فنلاند برای حمایت از اوکراین هزار و ۹۸۱ بیت‌کوین مصادره شده به ارزش ۷۵ میلیون یورو را می‌فروشد

فروش بیت‌کوین مصادره شده در فنلاند به نفع اوکراین
فروش بیت‌کوین مصادره شده در فنلاند به نفع اوکراین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر دارایی فنلاند اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور «ده‌ها میلیون» یورو به دست آمده از فروش بیت‌کوین مصادره شده را به اوکراین اهدا خواهد کرد.

آگهی

وزیر دارایی فنلاند اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور «ده‌ها میلیون» یورو به دست آمده از فروش بیت‌کوین مصادره شده را به اوکراین اهدا خواهد کرد.

فنلاند در حال حاضر دارای هزار و ۹۸۱ بیت‌کوین به ارزش نزدیک به ۷۵ میلیون یورو با نرخ فعلی است که توسط ماموران گمرک در جریان تحقیقات، کشف و ضبط شده است.

آنیکا ساریکو، وزیر دارایی فنلاند در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «دولت ما ده‌ها میلیون دلار به اوکراین اهدا خواهد کرد که به لطف درآمد حاصل از فروش بیت‌کوین مصادره‌شده گمرک فنلاند به دست آمده است.»

گمرک فنلاند هم روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شرکت‌ ارز دیجیتال مستقر در فنلاند به نام‌های «کوین‌موشن» و «تسرکت» را برای فروش بیت‌کوین‌ها انتخاب کرده است که از رویه‌های آنها برای جلوگیری از پولشویی و بررسی پیشینه خریدار رضایت دارد.

اگرچه ساریکو میزان مبلغ اهدایی به اوکراین را مشخص نکرده است اما به گفته برخی منابع خبری، دست‌کم «بخش قابل توجهی» از این بیت‌کوین مصادره شده به عنوان کمک به کی‌یف ارسال خواهند شد.

روزنامه فنلاندی «هلسینگین سانمات» برای نخستین بار از این کمک مالی خبر داده بود.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین که در اواخر ماه فوریه آغاز شد، کی‌یف تاکنون ده‌ها میلیون یورو کمک‌های مالی به صورت ارز دیجیتال دریافت کرده است.

ذخیره بیت‌کوین فنلاند

گمرک فنلاند در سال ۲۰۲۱ طرحی را برای حراج بیت‌کوین‌های توقیف شده اعلام کرد که بیشتر آن‌ها به کشف بزرگ مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ مربوط است که طی آن هزار و ۶۶۶ بیت کوین توقیف شدند.

در آن زمان، ارزش بیت‌کوین‌ها کمتر از ۷۰۰ هزار یورو بود که با قیمت‌های فعلی، ارزش آن‌ها نزدیک به ۶۲ میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

در هر حال کمک مالی فنلاند به اوکراین زمان می‌برد. ساریکو گفت که این طرح‌ها ابتدا در بودجه تکمیلی آتی به پارلمان کشور ارائه خواهند شد.

بر اساس اعلام گمرک فنلاند، بیت‌کوین‌های مصادره شده سپس به حراج گذاشته می‌شوند، روندی که انتظار می‌رود در انتهای بهار یا تابستان سال جاری میلادی انجام شود.

بنا به گزارش‌ها، همه ارزهای مصادره شده توسط مقام‌های فنلاند برای فروش عرضه نمی‌شوند، زیرا مراحل قانونی مربوط به برخی از دارندگان اصلی آنها هنوز ادامه دارد.

مدیر امور مالی پکاپیلک‌کنن گفت که هدف فعلی آن‌ها این است که ارزهای مجازی که وضعیتشان مشخص شده را که تعدادشان حدود هزار و ۸۹۰ بیت‌کوین است در طول بهار یا اوایل تابستان برای فروش در اختیار کارگزاران قرار دهند.

او در ادامه گفت که پول‌های حاصل از فروش طبق معمول مانند سایر دارایی‌های توقیف‌شده توسط گمرک به حساب دولت واریز خواهند شد.

کمک به اوکراین

اوکراین برای تامین بودجه جنگ با روسیه، تقاضای کمک‌های مالی با ارزهای دیجیتال کرده است.

«کمک برای اوکراین»، یک کمپین رسمی ایجاد شده توسط وزارت تحول دیجیتال این کشور است که از دریافت کمک‌ها با ارز دیجیتال به ارزش بیش از ۶۰ میلیون دلار (۵۶.۹ میلیون یورو) خبر داده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

دولت اوکراین تا ۱۴ آوریل بیش از ۴۲.۷ میلیون یورو از کمک‌های ارز دیجیتال خود را خرج کرده است که از آن جمله می‌توان به حدود ۱۳.۵ میلیون یورو برای هواپیماهای بدون سرنشین، ۵.۳ میلیون یورو برای تجهیزات ایمنی و ۱.۷ میلیون یورو برای «تجهیزات کشنده» نامشخص اشاره کرد.

آگهی

با این حال کمک مالی فنلاند به اوکراین به صورت انتقال مستقیم بیت‌کوین نخواهد بود. بر اساس اعلام روزنامه هلسینگین سانمات، قانون فنلاند تصریح می‌کند که گمرک این کشور باید کالاهای توقیف شده را بفروشد و سپس پول حاصل از فروش آن‌ها را به حساب دولت واریز کند.

این روزنامه همچنین اعلام کرده است که مقام‌های فنلاندی نگران هستند که انجام یک تراکنش در رمزارز، مفاهیم ناخوشایند فعالیت مجرمانه را داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توصیه یک کارشناس ارشد آمریکایی به پنتاگون: بیت‌کوین استخراج کنید تا همچنان ابرقدرت باقی بمانید

زوجی که ۷ میلیون از ۱۰.۵ میلیون دلار واریزی اشتباه را خرج کردند، تفهیم اتهام شدند

شکست در تحقق اهداف اولیه؛ پوتین چگونه گردش به غرب اوکراین را تسریع کرد؟