقدمات یک تماس تلفنی میان ولادیمیر پوتین و جو بایدن در روزهای آینده فراهم شده اما تاریخ دقیق آن پس از نهایی شدن جزئیات از سوی مسکو و واشنگتن اعلام خواهد شد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز ضمن تایید تلاش‌های دولت برای برقراری امکان تماس میان جو بایدن و ولادیمیر پوتین یاد آور شد: «این قطعا فرصتی خواهد بود تا در باره نگرانی‌های جدی موجود بر سر لفاظی‌های خصمانه و نیز افزایش قوای نظامی روسیه در مرز اوکراین گفتگو کنیم.»

خانم ساکی سپس یادآور شد که دولت در صورت پیشبرد تحریم‌ها به دنبال هماهنگی با متحدان اروپایی خواهد بود. وی خاطرنشان کرد که خاطرات تلخ الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴(شبه جزیره دریای سیاه که از سال ۱۹۵۴ تحت کنترل اوکراین بود) هنوز از اذهان پاک نشده و کاخ سفید راه و اقدامات پیش رو را بررسی می کند.

از سوی دیگر به گفته یکی از نزدیکان رئیس جمهوری اوکراین که نخواست نامش فاش شود جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی برای انجام یک گفتگوی تلفنی در هفته آینده به توافق اولیه دست یافته‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنان روز جمعه خود به جزئیات ابتکارات و اقداماتی که برای دشوار کردن حمله احتمالی روسیه به اوکراین در نظر گرفته اشاره‌ای نکرد اما سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز پنجشنبه در سوئد با همتای آمریکایی خود دیدار و گفتگو کرده بود از تهدید‌های تازه واشنگتن برای اعمال تحریم‌های تازه سخن به میان آورده است.

آقای لاوروف همچنین تاکید کرد که «اگر تحریم‌های جهنمی جدید اعمال شود ما نیز نمی‌توانیم منفعل باشیم و پاسخ خواهیم داد.»

جزئیات تحریم‌هایی که ایالات متحده علیه روسیه در صورت تجاوز به خاک اوکراین در نظر گرفته هنوز به صورت دقیق مشخص نیست اما یکی از آنها احتمالا می‌تواند قطع دسترسی این کشور به سیستم انتقال بین‌المللی و بین بانکی پول موسوم به سوئیفت باشد.

پارلمان اتحادیه اروپا ماه آوریل گذشته قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور را تصویب کرد که در آن بر قطع دسترسی روسیه به سیستم بین‌المللی سوئیفت در صورت تجاوز به خاک اوکراین تاکید شده است.

مسکو که پیش‌تر نیز اقدام به برپایی تمرین‌های نظامی در محدوده مرز‌های غربی خود کرده بود از سال ۲۰۱۴ به این سو با غرب بر سر شرق اوکراین در مناقشه است.

علاوه بر مسئله اوکراین، دولت بایدن پیش‌تر تحریم‌هایی را علیه اهدافی در خاک روسیه وضع کرده است و از پوتین به دلیل آنچه «دخالت کرملین در انتخابات آمریکا، فعالیت های سایبری علیه شرکت‌های آمریکایی و سرکوب مخالفان به ویژه برخورد قهری با الکسی ناوالنی، چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه» خوانده شده به شدت انتقاد کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در جریان ملاقات رو در روی ماه ژوئن با ولادیمیر پوتین در ژنو نیز هشدار داده بود که اگر روسیه از خطوط قرمز خاصی از جمله حمله به زیرساخت‌های بزرگ ایالات متحده عبور کند دولت وی پاسخی ویرانگر خواهد داد.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن احتمال دیدار با پوتین در روز ۱۰ ژانویه را رد نکرد

نشست ناتو با محور بحران در مرز اوکراین و روسیه؛ بلینکن به مسکو هشدار داد

هشدار ناتو: حمله روسیه به اوکراین برای مسکو بدون تبعات و هزینه نخواهد بود