هشدار ناتو: حمله روسیه به اوکراین برای مسکو بدون تبعات و هزینه نخواهد بود

NATO Secretary General Jens Stoltenberg
NATO Secretary General Jens Stoltenberg Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نگرانی درباره احتمال وقوع جنگ میان دو همسایه درحالی رو به افزایش است که ولادیمیر پویتن نیز بارها درباره مانورهای نظامی به رهبری ایالات متحده در دریای سیاه هشدار داده است.

آگهی

با افزایش نگرانی‌ها در پی استقرار هزاران نیروی نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه به روسیه هشدار داد که هرگونه تلاش برای حمله به اوکراین هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت.

ینس استولتنبرگ در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در لتونی که قرار است ۳۰ نوامبر برگزار شود گفت: «اگر روسیه از زور علیه اوکراین استفاده کند، این کار برایش هزینه‌ها و پیامدهایی خواهد داشت».

او افزود: «این دومین بار در سال جاری است که روسیه شمار قابل توجهی نیرو همچنین تجهیزاتی شامل تانک، توپخانه، واحدهای زرهی، پهپاد و سیستم‌های جنگ الکترونیک را در این منطقه جمع کرده است. این تقویت نظامی غیرقابل توجیه و غیرقابل توضیح است و باعث افزایش تنش‌ها می‌شود و خطر اشتباه در محاسبات را به همراه دارد.»

او تاکید کرد که «هیچ اطمینانی در مورد نیات روسیه وجود ندارد و تقویت قوای نظامی در مناطق مرزی از سوی کشوری انجام می‌شود که قبلا به اوکراین حمله کرده است.»

بنا بر گزارش مقامات اوکراین، حدود ۹۰ هزار سرباز در نزدیکی مرز مشترک این کشور با روسیه مستقر شده‌اند. با این وجود مسکو اصرار دارد که هیچ طرحی برای حمله به اوکراین ندارد و همزمان از توضیح علت استقرار این حجم از نیرو در مناطق مرزی نیز خودداری می‌کند.

پس از وقوع انقلاب اوکراین و برکناری رئیس جمهوری که طرفدار کرملین بود، روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را در سال ۲۰۱۴ میلادی ضمیمه خاک خود کرد و سپس به حمایت از جدایی طلبانی پرداخت که در شرق اوکراین علیه دولت نوپای این کشور دست به شورش زده بودند.

با گذشت شش سال از انقلاب و کشته شدن بیش از ۱۴ هزار نفر در درگیری‌های شرق این کشور، کی‌یف و بسیاری از کشورهای غربی روسیه را متهم می‌کنند که همچنان به فرستادن نیرو و سلاح برای شورشیان ادامه می‌دهد. مسکو این موضوع را تکذیب کرده و می‌گوید روس‌هایی که به جدایی طلبان پیوسته اند، داوطلب بودند.

هشدار رئیس‌جمهوری اوکراین

روز جمعه همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که روسیه سیگنال‌های «بسیار خطرناکی» را با تحرکات نیروهای خود در مناطق مرزی ارسال می‌کند و هشدار داد که ارتش او آماده عقب‌ راندن هر گونه حمله است.

او همچنین مدعی شد که کی‌یف یک توطئه کودتا را که قرار بود با همدستی چند شهروند روس در اوایل ماه دسامبر اجرا شود، کشف و خنثی کرده است.

زلنسکی در جریان نشست خبری روز جمعه از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز خواست تا علنا موضوع برنامه‌ریزی برای تهاجم به اوکراین را رد کند. او گفت: «رئیس‌جمهور روسیه باید در انظار عمومی بگوید که ما قصد حمله به اوکراین را نداریم.»

انتقادهای روسیه به عملکرد کشورهای غربی

نگرانی درباره احتمال وقوع جنگ میان دو همسایه درحالی رو به افزایش است که ولادیمیر پویتن نیز بارها درباره مانورهای نظامی به رهبری ایالات متحده در دریای سیاه هشدار داده است. دریای سیاه، منطقه‌ای حساس برای روسیه بویژه از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به خاک این کشور است.

روسیه همچنین از اوکراین به دلیل استفاده از پهپادهای ساخت ترکیه علیه جدایی طلبان انتقاد کرده و گفته است که این اقدام ناقض توافقنامه‌های صلح است.

پوتین روز چهارشنبه در تماس تلفنی با شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت که نگران است «تحریک‌های» کی‌یف به تنش‌ها در شرق اوکراین دامن بزند. او همچنین بر «لزوم پایان دادن به سیاستهای تبعیض‌آمیز کی‌یف علیه جمعیت روسی زبان» این کشور تاکید کرد.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که شش پرواز هواپیماهای جاسوسی ناتو را در حریم هوایی این کشور بر فراز دریای سیاه شناسایی کرده است.

ارتش روسیه همچنین گفت که کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا را در دریای سیاه ردیابی می‌کند و واشنگتن را متهم کرد که در حال مطالعه منطقه به‌عنوان صحنه جنگ بالقوه است.

هشدار فرانسه

فرانسه بار دیگر در روز جمعه به روسیه دربارۀ آسیب رساندن به تمامیت ارضی اوکراین هشدار داد.

ژان ایو لودریان و فلورانس پارلی، وزرای خارجه و دفاع فرانسه پس از دیدار با همتایان روس خود در پاریس، بیانیه‌ای صریح صادر و در آن «نگرانی‌های فرانسه درباره وخامت اوضاع امنیتی در اوکراین» را ابراز کردند و به صراحت درباره عواقب جدی هرگونه آسیب احتمالی بیشتر به تمامیت ارضی اوکراین هشدار دادند.

خبرگزاری روسی تاس نیز به نقل از سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه که برای گفتگو با پارلی و لودریان در پاریس حضور داشت، نوشت که «همکاری با فرانسه برای کاهش تنش‌ها در اوکراین مهم است».

آگهی

علاوه بر این، چهار دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفتند که مقامات آمریکایی در جریان نشستی در بروکسل، نگرانی خود درباره احتمال حمله به اوکراین را با متحدان اتحادیه اروپایی‌شان مطرح کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که قرار است روز دوشنبه در بروکسل وزرای فرانسه، آلمان و اوکراین درباره بحران کنونی گفتگو کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرانسه از کشورهای اروپایی خواست برای مذاکرات امنیتی با روسیه متحد‌ باشند

زلنسکی در روز ملی ارتش اوکراین: آماده مقابله با روسیه هستیم

بایدن به پوتین در خصوص حمله احتمالی به اوکراین هشدار داد