کرملین: تمایل اوکراین به پس‌ گرفتن کریمه تهدیدی مستقیم علیه روسیه است

عکس آرشیوی از رزمایش روسیه در کریمه
عکس آرشیوی از رزمایش روسیه در کریمه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرملین روز پنجشنبه ۲ دسامبر (۱۱ آذر) در اوج تنش با اوکراین اعلام کرد، تمایل کی‌یف برای پس‌ گرفتن کریمه را به‌عنوان «یک تهدید مستقیم» لحاظ می‌کند. شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک روسیه شد.

آگهی

کرملین روز پنجشنبه ۲ دسامبر (۱۱ آذر) در اوج تنش با اوکراین اعلام کرد، تمایل کی‌یف برای پس‌ گرفتن کریمه را به‌عنوان «یک تهدید مستقیم» لحاظ می‌کند. شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک روسیه شد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، کاخ ریاست جمهوری روسیه با اشاره به اظهارات روز گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به خبرنگاران گفت: «ما این موضوع را در واقع تهدیدی مستقیم علیه روسیه می‌دانیم.»

زلنسکی روز چهارشنبه در پارلمان اوکراین گفت که «آزادسازی» کریمه یک «هدف» و «فلسفه» ملی است. او از تلاش‌های اوکراین در این راستا در زمینه دیپلماتیک و نه مداخله نظامی سخن می‌گفت.

چنین سخنی به این معنی است که حکومت کی‌یف قصد دارد از همه ابزارها از جمله زور برای تجاوز به خاک روسیه استفاده کند
دیمیتری پسکوف
سخنگوی کرملین

با این حال آقای پسکوف تاکید کرد: «چنین سخنی به این معنی است که حکومت کی‌یف قصد دارد از همه ابزارها از جمله زور برای تجاوز به خاک روسیه استفاده کند.»

سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه با محکوم کردن «لفاظی‌های تهاجمی» مقامات اوکراینی گفت که مسکو از عملیات نظامی کی‌یف در شرق کشور بیم دارد.

ارتش اوکراین از سال ۲۰۱۴ با جدایی‌طلبان حامی روسیه در این منطقه در جنگی که بیش از ۱۳ هزار کشته برجای گذاشته است، مبارزه می‌کند. درگیری‌ها در شرق اوکراین پس از توافق‌نامه صلح سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است اما خشونت‌ها به‌طور مرتب ادامه دارد.

آقای پسکوف گفت که «احتمال اقدام نظامی‌ اوکراین» در شرق «بالا» است.

وی ادامه داد: «این موضوع برای ما بسیار نگران‌کننده است». این مقام روس کی‌یف را متهم کرد که به توافق‌های امضا شده در مینسک در سال ۲۰۱۵ پایبند نیست.

روسیه مدعی شد که سه «جاسوس» اوکراین را بازداشت کرده است

همزمان سرویس‌ امنیتی روسیه، روز پنجشنبه اعلام کرد که «سه جاسوس اوکراینی» را که یکی از آن‌ها در حال تدارک «حمله» با مواد منفجره بود، دستگیر کرده‌ است.

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) مشخص نکرد که این مظنونان به جاسوسی برای اوکراین در کدام مناطق یا در چه تاریخی بازداشت شده‌اند.

بر اساس بیانیه این نهاد، دو نفر از افراد بازداشت شده «برای جمع‌آوری اطلاعات و گرفتن عکس و ویدئو از تاسیسات دارای اهمیت حیاتی استراتژیک و زیرساخت‌های حمل و نقلی» وارد روسیه شدند.

در این بیانیه اضافه شده است: «در خودروی مورد استفاده آن‌ها یک قبضه سلاح سبک، یک قبضه سلاح خودکار و تجهیزات حفاظت فردی کشف شد.»

به گفته سرویس امنیت فدرال روسیه، این دو مرد «اعتراف کردند که در ازای دریافت ۱۰ هزار دلار پاداش از سوی سرویس‌های امنیتی اوکراین، اقدام به فعالیت کنند.»

طبق این بیانیه «سومین فرد مظنون نیز در حالی که به سمت محل جنایت در حرکت بود با وسایل تخریبی دستگیر شد.»

سرویس امنیت فدرال روسیه می‌گوید مظنون سوم با دو بمب دست‌ساز معادل ۱.۵ کیلوگرم تی‌ان‌تی دستگیر شد. این نهاد تصریح می‌کند، این فرد «به‌طور غیرقانونی از مرز روسیه عبور کرده بود.»

این نهاد تاکید می‌کند که روز پنجشنبه همچنین در یک پرونده دیگر، یک افسر اطلاعاتی ارتش اوکراین از سوی دادگاه روسیه به شش سال و نیم زندان محکوم شده است.

این فرد در ماه ژوئیه دستگیر شده بود و طبق گفته سرویس امنیت فدرال روسیه به هماهنگی برای آماده کردن و نظارت بر یک گروه خرابکار که از اوکراین به خاک روسیه اعزام شده بودند متهم و در نهایت مجرم شناخته شد.

روسیه به طور مرتب از دستگیری افرادی که طبق گفته مسکو جاسوس یا خرابکار هستند خبر می‌دهد. روسیه می‌گوید که این افراد برای اوکراین کار می‌کنند.

آگهی

دستگیری‌های اعلام شده در روز پنجشنبه در اوج تنش‌ها بین دو کشور رخ داد. کی‌یف می‌گوید که از حمله قریب‌الوقوع به خاک این کشور هراس دارد زیرا مسکو نیروهای نظامی زیادی را در مرز مستقر کرده است.

با این حال روسیه بارها این موضوع را رد کرده است و در مقابل اوکراین را متهم می‌کند که این کشور به همراه ناتو تهدیدی برای روسیه هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجارهای مهیب در انبار مهمات یک پایگاه هوایی در کریمه دست‌کم یک کشته بر جای گذاشت

روسیه: اوکراین نیمی از ارتش خود را در دونباس مستقر کرد؛ زلنسکی خواستار «مذاکره مستقیم» با مسکو شد

خط قرمز و هشدار پوتین به غرب: اگر ناتو و آمریکا در اوکراین موشک‌ مستقر کنند مسکو تلافی می‌کند