بازگشایی صندوق آمازون و امیدواری به احیای «ریه زمین»؛ دلیل علاقمندی اروپا به سرمایه گذاری چیست؟

Amazon Rainforest
Amazon Rainforest Copyright Leo Correa/Copyright 2019 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صندوق نجات و احیای آمازون که در دوران ریاست جمهوری بولسونارو تعطیل شده بود، دوباره پس از به قدرت رسیدن لولا فعالیت های خود را از سرگرفته است.

آگهی

صندوق نجات آمازون که در سال ۲۰۰۸ در همکاری مشترک دوکشور برزیل و نروژ ایجاد شد، بار دیگر پس از خروج رئیس جمهوری راستگرای افراطی برزیل، ژائیر بولسونارو از قدرت، فعال شده است.

این صندوق یکی از امیدهای حامیان محیط زیست برای حفظ و احیای حیات وحش آمازون است.

دانشمندان می گویند جنگل های آمازون به مثابه «ریه زمین» هستند و در صورت مرگ این جنگل ها زمین ما دیگر توانی بر زنده ماندن نخواهد داشت.

با بازگشت دوباره لولا داسیلوا، رئیس جمهوری سوسیالیست برزیل به قدرت، این صندوق برای کمک به آمازون راه افتاده و کشورهای بیشتری از اروپا قصد سرمایه گذاری در پروژه احیای آمازون دارند.

بولسونارو در طول دوره ریاست جمهوری اش ۶۱۶ میلیون یورو بودجه این صندوق را دست نخورده گذاشت وباعث نگرانی محیط بانان آمازون شد.

بخش بزرگی از جنگلهای آمازون، (حدود۶۰ درصد)، در کشور برزیل قراردارد. بودجه این صندوق که بخش مهمی از آن را کشور نروژ تقبل کرده است، صرف جنگل زدایی آمازون خواهد شد. نروژ ‌و آلمان و فرانسه و سوئیس و بریتانیا اعلام آمادگی کمک های بیشتر به این صندوق کرده اند.

فرناندو ماتیاس، کارشناس محیط زیست برزیلی و مشاور سیاستگذاری در بنیاد «جنگل های نروژ» به یورونیوز می گوید «که انتظار می رود اسلو در دو سال آینده به عنوان اهدا کننده اصلی باقی بماند، زیرا دارای یک سنت دیرینه در همکاری های بین المللی است و سرمایه گذاری زیادی در جنگل های استوایی انجام می دهد.» به گفته این محقق «صندوق آمازون بخشی از یک سیاست گسترده تر دولت نروژ است که بر مبارزه با تغییرات آب و هوایی متمرکز است.»

نروژ در زمینه همکاری های بین المللی حفظ جنگل ها پیشینه تاریخی دارد و یکی از معدود کشورهای اروپایی است که یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به همکاری های بین المللی در این زمینه اختصاص می دهد. نروژ اگرچه کشور کوچکی است، اما در صحنه بین‌المللی نقش مهمی دارد.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه نیز در جریان یک سفر رسمی به برزیل در ماه فوریه گفت که فرانسه از جمله کشورهایی است که اکنون در حال بررسی حمایت از صندوق آمازون است.

کولونا در یک کنفرانس مطبوعاتی در برازیلیا گفت: «فرانسه در حال مطالعه امکان مشارکت دوجانبه و اعطای کمک به صندوق آمازون است.»

سوئیس هم پس از پیروزی لولا داسیلوا در ماه سپتامبر ، تصمیم گرفته به صندوق آمازون در جهت جنگل زدایی کمک مالی کند.

دولت بریتانیا هم می گوید قصد دارد در این پروژه همکاری کند با این حال این کشور اطلاعاتی درباره میزان مشارکت فاش نکرد.

سفارت بریتانیا در برزیل در یادداشتی به یورونیوز اعلام کرد که «وزرای این کشور درخواست پیوستن لندن به صندوق آمازون را در نشست آب و هوایی کوپ۲۷ در مصر مطرح کرده اند.»

هنوز خبری رسمی از مشارکت ایالات متحده درج نشده است.

تحلیلگران انتظار دارند بزودی بیش از ۵۰ میلیون دلار به این صندوق کمک صورت گیرد.

کمک‌ها «ارزش‌های ژئوپلیتیکی» دارند

به گفته آدریانا راموس، مشاور یک سازمان مردم نهاد حامی محیط زیست در برزیل، صندوق آمازون کشورهای خارجی را جذب می کند و این «نشان دهنده یک استراتژی مقرون به صرفه برای سرمایه گذاری در جنگل های استوایی است.»

به گفته خانم راموس، کشورهای اروپایی متعهد به انتشار گازهای گلخانه ای شده اند و سرمایه گذاری در صندوق آمازون حتی بصورت نمادین نشان می دهد که آنها در این مسیر استوار هستند. به گفته این فعال محیط زیست کشورهای اروپایی به ارزش های ژئوپلیتیکی این صندوق و حمایت از آن آگاه هستند.

آگهی

به گفته یوجنیو پانتوجا، مدیر سیاست های عمومی در موسسه «تحقیقات محیطی» برزیل، این واقعیت که تأثیرات مثبت پروژه ها را می توان به راحتی توسط سیستم حاکمیتی موجود اندازه گیری کرد، دلیل دیگری است که باعث شده حامیان بیشتری به صندوق آمازون ملحق شوند.

تحقیقات جدید منتشر شده در در اواخر فوریه نشان می‌دهد که تاثیرات صندوق آمازون بسیار مثبت هستند. همزمان کشورهای اروپایی به خوبی از اهمیت جنگل‌های استوایی آمازون و نقش آنها در مبارزه با تغییرات آب و هوایی و از دست دادن تنوع زیستی آگاه هستند.

اهمیت جنگل آمازون برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در یک گزارش چندصد صفحه ای توسط دولت سوئیس منتشرشده است و نشان از اهمیت این جنگل ها می دهد.

انتظار می‌رود در ماه‌های آینده، صندوق آمازون پروژه های جدیدی را از سر بگیرد. همچنین تمام پروژه هایی که از سال ۲۰۱۹ با مداخله ژاییر بولسونارو متوقف شده اند، دوباره از سر گرفته خواهد شد.

یکی از مهم ترین شعارهای لولا داسیلوا، در کارزار انتخاباتی تابستان گذشته جنگل زدایی و نجات و احیای آمازون بود.

آگهی

شرکت های نفتی، استخراج غیرقانونی طلا، قطع غیرقانونی درختان از جمله مهمترین عوامل نابودی جنگل های آمازون هستند.

منطقه آمازون مساحتی معادل ۷ میلیون کیلومتر مربع، ۵ برابر کل مساحت ایران، است.

۵ میلیون و پانصد هزار کیلومتر مربع از آمازون را جنگل های استوایی تشکیل می دهند. این منطقه وسیع از کشورهای برزیل، پرو، اکوادور، کلمبیا، ونزوئلا، گینه، سورینام و بولیوی و همچنین گینه فرانسوی عبور می کند.

۶۰ درصد کل مساحت آمازون در برزیل و ۱۳ درصد آن در کشور پرو قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشورهای حوزه آمازون نتوانستند برای پایان دادن به «جنگل‌زدایی» به توافق برسند

ناپدید شدن یک روزنامه‌نگار و یک کنشگر در جنگل‌های آمازون؛ فرضیه‌ها چه می‌گویند؟

بابانوئل به دیدار کودکان جنگل آمازون رفت