Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

فهرست نامزدها برای پست‌های کلیدی اتحادیه اروپا در مهمانی غیررسمی سران؛ چه کسانی می‌مانند و می‌روند؟

شارل میشل، رئیس شورای اروپایی (چپ) در کنار فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا
شارل میشل، رئیس شورای اروپایی (چپ) در کنار فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

مذاکرات برای تعیین پست‌های کلیدی در اتحادیه اروپا به طور سنتی و تاریخی مستلزم در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی، تنوع جغرافیایی و تعادل جنسیتی است تا از این طریق حمایت گسترده همه طرف‌‌های سیاسی جلب شود.

آگهی

رهبران اتحادیه اروپا عصر دوشنبه ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) در بروکسل گرد هم می‌آیند تا در مورد طیف وسیعی از موضوعات مختلف از جمله چشم‌انداز سیاست‌گذاری پنج سال آینده از راهبرد دفاعی گرفته تا ابتکارات اقتصادی گفتگو کنند.

علاوه بر این، مقامات اروپایی در مورد اینکه چه کسانی را در مشاغل اصلی اتحادیه اروپا قرار دهند نیز به تبادل نظر خواهند پرداخت.

این نشست غیررسمی، اولین گردهمایی سران اروپایی پس از انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا خواهد بود؛‌ انتخاباتی که نتایج آن برای احزاب ملی‌گرایای راست‌میانه و راست افراطی بسیار مثبت بود، اما برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان ناامیدکننده بود.

این رهبران قرار است در مورد اینکه چه کسانی باید رئیس‌ بعدی کمیسیون، شورای و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا باشد، بحث کنند اما به نظر می‌رسد آنها از قبل تصمیم خود را گرفته‌اند.

کمیسیون اتحادیه اروپا؛ ابقای سیاستمدار راست میانه‌رو

اورزولا فن در لاین، به پشتوانه قدرت فزاینده حزب راست میانه‌روی او به نام «حزب مردم اروپا» در پارلمان اروپا احتمالاً برای دومین بار به ریاست اجرایی اتحادیه اروپا نائل خواهد شد.

فن در لاین که نامزدی مجدد خود را از ماه فوریه اعلام کرده بود، پیشتاز مسلم ریاست بر کمیسیون اروپا است. این زن ۶۵ ساله آلمانی در پنج سال گذشته بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشت.

سبک مدیریتی بسیار متمرکز او، ابتکار سختگیرانه او برای گذار اروپا به سمت سیاست‌های سبز، واکنش تند او به اعتراضات کشاورزان، و مهمتر از همه واکنش اولیه او به جنگ اسرائیل و حماس و دست دادن او با نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو، در ابتدا به عنوان موانعی در راه او برای ابقا در سمتش به حساب می آمد.

اما پیروزی قاطع حزب متبوع او در انتخابات ژوئن با کسب ۱۹۰ کرسی، این نگرانی‌های او را برطرف کرد.

فن در لاین از مدت‌ها قبل مذاکراتی را با سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها برای ایجاد یک ائتلاف میانه‌رو برای پنج سال آینده آغاز کرده است، با این توضیح که او راستگراهای افراطی همسو با جورجا ملونی ایتالیایی را درگیر این ائتلاف نخواهد کرد.

سیزده نفر از ۲۷ کمیسر اتحادیه اروپا، از احزاب ملیِ زیرمجموعهِ «حزب مردم اروپا» خواهند بود. مضافا اینکه خانم فن در لاین با برخورداری از حمایت فرانسه و آلمان، به احتمال زیاد اکثریت واجد شرایط برای نامزد شدن را خواهد داشت.

فرانسه قبلاً به جای خانم فن در لاین گزینه‌های دیگری را در نظر داشت، اما با توجه به درخواست رئیس جمهوری ماکرون برای انحلال پارلمان فرانسه و برگزاری انتخابات زودهنگام ملی در تاریخ ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر)، دولت فرانسه اکنون حفظ ثبات در اتحادیه اروپا را در اولویت قرار داده است.

فن در لاین (راست)‌ در کنار جورجا ملونی،‌ نخست‌وزیر ایتالیا (چپ) در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳
فن در لاین (راست)‌ در کنار جورجا ملونی،‌ نخست‌وزیر ایتالیا (چپ) در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

شورای اتحادیه اروپا؛ سوسیالیست پرتغالی به جای لیبرال بلژیکی

سوسیالیست‌ها و دموکرات ها (S&D) با ۱۳۶ کرسی در رده دوم انتخابات اروپا قرار گرفتند. اما این نتیجه مانع جاه‌طلبی آنها برای ریاست بر شورای اروپایی نشد.

آنطور که انتظار می‌رود آنتونیو کوشتا، نخست‌وزیر سابق پرتغال قرار است رئیس بعدی شورای اتحادیه اروپا شود.

او که سیاستمدار سوسیالیست است، در صورت تایید، از ماه دسامبر آینده جلسات و نشست‌های شورای اتحادیه اروپا را رهبری و نظارت خواهد کرد.

آنتونیو کوشتا (در انتهای تصویر)‌ و شارل میشل،‌ رئیس کنونی شورای اروپایی (در جلوی تصویر) در حاشیه نشست بروکسل در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۲۴
آنتونیو کوشتا (در انتهای تصویر)‌ و شارل میشل،‌ رئیس کنونی شورای اروپایی (در جلوی تصویر) در حاشیه نشست بروکسل در تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۲۴ آسوشیتدپرس

سیاست خارجی؛ لیبرالیست استونیایی به جای سوسیالیست اسپانیایی

مسئول کنونی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل اسپانیایی است که به خاطر دیدگاه‌های شدید سوسیالیستی و انحرافات گاه به گاه از متون دیپلماتیک معروف است و اغلب نظرات شخصی خود را بیان می‌کند که لزوما با نظرات همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا همسو نیست.

خانواده لیبرالی حزب «تجدید اروپا» که در انتخابات پارلمان اروپا از ۱۰۲ کرسی به ۸۰ کرسی سقوط کرد، علیرغم عملکرد ناامیدکننده خود، خواهان کسب این پست عالی است.

کایا کالاس، نخست وزیر استونی که دیدگاه‌های سیاسی لیبرال را نمایندگی می‌کند به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی می‌شود تا بلکه از این طریق توانسته باشند نقش‌های کلیدی را بر اساس ملاحظات جغرافیایی و سیاسی در سراسر اتحادیه اروپا به طور متعادل توزیع کنند.

کایا کالاس در نشست سوئیس برای صلح اوکراین
کایا کالاس در نشست سوئیس برای صلح اوکراینآسوشیتدپرس

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است انتخاب‌های خود را در نشست سران اتحادیه اروپا مورخه  ۲۷ و ۲۸ ژوئن (۷ و ۸ تیر) تایید کنند.

آگهی

بعد از آن خانم فن در لاین باید در اولین جلسه پارلمان اروپا به تاریخ ۱۶ ژوئیه (۲۶ تیر) رای اعتماد کسب کند. البته که همه اعضای ۲۷ نفری کمیسیون اروپا از جمله مسئول سیاست خارجی به تایید (۵۰ درصد به علاوه ۱) در پارلمان نیاز دارند.

همچنین، رهبران اتحادیه اروپا قرار است در مورد چرخه قانون‌گذاری برای ‌پنج ساله آینده با تاکید بر ارزش‌های مشترک، دفاع و رقابت اقتصادی بحث کنند. آنها قرار است دستورالعمل‌های «برنامه راهبردی» خود را در اجلاس پایان ماه ژوئن نهایی کنند.

به زودی، رهبران اتحادیه اروپا گزارشی را از ماریو دراگی، نخست وزیر سابق ایتالیا و رئیس بانک مرکزی اروپا، در مورد راه‌های ارتقای چشم‌ انداز اقتصادی اتحادیه اروپا دریافت خواهند کرد. دراگی در سخنرانی اخیر خود بر ضرورت ارزان‌تر بودن انرژی و ایجاد اتحادیه بازار سرمایه برای هدایت پس‌اندازهای خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری تاکید کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید روز افزون روسیه و «اقتصاد جنگی»؛ کمیسیون اروپا طرحی را برای افزایش تولید تسلیحات ارائه کرد

نشست بی‌حاصل برای تعیین منصب‌های اصلی اتحادیه اروپا؛ راست میانه و ایتالیایی‌ها چه خوابی دیده‌اند؟

خلبانان جوان اوکراینی در فرانسه با ذهنیتی متفاوت‌تر از آموزه‌های شوروی دوره می‌بینند