گُلِ «دست خدا»؛ پیراهن مارادونا در جام جهانی ۸۶ به حراج گذاشته شد

حراج پیراهن مارادونا
حراج پیراهن مارادونا Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مسئول حراج‌خانه «ساتِبیز» در گفتگو با خبرگزاری فرانسه قیمت اولیه پیراهن مارادونا را ۴ میلیون پوند (بیش از ۵.۲ میلیون دلار) اعلام کرد.

آگهی

پیراهنی که دیه‌گو مارادونا هنگام زدن گل معروفِ «دست خدا» به انگلیس در مسابقات جام جهانی سال ۱۹۸۶ در مکزیک به تن داشت به حراج گذاشته شد.

این پیراهن افسانه‌ای توسط حراج‌خانه چندملیتی آمریکایی «ساتِبیز» به حراج گذاشته شده و انتظار می‌رود به مبلغی بیش از ۵ میلیون دلار به فروش برسد.

استیو هاج، بازیکن میانی سابق تیم ملی انگلیس پیش‌تر به مدت ۳۵ سال تنها مالک این پیراهن آبی رنگِ شماره ۱۰ بود که دیه‌گو مارادونا در دیدار تاریخی و ماندگار تیم ملی آرژانتین مقابل انگلیس در یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ آن را به تن کرده بود.

او در پایان دیدار با آرژانتین که به شکست ۲ به ۱ تیم انگلیس منجر شد پیراهن خود را با «پسر طلایی»، لقب آن روزهای دیه‌گو مارادونا تعویض کرده بود.

بازیکن سابق تیم ملی انگلیس که حتی در بیوگرافی خود نیز با درج عبارت «مردی با پیراهن مارادونا» داشته ارزشمند خود را به رخ می‌کشید در نهایت این پیراهن را به موزه فوتبال ملی شهر منچستر سپرد تا در آنجا به معرض نمایش عموم گذاشته شود.

وی حتی در زمان مرگ مارادونا نیز گفته بود که این پیراهن دارای «ارزش احساسی فوق العاده و باورنکردنی» است و به فروش گذاشته نمی‌شود؛ اما به نظر می‌رسد اکنون دیگر زمان فروش آن فرار رسیده است.

در بیانیه حراج‌خانه «ساتِبیز» با موضوع فروش پیراهن افسانه‌ای مارادونا ضمن تاکید بر اهمیت فرهنگی عمیق این پیراهن برای دنیای فوتبال، و نیز برای مردم آرژانتین و انگلیس، به نقل از استیو هاج آمده است که وی اطمینان دارد صاحب جدید این پیراهن به داشتن آن افتخار خواهد کرد.

یک مسئول حراج‌خانه «ساتِبیز» در گفتگو با خبرگزاری فرانسه قیمت اولیه پیراهن مارادونا را ۴ میلیون پوند (بیش از ۵.۲ میلیون دلار) اعلام کرده و یادآور شده که این پیراهن در طول زمان فروش اینترنتی که تاریخ آن ۲۰ آوریل تا ۴ مه پیش‌بینی شده، در ساختمان این خانه حراجی در لندن به نمایش گذاشته خواهد شد.

ارزش‌گذاری اولیه این پیراهن با این حال اندکی کم‌تر از پیراهن بیب روث بود. پیراهن اسطوره آمریکایی تیم بیسبال نیویورک یانکیز در سال ۲۰۱۹ با ثبت رکوردی بی سابقه به مبلغ ۵.۶ میلیون دلار فروخته شد.

دیدار جنجالی تیم‌های ملی آرژانتین و انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک به جهت دو گلی که مارادونا به ثمر رساند در تاریخ مسابقات جام جهانی ماندگار شد.

AP/AP
مصاف مارادونا و پیترشیلتون بر سر توپی که در نهایت با «دست خدا» وارد دروازه انگایس شدAP/AP

گل نخست آرژانتین که در جریان آن مارادونا با دست چپ توپ را به درون دروازه انگلیس فرستاد و خود پس از مسابقه به آن لقب «دست خدا» داد از جنجالی‌ترین گل‌های تاریخ جام جهانی است.

نکته جالب در این میان این است که توپی را که مارادونا از روی دستان پیتر شیلتون با دست به درون انگلیس فرستاد استیو هاج به سمت دروازه‌بان خودی ارسال کرده بود.

اعجوبه آرژانتینی اما در این مسابقه با نمایشی حیرت آور و به جا گذاشتن (دریبل زدن) چهار بازیکن انگلیس از میانه میدان و سپس عبور از دروازه‌بان گل دیگری به ثمر رساند که از آن به عنوان «گل قرن» یاد شد.

تیم ملی آرژانتین در سال ۱۹۸۶ با درخشش ستاره و اسطوره نامدار خود برای دومین بار موفق به فتح مسابقات جام جهانی فوتبال شد.

دیه‌گو مارادونا روز ۲۵ نوامبر سال ۲۰۲۰ در حالیکه دو هفته پیش از آن در پی یک عمل جراحی مغز از بیمارستان مرخص شده بود در منزل بر اثر حمله قلبی درگذشت.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وکیل سابق مارادونا نبرد حقوقی بر سر استفاده از نشان تجاری اسطوره آرژانتینی را باخت

ادعای جنجالی هوادار پرسپولیس: عیسی آل‌‌کثیر گولم زد

نوار خاک خورده و قدیمی وی اچ اس شما شاید ارزش گنج داشته باشد