یکسان سازی گواهینامه های رانندگی در اتحادیه اروپا تا سال آینده

یکسان سازی گواهینامه های رانندگی در اتحادیه اروپا تا سال آینده
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در برنامه این هفته سخن شما، “هاینز” از وین پرسش خود را از طریق ای میل فرستاده است و می پرسد: “از قرار از سال ۲۰۱۳، همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، یک گواهینامه رانندگی با فرمت یکسان صادر خواهند کرد. آیا این حقیقت دارد؟ و اگر من از اتریش به آلمان نقل مکان کنم، چه اتفاقی برای گواهینامه من خواهد افتاد؟”

فردریک فرانسوا، افسر ارتباطات اروپا به این پرسش پاسخ می دهد:
“شما درست می گویید! بتازگی، یک مدل جدید گواهینامه طراحی شده و از تاریخ نوزدهم ژانویه ۲۰۱۳ به بعد، در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر خواهد شد. هدف این کار تسهیل رفت و آمد آزاد شهروندان در اتحادیه اروپا است.

گواهینامه رانندگی جدید در قالب یک کارت اعتباری است و بین ده تا پانزده سال معتبر خواهد بود. تعیین این مدت زمان به هر کشور بستگی خواهد داشت. کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کنند که تمام گواهینامه های رانندگی، حداکثر تا قبل از سال ۲۰۳۳ به مدل جدید گواهینامه رانندگی اتحادیه اروپا تبدیل شده اند.

برای آن لازم نیست آزمون رانندگی را دوباره بگذرانیم، و حقوق اکتسابی خود را حفظ می کنیم. اگر در حال حاضر دارای گواهینامه رانندگی هستید، برای تعویض آن، باید قواعد مربوط به کشور محل اقامت خود را دنبال کنید. اگر به یک کشور دیگر اتحادیه اروپا نقل مکان می کنید، معمولا احتیاج نیست که گواهینامه خود را با گواهینامه کشور جدید عوض کنید، به این دلیل که گواهینامه های همه کشورهای اتحادیه اروپا متقابلا به رسمیت شناخته می شوند. اما اگر به یک کشور دیگر اتحادیه اروپا سفر می کنید و محل اقامت شما به آنجا تغییر می کند، هنگام پایان مدت اعتبار گواهینامه تان، باید آن را به گواهینامه کشور جدید تبدیل کنید.

اگر گواهینامه شما بصورت دائمی و مادم العمر اعتبار دارد و ساکن یک کشور جدید اتحادیه اروپا می شوید، ممکن است آن کشور از شما بخواهد بعد از دو سال اقامت، گواهینامه خود را به گواهینامه آن کشور تبدیل کنید. از آن پس، نسبت به شما و گواهینامه تان، قوانین حاکم در آن کشور اعمال خواهد شد، از جمله در مورد دوره اعتبار، آزمایشات پزشکی و غیره.”

شما هم می توانید پرسش‌های مورد نظر خود را با ما در میان بگذارید. لطفاً روی لینک زیر کلیک کنید، یا با شماره تلفن ۱۱ ۱۰ ۹ ۸ ۷ ۶ ۰۰۸۰۰ تماس بگیرید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تأمین امنیت مسافران پس از سانحه هوایی جرمن وینگز

قوانین مربوط به کارمندان مأمور در اتحادیه اروپا

انواع دروس آنلاین و تفاوتهای آنها