آنتونیو کوشتا، نخست وزیر پرتغال از سمت خود استعفا داد

آنتونیو کاستا، نخست وزیر پرتغال
آنتونیو کاستا، نخست وزیر پرتغال Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو کوشتا، نخست وزیر موفق پرتغال در اقدامی ناگهانی اعلام کرد از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و استعفای خود را تقدیم رئيس جمهوری این کشور می‌نماید.

آگهی

دولت آقای کوشتا اخیرا درگیر تحقیقات گسترده فساد شده و برخی از نزدیکان او مورد بازرسی مقام‌های پلیس قرار گرفته‌اند. این رهبر ۶۲ ساله پرتغالی که از سال ۲۰۱۵ قدرت را در این کشور در اختیار دارد در یک سخنرانی تلویزیونی بر بی‌گناهی خود تاکید کرد اما در عین حال اعلام کرد که از سمت خود استعفا می‌دهد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که ساعاتی پیش پلیس رئيس دفتر او را برای تحقیقات مربوط به پرونده فساد دستگیر کرده بود. 

دفتر دادستان ایالتی پرتغال اعلام کرده که دادگاه عالی در حال بررسی «استفاده احتمالی مظنونان از نام نخست وزیر و همچنین مشارکت احتمالی او» در انجام فعالیت‌های غیرقانونی است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جوآئو گالامبا رئيس سازمان محیط زیست پرتغال یکی از مظنونین این پرونده است. 

کوشتا از زمان حضور در قدرت توانسته تحول قابل توجهی در اقتصاد پرتغال ایجاد کند و این کشور را از بدهی‌های کلان و بحران اقتصادی گسترده خلاص کرده و رشد و رونق اقتصادی در این کشور ایجاد کند.

انتظار می‌رود مارسلو ربلو دسوزا، رئيس جمهوری پرتغال استعفای کوشتا را بپذیرد. او در برنامه تلویزیونی در حالی که گریه می‌کرد از خانواده خود برای حمایت‌هایشان تشکر کرد. او همچنین در ادامه گفت: «من کاملا به سیستم قضایی اعتماد دارم. می‌خواهم چشم در چشم به پرتغالی‌ها بگویم که وجدان من از هرگونه اقدام غیرقانونی یا نکوهیده پاک است.» او همچنین تاکید کرد که هیچ‌کس حتی خود او از قانون فراتر نیست. 

این استعفا به پرونده فساد در مدیریت پروژه‌های استخراج لیتیوم و هیدروژن مربوط می‌شود که از سوی یک قاضی پرتغالی پیگیری می‌شود. قاضی در حال بررسی تخلفات ادعایی فساد مقام‌های دولت برای نفوذ و فروش امتیازات مربوط به استخراج معدن لیتیوم در مرز شمالی پرتغال با اسپانیا و همچنین فرآیند مربوط به تاسیس یک کارخانه هیدروژن در شهر سینس در ساحل جنوبی این کشور است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از آنکه سوسیالیت‌ها در انتخابات سال گذشته به پیروزی قاطعانه‌ای دست یافتند به نظر می‌رسید که کوشتا برای چندین سال دیگر در قدرت باقی بماند اما کاستا در سخنان روز سه‌شنبه خود که پس از دیدار با رئيس جمهوری پرتغال به زبان می‌آورد تاکید کرد که مرحله‌ای از زندگی او به پایان رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا پرتغال به دنبال پایان دادن به برنامه صدور ویزای طلایی است؟

جزئیات بسته ۲.۴ میلیارد یورویی دولت پرتغال: هر شهروند کم‌درآمد ۱۲۵ یورو کمک هزینه تورم می‌گیرد

تغییر شرایط صدور ویزای طلایی پرتغال؛ آمریکایی‌ها جای چینی‌های ثروتمند را گرفتند