افشای تهدید پنهان زمین؛ ستاره‌شناسان یک سیارک عظیم «قاتل» را شناسایی کردند

تصویرسازی از سیارکی که نزدیکتر از مدار زمین به خورشید می‌چرخد
تصویرسازی از سیارکی که نزدیکتر از مدار زمین به خورشید می‌چرخد Copyright Copyright DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva/Spaceengine
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یافته‌های ستاره‌شناسان حاکیست که این سیارک با قطری در حدود ۱.۱ کیلومتر تا ۲.۳ کیلومتر، با نام 2022 AP7، بزرگترین جرم بالقوه خطرناک برای سیاره زمین است که در هشت سال گذشته کشف شده است.

آگهی

ستاره‌شناسان یک سیارک «قاتل سیاره» را شناسایی کرده‌اند که از مدار زمین می‌گذرد و می‌تواند طی قرن‌های آتی به آرامی به سیاره ما نزدیک و نزدیک‌تر شود.

یافته‌های ستاره‌شناسان حاکیست که این سیارک با قطری در حدود ۱.۱ کیلومتر تا ۲.۳ کیلومتر، با نام 2022 AP7، بزرگترین جرم بالقوه خطرناک برای سیاره زمین است که در هشت سال گذشته کشف شده و احتمالا در میان ۵ درصد از بزرگ‌ترین سیارک‌های بالقوه خطرناک (PHA) شناسایی شده قرار می‌گیرد. 

این سیارک از سوی تیمی از ستاره‌شناسان و با استفاده از «دوربین کشف انرژی تاریک» در شیلی شناسایی شده که در حال جستجوی اجرام در مدار زمین و زهره بودند. آنها یافته‌های خود را در قالب مقاله‌ای که سپتامبر گذشته در نشریه استرونومیکال (Astronomical) منتشر شد، شرح داده‌اند. 

اسکات شپرد، نویسنده اصلی این مقاله که به عنوان ستاره‌شناس در آزمایشگاه زمین و سیارات موسسه آمریکایی کارنگی مشغول به کار است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تاکنون دو سیارک بزرگ در نزدیکی زمین پیدا کرده‌ایم که قطر آنها حدود ۱ کیلومتر است؛ اندازه‌ای که آنها را در زمره قاتلان سیاره قرار می‌دهد.»

این گروه از ستاره‌شناسان افزون بر 2022 AP7، دو سیارک نزدیک به زمین دیگر به نام‌های 2021 LJ4 و 2021 PH27 را نیز شناسایی کرده‌اند که مدارهایی حرکت آنها کاملا در داخل مدار زمین قرار گرفته است.

البته آقای شپرد با ارسال ایمیلی در پاسخ به سوال یورونیوز در مورد میزان احتمال برخورد 2022 AP7 با زمین توضیح داد: «اصطلاح "قاتل سیاره" ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما تا آنجا که به AP7 2022 مربوط می‌شود، این سیارک در حال حاضر "بسیار دور" از زمین قرار دارد و فعلا احتمال برخورد آن با زمین صفر است ولی به دلیل عبور آن از مدارزمین یک سیارک بالقوه خطرناک است.»

او افزود: «به تدریج و با گذشت زمان، سیارک به محل عبور زمین نزدیک خواهد شد ولی این روند قرن‌ها طول خواهد کشید و فعلا نیز اطلاعات ما از مدار حرکت 2022 AP7 آنقدر دقیق و زیاد نیست که بتوانیم قرنی را که این سیارک خطرناک خواهد شد، پیش‌بینی کنیم.»

آقای شپرد خاطرنشان کرد: «اگر یک سیارک دارای قطر ۱ کیلومتری یا بزرگتر به زمین برخورد کند، تاثیر مخربی بر زندگی ما می‌گذارد چنان که گرد و غبار و آلاینده‌هایی وارد جو زمین می‌شود که سال‌ها باقی می‌ماند و احتمالا مانع رسیدن نور خورشید به سطح زمین می‌شود و در نهایت زمینه انقراض دسته جمعی حیات موجود را فراهم می‌کند.» 

او ابراز امیدواری کرد که تعداد کمی از سیارک‌های نزدیک زمین با اندازه‌های مشابه 2022 AP7 کشف نشده باقی مانده باشند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا) اخیرا در قالب ماموریت دارت (DART) (آزمایش تغییر جهت دوگانه سیارک) نخستین آزمایش سیستم دفاعی تازه خود را برای تغییر جهت سیارک‌ها با هدف مقابله با برخورد احتمالی شهاب سنگ‌ها با زمین با موفقیت آزمایش کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا علی‌رغم آتش‌فشان‌ها و یخبندان‌های عظیم، حیات در زمین تا کنون از بین نرفته است؟

ناسا برای کشف یک سیارک فلزی با استفاده از فضاپیمای «سایکی» آماده می‌شود

پرواز آزمایشی مافوق صوت هواپیمای بدون سرنشین تالون با موفقیت به پایان رسید