در پی امضای تفاهمنامه میان ایران و آمریکا و بازگشایی تنگه هرمز، حجم تردد کشتیها از این آبراه حیاتی نسبت به زمان جنگ افزایش یافته و به حدود ۴۰ درصد سطح پیش از جنگ رسیده است. عمان اعلام کرد که با سازمان بینالمللی دریانوردی برای ایجاد یک مسیر دریایی جهت عبور امن از این تنگه هماهنگی کرده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی عمان، کشتیهایی که قصد دارند با استفاده از این مسیر موقت از تنگه هرمز عبور کنند، باید بر اساس مختصاتی که مقامات عمانی و سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) اعلام میکنند و با هماهنگی با این سازمان اقدام کنند.
بنابر این گزارش، این اقدام با هدف تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز و در چارچوب حقوق بینالملل و حقوق دریاها انجام شده است.
سازمان بینالمللی دریانوردی همچنین روز سهشنبه اعلام کرد با هماهنگی نزدیک با ایران، عمان، آمریکا و کشورهای منطقه، روندی را برای تخلیه حدود ۱۱ هزار دریانورد گرفتار در تنگه هرمز آغاز کرده است.
در پی آغاز جنگ آمریکا و اسرائیل با ایران، نیروهای مسلح ایران از اوایل ماه از بستن تنگه هرمز خبر دادند. این امر منجر به اخلال در دریانوردی بینالمللی، تجارت جهانی و انتقال نفت شد و قیمت سوخت و دیگر کالاها را در سطح جهانی بالا برد. ایران هفته گذشته با امضای تفاهمنامهای با ایالات متحده متعهد شد که در مهلت ۶۰ روزه تعیین شده، تنگه هرمز را بدون دریافت عوارض باز نگه دارد. دادههای کشتیرانی نشان میدهد که حجم عبور و مرور کشتیها از تنگه راهبردی هرمز به بالاترین میزان خود از زمان آغاز جنگ رسیده است.
مقامات عمانی بر ضرورت حفاظت از کشتیرانی تجاری در این تنگه تاکید کردند. با این حال، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات با آمریکا استدلال کرد که محیط امنیتی برای همیشه تغییر کرده است و گفت تنگه هرمز به شرایط پیش از جنگ بازنخواهد گشت.
بر اساس دادههای پلتفرم کپلر، دستکم ۳۶ کشتی حامل مواد خام روز دوشنبه از تنگه هرمز عبور کردند که بالاترین رقم از زمان آغاز جنگ در خاورمیانه محسوب میشود و نشاندهنده افزایش چشمگیر تردد دریایی در این گذرگاه راهبردی است.
دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا روز سهشنبه مدعی شد که طی یک روز گذشته حدود ۱۹ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز خارج شده و گفت که این میزان در تاریخ این آبراه بیسابقه است. با این حال، خبرگزاری رویترز نوشت که به صورت مستقل قادر به تایید این آمار نیست.
رویترز همچنین اعلام کرد که در روز گذشته سه ابرنفتکش از تنگه هرمز عبور کردهاند که هرکدام بالغ بر دو میلیون بشکه ظرفیت داشتند.
بنابر آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، پیش از جنگ بهطور میانگین روزانه ۲۰ میلیون بشکه نفت خام، میعانات و فرآوردههای نفتی از تنگه هرمز عبور میکرد.
تشکیل کارگروه مدیریت تنگه هرمز از سوی ایران و عمان
در تحولی دیگر، ایران و عمان از توافق بر سر تشکیل کارگروه مشترک مدیریت تنگه هرمز جهت تعیین خدمات ارائهشده در آن و هزینههای مربوطه همسو با استانداردهای بینالمللی خبر دادند. تهران همچنین متعهد شد که ظرف ۳۰ روز عملیات مینروبی از این آبراه را به سرانجام برساند.
با این حال، مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده که به امارات عربی متحده سفر کرده است، روز سهشنبه گفت که واشنگتن عوارض یا هزینههای مورد نظر ایران برای عبور از این آبراه را نخواهد پذیرفت.
آقای روبیو گفت: «این یک آبراه بینالمللی است. هیچ کشوری اجازه ندارد برای یک آبراه بینالمللی عوارض یا هزینه عبور دریافت کند.»
او افزود که معتقد است «همه کشورهای این منطقه با این موضوع موافق خواهند بود.»
عبور کشتیهای کرهای از تنگه هرمز
وزارت دریانوردی کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد که چهار کشتی که توسط شرکتهای کشتیرانی این کشور اداره میشوند، از تنگه هرمز خارج شدند و در مسیر مقصدهای خود هستند. به گفته این وزارتخانه، مقصد یکی از این کشتیها کره جنوبی است و سه کشتی به سوی کشورهای دیگر در حرکتاند.
وزارت دریانوردی کره جنوبی با این حال گفت که از میان ۲۶ کشتی که از آغاز جنگ آمریکا و اسرائيل با ایران و بسته شدن تنگه هرمز در منطقه گرفتار شده بودند، هنوز ۱۸ کشتی در خلیج فارس به سر میبرند.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی پیشتر گزارش داده بود که دو کشتی تحت مدیریت شرکت «هیوندای مرچنت مارین» (HMM) کره جنوبی از جمله یک ابرنفتکش حامل نفت خام به مقصد این کشور، از تنگه هرمز عبور کردهاند.