ژان کلود یونکر، سیاستمداری کهنه کار در سیاست اروپایی

ژان کلود یونکر، سیاستمداری کهنه کار در سیاست اروپایی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژان کلود یونکر نامزد حزب مردم اروپا برای انتخابات کمیسیون اروپاست. در این برنامه گزارشگر نگاهی کرده ایم به ویژگی های فردی و سیاسی او.

در لوکزامبورگ، بسیاری او را می شناسند و بهمین خاطر، ژان کلود یونکر در طول ۱۹ سال گذشته در راس این کشور بوده که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. اما هدف او امروز، اروپای ۵۰۰ میلیونی است.

این مرد ۵۹ ساله زندگی سیاسی طولانی و غیر متعارفی دارد. در ۲۰ سالگی با مدرک وکالت، وارد حزب سوسیال مسیحی لوکزامبورگ شد و بدین شکل فعالیت سیاسی اش را آغاز کرد. در ۲۹ سالگی به وزارت رسید و در سن ۴۰ سالگی ریاست دولت را بدست آورد و تا ۱۸ سال و ده ماه بعد این سمت را ترک نکرد تا اینکه بخاطر یک رسوایی مرتبط با جاسوسی تحت فشار برای ترک این پست قرار گرفت.

یونکر همچنین یکی از معماران پیمان ماستریخت است که به پایه گذاری پول واحد اروپایی انجامید. به همین خاطر او در سال ۲۰۰۵ به آقای یورو مشهور شد و ریاست گروه یورو را بر عهده گرفت.

هنری گریتن، وزیر سابق لوکزامبورگی درباره یونکر می گوید: «زندگی پدرش که مجبور بوده با پوشیدن یونیفورم نازی ها وارد جنگ شود و درد و رنجی که نسل پدرش تحمل کردند او را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است. پدرش از آنچه بر او در جریان جنگ جهانی دوم رفته بود برایش تعریف کرده بود. اکنون آروزی او این است که هرگز این ماجرا در این قاره تکرار نشود.»

ژان کلود یونکر، نامزد ریاست کمیسیون اروپا می گوید: «اروپا باید به کارهای بزرگ بپردازد، با مسائل بزرگ مواجه شود و از موضوعات کوچک خودش را دور نگه دارد و مردم را با مقررات
حقیر و دست و پا گیرآزار ندهد، مقرراتی که مانع پیشرفت اروپاست.»

یونکر حامی آنچیزی است که اقتصاد اجتماعی بازار می نامد. او بدنبال برقرار حداقل دستمزد برای همه کشورهای عضو اتحادیه است. اما آیا او اهرم های کافی برای اعمال این سیاست را دارد؟ روبرت گوبلز سوسیالیست لوکزامبورگی که حریف سیاسی قدیمی اوست در این باره تردید جدی دارد. او می گوید: «فکر می کنم که او وقتی از ضرورت یک سیاست اجتماعی و ضرورت وجود یک حداقل حقوق اجتماعی در اتحادیه اروپا سخن می گوید، صادق است. او به این برنامه اعتقاد دارد اما نمی تواند این کار را انجام دهد، بخاطر اینکه سیاست های آنگلا مرکل دست ها او را بسته است. بدون پشتیبانی آنگلا مرکل و دو حزب محافظه کار آلمان، او نمی توانست اکنون کاندیدای حزب مردم اروپا باشد.»

اما یونکر می گوید: «من به خانم مرکل وابسته نیستم و هرگز مانند آقای شولتز (کاندیدای سوسیالیست های اروپا) به وابستگی به آقای اولاند تظاهر نکرده ام. چرا فقط انگیزها و نیت من زیر سوال می رود نه انگیزهای دیگران؟ رک بگویم، من اهمیتی نمی دهم.»

هنری گریتین، وزیر سابق لوکزامبورگ درباره او می گوید: «۳۵ سال در کار سیاسی بودن یعنی یک عمر. بندرت چنین شخصیت هایی در اروپا و حتی در جهان – البته باید تاکید کنم در دولت های دموکراتیک – وجود دارند که چنین مدت طولانی مورد حمایت قرار گرفته باشند. طبیعتا این موضوع گاهی موجب سرخوردگی می شود.»

برای یونکر اروپا پیش از هر چیز مجموعه ای از ارزش های مشترک است. او در این باره می گوید: «همان طور که من در حال نزدیک شدن به سنی هستم که می توانم نگاهی اجمالی از روی پختگی به مسائل داشته باشم، فکر می کنم که ارزش و فضیلت اصلی دراروپا، تساهل و مداراست و این ارزش و علاقه ای است که ما برای با هم بودن به آن نیاز داریم. اروپا همچنین یعنی عشق به دیگران.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها