سفر اختلاف‌برانگیز جوزپ بورل به مسکو در اوج تنش‌ها میان مسکو و اتحادیه اروپا

سفر اختلاف‌برانگیز جوزپ بورل به مسکو در اوج تنش‌ها میان مسکو و اتحادیه اروپا
Copyright JOHN THYS/AFP
Copyright JOHN THYS/AFP
نگارش از Efi Koutsokostaیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«روسیه به سرمایه‌، دانش و تکنولوژی غرب برای نوسازی و تکثر اقتصادی نیاز دارد.» در حالیکه رقابت میان بازیگران بزرگ روابط بین‌الملل به بالاترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده «بعید است که روسیه بتواند به راه‌حل‌های چینی دل خوش کند.»

آگهی

در حالیکه تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه، به‌ویژه پس از اجرای حکم الکسی ناوالنی بالا گرفته، جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه برای دیداری دو روزه به مسکو سفر می‌کند.

شماری از رهبران، سیاستمداران و کارشناسان اروپایی درباره کارایی این سفر برای بهبود روابط میان این دو قدرت ابراز تردید می‌کنند. آندری کورتونوف، مدیرکل شورای امور بین‌الملل روسیه می‌گوید: «این‌که روسیه چکار می‌کند یا چه‌کار نمی‌کند، هیچ اهمیتی ندارد. هیچکس گمان نمی‌کند که این روابط [میان مسکو و بروکسل] بهبود پیدا کند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اورماس پائت، نماینده پارلمان اروپا (ازائتلاف لیبرال دموکرات‌ها) و وزیر امور خارجه پیشین استونی می‌گوید که حالا وقت مناسبی برای سفر آقای بورل به روسیه نیست. وی حتی معتقد است که وقتی درباره سازنده بودن یک گفت‌وگوی بدون قید و شرط با روسیه صحبت می‌شود، نشانگر «ساده‌لوحی» طرف مقابل است.

همزمان شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستار تعویق سفر جوزپ بورل به روسیه شده و برعکس، برخی دیگر می‌گویند باید از فرصت دیپلماسی برای بهبود روابط با این کشور رقیب استفاده کرد.

اورماس پائت می‌گوید در حال حاضر و با وجود پرونده‌هایی چون بازداشت الکسی ناوالنی و هوادارانش، الحاق کریمه و خشونت‌های شرق اوکراین، توپ در زمین روسیه است: «جوزپ بورل باید از جایگاه محکم و بالا مواضع اتحادیه اروپا را درباره تمام این موارد نقض حقوق بشر و حقوق بین‌الملل به روسیه گوشزد کند.»

روابط نه چندان گرم میان اتحادیه اروپا و روسیه در حالی ادامه دارد که احتمالا منافع اقتصادی و مالی در قلب مذاکرات پیش رو میان جوزپ بورل و دولت ولادیمیر پوتین خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان و دیپلمات‌‌‌ها معتقدند که اتحادیه اروپا باید با روسیه، که خواه ناخواه یک همسایه قدرتمند و استراتژیک است، به نوعی تعادل در چارچوب تعارض منافع دست‌ یابد. مارک فرانکو، پژوهشگر موسسه اگمون بلژیک معتقد است که دست اتحادیه اروپا در برابر همسایه ابر قدرت به‌هیچ وجه خالی نیست: «روسیه به سرمایه‌، دانش و تکنولوژی غرب برای نوسازی و تکثر اقتصادی نیاز دارد.» در حالیکه رقابت میان بازیگران بزرگ روابط بین‌الملل به بالاترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده «بعید است که روسیه بتواند به راه‌حل‌های چینی دل خوش کند. این اروپا است که می‌تواند در روسیه سرمایه گذاری کند.»

نتیجه مذاکرات جوزپ بورل با روسیه و دستاوردهای این سفر دیپلماتیک، در جریان نشست آتی وزاری امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دستور کار دیگر همین نشست، اعمال تحریم‌های جدید علیه مقام‌های دولت فدراسیون روسیه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست بیش از ۵۰ نماینده پارلمان اروپا: بورل به دلیل سفر حقارت‌بار به مسکو استعفا دهد

مسکو بدنبال سفر بورل به روسیه: از سخنان «متناقض» نماینده اروپا شگفت زده‌ایم

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند