در حالی که ژاپن با شمار بیسابقه گردشگران روبهرو است، یکی از شلوغترین محلههای توکیو برای مقابله با معضل رو به گسترش زبالهریزی، رویکردی سختگیرانهتر در پیش گرفته است.
از این پس گردشگرانی که در منطقه پررفتوآمد شیبویا در پایتخت ژاپن زباله روی زمین بیندازند، با جریمه نقدی درجا روبهرو خواهند شد. مقامهای محلی میگویند این اقدام بخشی از تلاشها برای مقابله با خیابانهای مملو از زباله، نوشیدن الکل در اماکن عمومی و پیامدهای گردشگری بیش از حد است.
این تصمیم تازهترین تلاش برای ایجاد توازن میان رونق صنعت گردشگری ژاپن و حفظ کیفیت زندگی ساکنان محلی به شمار میرود.
بر اساس مقررات جدید، افرادی که در مرکز محبوب شیبویا، محل گذرگاه معروف این محله، زباله روی زمین بریزند، با جریمه ۲ هزار ین (حدود ۱۰.۷۵ یورو) مواجه میشوند.
زبالهریزی در سراسر توکیو به یکی از دغدغههای مقامهای شهری تبدیل شده است. در برخی مناطق دیگر نیز برای صاحبان رستورانها و کافههایی که سطل زباله نصب نکردهاند، جریمههایی در نظر گرفته شده است.
«اگر زباله بریزی، پولت را از دست میدهی»
محبوبیت ژاپن به عنوان یک مقصد گردشگری همچنان رو به افزایش است. این کشور در سال ۲۰۲۵ میزبان رکورد ۴۲.۷ میلیون گردشگر بینالمللی بود، اما همزمان حجم زباله در مناطق پرتردد نیز افزایش یافته است.
رسانههای ژاپنی گزارش دادهاند که در اطراف شیبویا شمار افرادی، از جمله گردشگران، که در خیابانها مشروبات الکلی مصرف میکنند و زباله میریزند، افزایش یافته است.
علاوه بر جریمه نقدی، کارزاری با شعار «اگر زباله بریزی، پولت را از دست میدهی» نیز در این منطقه اجرا خواهد شد.
مقامهای محلی قصد دارند تا ۵۰ مامور را برای گشتزنی در خیابانها و اعمال جریمهها مستقر کنند. پرداخت جریمه نیز از طریق پول نقد، کارت بانکی یا کدهای کیوآر امکانپذیر خواهد بود.
پیامدهای گردشگری بیش از حد
ژاپن به کمبود سطل زباله در فضاهای عمومی شهرت دارد. بخشی از این سیاست به نگرانیهای امنیتی و احتمال استفاده از سطلها در حملات تروریستی بازمیگردد.
این موضوع از دید گردشگران نیز پنهان نمانده است. در یک نظرسنجی دولتی در سال گذشته، حدود ۲۰ درصد گردشگران کمبود سطل زباله را بزرگترین مشکل خود در سفر به ژاپن عنوان کردند.
گردشگری در ژاپن پس از همهگیری کووید-۱۹، بهویژه در پی کاهش ارزش ین و همچنین انتشار گسترده ویدیوهای سفر در شبکههای اجتماعی، رشد چشمگیری داشته است.
همزمان با این رشد، نگرانیها درباره پدیده «گردشگری بیش از حد» نیز افزایش یافته و دولت ژاپن تلاش میکند پیامدهای منفی آن را کنترل کند.
این اقدامات شامل افزایش برخی مالیاتها برای گردشگران خارجی و همچنین استفاده از اپلیکیشنهای مدیریت جمعیت برای کاهش ازدحام در محبوبترین مقاصد گردشگری است.