تهدید روز افزون روسیه و «اقتصاد جنگی»؛ کمیسیون اروپا طرحی را برای افزایش تولید تسلیحات ارائه کرد

تیری برتون و مهمات
تیری برتون و مهمات Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا در واکنش به حملات روسیه به اوکراین، طرح پیشنهادی خود را برای تقویت صنعت تولید تسلیحات اروپا با هدف تغییر مسیر به «حالت اقتصاد جنگی» ارائه کرد.

آگهی

به گفته مقامات اتحادیه اروپا، تیری برتون، کمیسر اروپا در امور مرتبط با صنعت، با هدف افزایش ظرفیت تولید تولید‌کنندگان اروپایی تسلیحات، طرحی پیشنهاد‌ی را برای تشویق کشورهای اتحادیه اروپا به خرید بیشتر سلاح از تولیدکنندگان اروپایی تهیه کرده است.

برتون درباره این بسته پیشنهادی گفت: «ما به تغییر پارادایم و حرکت به سوی حالت اقتصاد جنگی نیاز داریم. این یعنی صنعت دفاعی اروپا باید با پشتیبانی ما بیشتر خطر کند.»

برتون که خود پیشتر مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات «بول» بود، همچنین افزود که احتمال به قدرت رسیدن دوباره دونالد ترامپ که تعهد واشنگتن به ناتو را زیر سوال برده است، به این معنا است که اتحادیه باید اقدامات بیشتری را برای محافظت از خود اتخاذ کند.

کمیسر اروپا در امور مرتبط با صنعت گفت: «در شرایط ژئوپلیتیک کنونی، اروپا مستقل از نتایج انتخابات متحدانش، باید مسئولیت بیشتری در قبال امنیت خود بر عهده گیرد.»

جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان تهدیدی که از نظر جغرافیایی بسیار به قلمروی اتحادیه اروپا نزدیک است، بسیاری از کشورهای این اتحادیه را بر آن داشته تا بودجه دفاعی خود را افزایش دهند. با این حال، مقامات اروپایی بر این باورند که اقدامات صرفا ملی، کمتر از تلاش‌های گروهی کارایی دارد و خواستار ایفای نقش برجسته‌تر نهادهایی اروپایی هستند.

به گفته تحلیلگران، جنگ به وضوح نشان داد که صنایع اروپایی در مقابل چالش‌های عمده‌ای چون افزایش ناگهانی تقاضا برای مهمات توپخانه آمادگی ندارند.

پیشنهاد‌های برتون شامل تدوین نسخه اروپایی طرح «فروش نظامی خارجی» ایالات متحده است. بر اساس این طرح ایالات متحده خرید تسلیحات تولیدی این کشور را برای کشورهای دیگر تسهیل می‌کند.

دیگر پیشنهاد برتون نیز شرکت‌های اروپایی را موظف می‌کند که در مواقع بحران آماده‌سازی سفارش‌های اروپایی را در اولویت قرار دهند.

طرح جدید کمیسیون اروپا بودجه‌ای ۱.۵ میلیارد یورویی نیاز دارد که محل تامین آن، بودجه ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ اتحادیه اروپا تعیین پیشنهاد شده است. 

طرح جدید کمیسیون از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا می‌خواهد تا حداقل ۴۰ درصد تجهیزات دفاعی خود را تا سال ۲۰۳۰ به طور جمعی تهیه کنند تا ارزش تجارت دفاعی درون اتحادیه اروپا حداقل ۳۵ درصد از بازار دفاعی اتحادیه اروپا را تشکیل دهد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اما تحقق چنین طرحی نیازمند موافقت همه ۲۷ کشور عضو و همچنین تصویب در پارلمان اروپا است. این درحالی است که کشورهای اروپایی اغلب رغبتی به واگذاری اختیارات ملی در امور نظامی و دفاعی ندارند.

ناتو نیز قرار است این پیشنهاد‌ها را به طور دقیق بررسی کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیشتر در جریان کنفرانس مونیخ با هدف مقابله با روسیه، خواستار افزایش تولیدات نظامی اروپایی شده بود.

با این حال ناتو هشدار داده است که پیشنهادات کمیسر اتحادیه اروپا در صورتی اجرایی است که تضادی با اختیارات و اقدامات پیمان آتلانتیک شمالی نداشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جت جنگی روسیه با ۱۵ سرنشین سقوط کرد

سفارت آمریکا در مسکو نسبت به حمله قریب الوقوع «افراط‌گرایان» هشدار داد

تانک مجهز به هوش مصنوعی؛ آلمان و فرانسه قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد یورویی امضا کردند