سقوط پرده آهنین؛ آیا جنگ سرد به پایان رسیده است؟

سقوط پرده آهنین؛ آیا جنگ سرد به پایان رسیده است؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیست و پنج سال پیش، قواعد توتالیتر اتحاد جماهیر شوروی متزلزل شد و پرده آهنین میان شرق و غرب فرو ریخت، اما درگیری های نظامی در گرجستان و اوکراین این سوال را پیش آورده که آیا جنگ سرد از سر گرفته شده است؟

در این برنامه گزارشگر، سوار بر دوچرخه در خط حائل میان شرق و غرب، یورونیوز بقایای پرده آهنین را دنبال می کند، خط خونینی که اروپا را به دو جبهه متضاد تقسیم می کرد.

دنبال کردن مسیری که پرده آهنین میان شرق و غرب ایجاد کرده بود با مسافت ده هزار کیلومتر در یک هفته و با دوچرخه، غیر ممکن است بهمین خاطر ما استونی، لیتوانی و آلمان را برای گزارشمان انتخاب کردیم.

دراین برنامه گزارشگر می بینید:

ملاقات با رئیس سابق سرویس اطلاعات مخفی استونی

در فرودگاه تالین، رئیس سابق سرویس اطلاعات مخفی استونی را ملاقات کردیم. او درباره اتفاقاتی چون ورود ماموران روسیه به استونی و ربوده شدن یک پلیس استونیایی در چند هفته گذشته، هشدار می دهد و می گوید غرب باید استراتژی مهار جدی روسیه را اجرا کند.

دیدار با وزیر دفاع پیشین لیتوانی
دیدار با وزیر دفاع پیشین لیتوانی

درباره جنگ افزارهای هسته ای شوروی سابق، در لیتوانی به دیدار وزیر دفاع پیشین این کشور رفته ایم. او پوتین را متهم می کند که می خواهد اتحاد جماهیر شوروی را بازسازی کند و این موضوع را تهدیدی برای امنیت اتحادیه اروپا و ناتو می داند. وزیر پیشین دفاع لیتوانی یکی از امضا کنندگان اعلامیه استقلال لیتوانی است. او پایگاه سابق موشک های هسته ای شوروی را به ما نشان می دهد که با حمایت اتحادیه اروپا این پایگاه زیرزمینی به موزه ای درباره جنگ سرد تبدیل شده است.

گفتگو با عضو ارشد اتاق فکر حزب سوسیالیست کارگران آلمان

در دروازه براندنبورگ برلین، میکائیل پل عضو ارشد اتاق فکر حزب سوسیالیست کارگران را ملاقات کرده ایم. پل متخصص موضوعات ژئوپلیتیک و امنیتی است. او معتقد است جنگ سرد به پایان رسیده است.

دیدار با نگهبان سابق مرزی در آلمان شرقی

و در پایان این سفر، در موزه دیوار برلین به دیدار رودی، نگهبان سابق مرزی در آلمان شرقی رفته ایم. او به یک سازمان زیرزمینی قاچاق انسان از شرق به غرب پیوسته بود که مردم را از طریق تونل و با گذرنامه های جعلی به بخش غربی منتقل می کرد. به همین دلیل، رژیم کمونیستی آن دوران دستور قتل رودی را صادر کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاداش دولت سوئیس به هکرها برای نفوذ به سیستم رای‌گیری الکترونیکی

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟