دمای هوا در زمستان آمریکای جنوبی به ۳۷ درجه سانتیگراد رسید

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اقلیم شناسان می‌گویند امواج گرمای زمستانی می‌تواند «بیشتر و عادی‌تر» شود. همین الان هم دمای هوا در آمریکای جنوبی ۱۵ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین آن است.

آگهی

موج گرما در زمستان در آمریکای لاتین و بالا رفتن دمای هوا، رکورد تاریخی برای شیلی به ارمغان آورده است. 

رائول کوردرو، افلیم شناس دانشگاه سانتیاگو می‌گوید: «دمای ۳۷ درجه‌ای در میانه زمستان در نیمکره جنوبی کاملا غیرمعمول است. این یک ناهنجاری دمایی و تقریبا ۱۵ درجه بالاتر از میزان معمولی دمای هواست.»

به گفته دانشمندان این پدیده «پنجره‌ای» به سوی آینده‌ای گرم است. کوردرو در ادامه می‌گوید: «متاسفانه این یک مشکل محلی نیست. این مشکلی جهانی است.»

در سطح جهانی، ماه ژوئیه، گرم‌ترین ماه عنوان شده اما در بسیاری از نقاط جهان، این وضعیت در ماه اوت هم ادامه داشته است. 

شیلی در زمستان، آب و هوای بهاری را تجربه می‌کند

اولین روزهای ماه اوت، موج گرما را در بخش‌هایی از شمال و مرکز شیلی به همراه آورد و سانتیاگو در اواسط زمستان، هوای بهاری را تجربه کرد. 

مارتین ژاک، اقلیم شناس و استاد دانشگاه کانسپسیون شیلی می‌گوید: «این وضعیت به نوعی، پنجره‌ای به آینده است. ما شرایطی را می‌بینیم که در حال عادی شدن است. چیزی که اکنون بسیار غیرعادی به نظر می‌رسد می‌تواند به تدریج طی چند سال عادی و عادی‌تر شود.»

ژأک می‌گوید که افزایش دما بواسطه ال‌نینو تشدید شده است. وی می‌گوید که اگرچه ایجاد ارتباط بین رویدادهای شدید آب و هوایی و تغییرات اقلیمی اغلب دشوار است، اما دما در بخش‌هایی از شیلی سال به سال رکورد می‌شکند.

شیلی زمستان امسال باران‌های شدید را هم بخود دید

فصل زمستان در شیلی پرحادثه بوده است. شدیدترین طوفان‌ها و باران‌های سیل‌آسا در دهه‌ اخیر در این کشور رخ داد و هزاران نفر را بی‌خانمان کرد. جاده‌ها مسدود شده و راه دسترسی به برخی شهرها از بین رفته است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در عین حال، بسیاری امیدوارند که این بارندگی‌ها پس از یک دهه خشکسالی به تامین منابع آب این کشور کمک کند، اما ژاک وضعیت را تا زمانی که برف روی رشته‌ کوه‌های «آند» ننشیند «بسیار شکننده» توصیف می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشروی آتش‌سوزی‌های جنگلی در هاوایی؛ شمار کشته‌ها از ۳۶ نفر گذشت

ویدیوی نادر از تبعات گرمایش زمین؛ خرس قطبی در آب‌های نروژ گوزن شکار می‌کند

گرمایش زمین «عامل اصلی آتش‌سوزی‌های غرب آمریکا» بوده است