Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

دوبی پروازهای بین‌المللی را به یک فرودگاه جدید ۳۵ میلیارد دلاری منتقل می‌کند

طرح فرودگاه جدید در دوبی
طرح فرودگاه جدید در دوبی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات شهری دوبی در امارات عربی متحده می‌گویند قصد دارند تا فرودگاه بین‌المللی خود را به یک مرکز جدید در جنوب این شهر منتقل کنند.

آگهی

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، امیر دوبی، در بیانیه‌ای گفت که پروژه توسعه و احداث فرودگاه جدید با نام «آل مکتوم» در جنوب این شهر «طی ۱۰ سال آینده» تکمیل خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: «ما در حال ساخت یک پروژه جدید برای نسل‌های آینده هستیم که به نوبه خود توسعه مستمر و پایدار فرزندانمان و فرزندان آن‌ها را تضمین می‌کند. دوبی فرودگاه جهان، درگاه، قطب شهری و مرکز جهانی جدید آن خواهد بود.»

فرودگاه جدید شامل پنج باند موازی و ۴۰۰ گیت پرواز خواهد بود. در حال حاضر یک فرودگاه در این مکان وجود دارد که مانند فرودگاه بین‌المللی دوبی تنها از دو باند برخوردار است. قرار است این فرودگاه نهایتا در ۱۶۰ هکتار و با قابلیت پذیرش ۲۶۰ میلیون مسافر در سال به بهره‌برداری برسد.

سال گذشته ۸۶.۹ میلیون مسافر از فرودگاه بین‌المللی دوبی برای پروازهای خود استفاده کردند. این عدد بیشتر از مجموع تعداد مسافران در سال ۲۰۱۹، قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، است.

دوبی در اوایل ماه فوریه، با اعلام آمار گردشگری خود اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ میزبان ۱۷.۱۵ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی بوده و هتل‌ها به طور میانگین حدود ۷۷ درصد ظرفیت اتاق‌هایشان را اجاره داده‌اند.

افزایش سرسام‌آور تعداد مسافران، فشار جدیدی را بر فرودگاه بین‌المللی دوبی وارد کرده است. این در شرایطی است که مقامات امکان توسعه ظرفیت فعلی آن را ندارند، چرا که این فرودگاه از همه طرف توسط محله‌های مسکونی و دو بزرگراه اصلی محدود شده است.

طرح فرودگاه جدید در دوبی
طرح فرودگاه جدید در دوبیعکس: آسوشیتد پرس

فرودگاه بین‌المللی «آل مکتوم» ابتدا در سال ۲۰۱۰ و با یک ترمینال در حدود ۴۵ کیلومتری دوبی افتتاح شد. این فرودگاه در طول همه‌گیری به عنوان پارکینگی برای هواپیماهای دو طبقه ایرباس آ۳۸۰ امارات و سایر هواپیماها درآمده بود و از آن زمان به تدریج به پروازهای باری و خصوصی خدمات ارائه کرده است.

این فرودگاه همچنین میزبان نمایشگاه هوایی دوسالانه دوبی است و صحرای وسیع و خالی‌ای در حاشیه خود دارد که می‌تواند در آن گسترش یابد. حاکم دوبی گفته است که قصد دارد شهری کامل، با ظرفیت یک میلیون نفر، در اطراف فرودگاه در دوبی جنوبی بسازد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فشارهای مالی در گذشته باعث شده بود ساخت و توسعه فرودگاه «آل مکتوم» یک بار متوقف شود. بحران مالی سال ۲۰۰۹ دوبی، که به دلیل رکود بزرگ اقتصادی ایجاد شد، ابوظبی را مجبور کرد که با اعطای یک کمک مالی ۲۰ میلیارد دلاری به دوبی موافقت کند.

اعلام طرح فرودگاهی جدید در حالی است که هفته گذشته شدیدترین بارندگی ثبت شده در امارات متحده عربی برای روزها پروازها را در فرودگاه این شهر مختل کرد و مقامات فرودگاهی همچنان در تلاش برای بهبود اوضاع هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلندترین چرخ و فلک جهان در دوبی آغاز به کار می‌کند

رقابت ایرباس و بوئينگ برای فروش هواپیما در نمایشگاه هوایی ۲۰۱۹ دوبی

از موتور پرنده تا شهر هوشمند در نمایشگاه جی‌تکس ۲۰۱۹ دوبی