نشست ناتو با محور بحران در مرز اوکراین و روسیه؛ بلینکن به مسکو هشدار داد

وزرای خارجه آمریکا و لتونی
وزرای خارجه آمریکا و لتونی Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست وزیران کشورهای عضو ناتو، هشدار داد که هرگونه «تجاوز» جدید روسیه به اوکراین منجر به پاسخ «جدی» خواهد شد.

آگهی

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست وزیران کشورهای عضو ناتو، هشدار داد که هرگونه «تجاوز» جدید روسیه به اوکراین منجر به پاسخ «جدی» خواهد شد.

وی در یک نشست خبری در شهر ریگا، پایتخت لتونی همراه با وزیر خارجه این کشور گفت: «هرگونه تشدید تنش از سوی روسیه، برای ایالات متحده و همچنین لتونی نگران‌کننده خواهد بود و هرگونه اشغال تازه، عواقب جدی در پی خواهد داشت.»

وزیر خارجه آمریکا جزییات بیشتری درباره ماهیت حمله احتمالی ارائه نداد و تاکید کرد که ابتدا می‌خواهد با متحدان ایالات متحده در ناتو «مشورت» کند.

وی افزود: «ما بسیار نگران تحرکات موجود از سوی نیروهای روس در مرز اوکراین هستیم.»

طبق گزارش مقامات اوکراینی، حدود ۹۰ هزار سرباز روس در نزدیکی مرز مشترک این کشور با روسیه مستقر شده‌اند. با این حال مسکو می‌گوید هیچ طرحی برای حمله به اوکراین ندارد اما تاکنون توضیحی درباره استقرار این نیروها نداده است.

به این منظور وزرای خارجه ناتو روز سه‌شنبه برای بحث درباره نحوه مقابله با افزایش نیروهای نظامی روسیه دیدار می‌کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جریان بازدید از نیروهای ائتلاف در لتونی به خبرگزاری فرانسه گفت که درباره نیت روسیه هیچ چیز روشن نیست اما برای دومین بار در سالجاری تمرکز غیرعادی نیروها دیده می‌شود.

دیپلمات‌های ناتو می‌گویند که در صورت حمله روسیه، وزیران درباره طرح‌های احتمالی بحث خواهند کرد.

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه گذشته گفته بود که احتمالا با رهبران روسیه یا اوکراین برای کاهش تنش‌های فزاینده صحبت خواهد کرد.

تنش در شرق اوکراین از سال ۲۰۱۴ تاکنون به یکی از موضوعات اصلی مورد اختلاف بین مسکو و کشورهای غربی تبدیل شده است. مناقشه دولت اوکراین با جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق این کشور که به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه آغاز شد تاکنون جان بیش از ۱۳ هزار نفر را گرفته است.

نگرانی فزاینده درباره اوکراین در حالی است که لهستان، لیتوانی و لتونی به‌عنوان اعضای ناتو با تهدید دیگری از شرق روبرو شده‌اند که در دستور کار نشست ریگا قرار خواهد داشت.

آن‌ها بلاروس متحد مسکو را متهم می‌کنند که هزاران مهاجر را به‌طور عمدی به تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مینسک به مرزهای خود منتقل کرده است. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس این ادعا را رد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بایدن به پوتین در خصوص حمله احتمالی به اوکراین هشدار داد

جنگ احتمالی بین روسیه و اوکراین چه شکلی و ریسک‌هایی خواهد داشت؟

دادستان‌های آمریکا: خبرچین اف‌بی‌آی اطلاعات دروغین درباره بایدن‌ها را از روسیه دریافت کرده بود