حذف «سیاست خارجی فمنیستی» در سوئد؛ چرا راست‌های افراطی به «زن‌پوش‌ها» حمله می‌کنند؟

جیمی آکسون، رهبر حزب دست راستی «دموکرات‌های سوئد»
جیمی آکسون، رهبر حزب دست راستی «دموکرات‌های سوئد» Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

راست‌های افراطی سوئد پس از پیروزی در انتخابات و حضور در قدرت اکنون بیش از پیش موضوعات مورد علاقه خود را از مسائل ضد مهاجرت به موضوعات فرهنگی و همچنین مسائل مربوط به اقلیت‌های جنسی و دگرباشان تسری داده‌اند.

آگهی

در تازه‌ترین مورد، جیمی آکسون، رهبر حزب دست راستی «دموکرات‌های سوئد» در یک برنامه تلویزیونی با حمله به  درگ کویین (drag queen) گفت که این کاملا احمقانه است که یک درگ کویین یا زن‌پوش برای خواندن داستان برای کودکان بودجه می‌گیرد. 

درگ کوئین به مردانی گفته می‌شود که لباس زنانه می‌پوشند و معمولا به نحوی اغراق‌آمیز و بیشتر به منظور سرگرمی رفتارهای زنانه انجام می‌دهند. 

پس از این اظهارات آکسون بسیاری حزب دست‌راستی او را متهم کردند که سعی دارد یک جنگ فرهنگی راه بیندازد و با حمله به ارزش‌های جنسیتی، دیگر تنها بر پلتفرم سنتی ضد مهاجرت خود متمرکز نیست. 

حزب فوق دست‌راستی «دموکرات‌های سوئد» هرچند در حال حاضر قدرت را در اختیار ندارند اما پس از عملکرد خیره‌کننده در انتخابات ۲۰۲۲ به دومین حزب بزرگ پیروز تبدیل شدند و این مسئله باعث شد تا احزاب راستگرای اصلی هیچ راهی برای نادیده گرفتن آنها نداشته باشند و در نتیجه مجبور شدند با نوعی معامله با این حزب دولت را تشکیل دهند. 

در نتیجه میانه‌روها، لیبرال‌ها و دموکرات‌های مسیحی در این کشور ائتلافی را تشکیل داده‌اند که بر حمایت یک حزب دست راست افراطی تکیه دارد، حزبی که بسیاری اندیشه‌های آنها را فراتر از سو‌ئد و در سطح اروپا و حتی جهان می‌دانند. 

این حزب که حالا قدرتمندتر از همیشه شده دیگر تنها به لفاظی‌های ضد مهاجرت خود محدود نمی‌ماند و به طور فزاینده‌ای در خصوص دیگر ایده‌های محافظه‌کارانه اجتماعی هم سخن می‌گوید. روندی که باعث شده بسیاری از منتقدان این جریان سیاسی را به راه‌اندازی یک «جنگ فرهنگی نوپا» در خصوص مسائل جنسیتی و همچنین تعلیم و تربیت کودکان متهم کنند. 

این جریان سیاسی می‌گوید در خصوص آموزش درباره هویت‌های جنسی متفاوت و همچنین دگرباشان، اغراق صورت می‌گیرد و جریان‌هایی قصد دارند افکار کودکان را با چنین موضوعاتی شکل دهد و این می‌تواند عواقب و نتایج خطرناکی برای آینده این کودکان و کل جامعه سوئد داشته باشد. 

ناظران سیاسی نگاه این جریان سیاسی را با دیدگاه‌های تندروهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا مقایسه می‌کنند و این جریان هم در خصوص مسائلی چون دگرباشان جنسی مواضع تندی دارند. اما چرا این اتفاق در فضای سیاسی سوئد رخ داده و چرا راست افراطی بر موضوعاتی چون مسائل جنسی متمرکز شده‌اند؟

آندرس هلستروم، استاد علوم سیاسی در دانشگاه مالمو در خصوص گرایش دموکرات‌های سوئد به سمت مسائل جنسی می‌گوید که عادی شدن دیدگاه‌هایی که پیشتر افراطی محسوب می‌شد باعث شده تا این حزب دست راستی به سراغ بخش دیگری از دیدگاه‌های خود که همان مسائل فرهنگی است برود. 

او برای توضیح بیشتر به یورونیوز می‌گوید: «امروز بسیاری از احزاب دیگر هم با سیاست‌های ضد مهاجرتی موافق هستند، سیاست‌هایی که قبلاً افراطی توصیف می‌شد، امروز با حضور این ائتلاف در قدرت، به بخشی از سیاست‌های دولتی تبدیل شده است.»

او در ادامه می‌افزاید: «آنچه تا دیروز به عنوان دیدگاه‌های افراطی تقسیم‌بندی و تقبیح می‌شد امروز عادی شده است. این مسئله به دموکرات‌های سوئد این اعتماد به نفس را داده که برای اینکه خود را متمایز کنند در بحث‌های فرهنگی از ایده‌های دیگر خود پرده برداری کنند.»

در همین خصوص آناماری داچس، استاد دانشگاه لوند به یورونیوز می‌گوید: «یک مسئله دیگر این است که دموکرات‌های سوئد که حالا دیگر مانند قبل از انحصار در خصوص موضوعات ضد مهاجرتی برخوردار نیستند باید برای تقویت محبوبیت خود و حفظ پایگاه در میان طبقه محافظه‌کار دست به ایده‌های ابتکاری بزنند. مخاطبان آنها هم معمولا از دیدگاه‌های تندرو در خصوص خانواده، جنسیت و نقش‌های جنسیتی استقبال می‌کنند. هرچند این گرایش غالب در گفتمان سیاسی سوئد نیست اما در بخش‌هایی از جامعه این گرایش‌ها دیده می‌شود.»

 ایده‌های محافظه‌کارانه در خصوص مسائل جنسیتی در سوئد پیشتر توسط نویسندگانی چون ایوار آرپی، روزنامه نگار مطرح شده است. او در سال ۲۰۲۰ به همراه آنا کارین ویندهامن که یک استاد دانشگاه است در کتابی به نام «دکترین جنسیت» به این مسائل به شکل ویژه‌ای می‌پردازد. 

در این کتاب نویسندگان از آنچه «ایدئولوژیک سازی جنسیت» می‌نامند انتقاد کرده و تاکید می‌کنند که این تاکید بر مسائل تراجنسیتی و دگرباشان جنسی و ایدئولوژیک کردن اینگونه مسائل باعث می‌شود که بسیاری از محققان از ترس انتقام سکوت کنند و بسیاری از انجام تحقیقات دانشگاهی در این رابطه پشیمان می‌شوند.

این دو نویسنده همچنین در بخش دیگری از کتاب خود تاکید می‌کنند که این روند حتی تخصیص بودجه تحقیقاتی را هم مشروط به دیدگاه جنسیتی افراد کرده و نتیجه آن‌چیزی که در دانشگاه‌ها رخ می‌دهد به زودی بر کل جامعه مشاهده خواهد شد. همچنین این دو نویسنده در کتاب خود تاکید می‌کنند که این روند یک فرآیند رادیکال و عمیق است که توسط افراد صاحب قدرت تبلیغ و ترویج می‌شود و مسائلی چون دگرباشان جنسی را به یک ایدئولوژی تبدیل می‌کنند تا کسی نتواند این ایده‌ها را نقد کند. 

طرح این ایده‌ها البته مدت‌ها تنها در وبلاگ‌ها، برخی کتاب‌ها و همچنین ستون‌های نظرات روزنامه‌های راستگرا محدود می‌شد و منتقدان وضع موجود جرات طرح آن‌را پیدا نمی‌کردند اما به نظر می‌رسد با به قدرت رسیدن ائتلاف دست راستی و رای قابل توجه جریان دست راست افراطی در سوئد، آنها این شهامت را پیدا کرده‌اند که بیشتر در خصوص این مسائل اظهار نظر کنند. 

در جریان همه‌گیری کرونا و مشکلاتی که در آن دوران برای سوئدی‌ها پیش آمد، جریان‌های دست راستی دولت را متهم می‌کرد که منابع دولتی را به شکل ضعیفی مدیریت می‌کند. آنها همچنین دولت را متهم کردند که به جای افزایش مراقبت‌های بهداشتی، به غلط هزینه و بودجه‌هایی را صرف تئوری‌های جنسیتی کرده‌ است. با موفقیت انتخاباتی این جریان سیاسی در سال ۲۰۲۲ حالا آنها با صراحت بیشتری این اظهارات خود را بیان می‌کنند. 

دموکرات‌های سوئد که نقش مهمی در به قدرت رسیدن دولت کنونی این کشور دارند با فشارهای خود موفق شدند ایده «سیاست خارجی فمنیستی» را که از ایده‌های دولت قبلی سوسیال دموکرات این کشور بود، حذف کنند.

آگهی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حالا بسیاری نگرانند که ادامه این وضعیت به افزایش فشارها بر اقلیت‌های جنسی و دگرباشان بیانجامد و راست‌های افراطی با دیدگاه‌های محافظه‌کارانه خود مشکلات را برای این گروه از جامعه سوئد افزایش دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روزنامه سوئدی: استکهلم در پی غیرقانونی کردن قرآن‌سوزی است

چرا سی هزار نفر از مردم سوئد بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۷۶ علی‌رغم میل خود عقیم شدند؟

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت