مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس بامداد دوشنبه در حالی پایان یافت که بنا به گفته میانجیها دو طرف توافق کردند که مذاکرات کارشناسی در طول هفته ادامه یابد و ساز و کاری برای تامین امنیت تنگه هرمز نیز تعیین شد.
هیات ایرانی در حالی به تهران بازگشته که با وجود تردیدهای اولیه در ساعات نخست مذاکرات سوئیس، در نهایت میانجیها از روند گفتوگوها بهعنوان «پیشرفت قابل توجه» یاد کردند. نخستوزیر پاکستان نیز ضمن قدردانی از نقش قطر، از حاصل شدن پیشرفت ملموس در مذاکرات خبر داد و تأکید کرد اسلامآباد از «روحیه سازندهای که واشنگتن و تهران در اجرای تفاهمنامه و تعهد به گفتوگو نشان دادهاند» استقبال میکند.
در همین حال، دفتر مسعود پزشکیان از سفر یکروزه رئیسجمهور ایران به اسلامآباد خبر داده و اعلام کرده است که او روز سهشنبه در چارچوب هماهنگیهای مربوط به میانجیگری ایران و آمریکا با مقامهای پاکستانی دیدار خواهد کرد.
همزمان، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران مدعی شده است هیات ایرانی توانسته ایران را بخشی از «نظام امنیتی لبنان» تعریف کند و بر اساس این روایت، تصمیمگیریهای امنیتی لبنان در آینده با مشارکت ایران، آمریکا و دولت لبنان و بدون حضور اسرائیل شکل خواهد گرفت.
در سوی دیگر، جیدی ونس گفته است روز یکشنبه «روز بسیار خوبی» بوده و پیشرفتهای قابل توجهی در مذاکرات حاصل شده است. به گفته او، رئیسجمهور آمریکا نیز از موافقت ایران با حضور بازرسان بینالمللی در کشور استقبال کرده و آن را گامی مهم ارزیابی کرده است.
ونس در بخش دیگری از صحبتهایش در مورد تنگه هرمز گفت: «میخواستیم مطمئن شویم که مکانیزمیرا راهاندازی کنیم تا وقتی که تعارضاتی که ناگزیر پیش میآیند، بتوانیم آنها را حل کنیم.» معاون رییسجمهور آمریکا با تصریح بر اینکه تنگه هرمز هماکنون باز است گفت که تردد نفتکشها در تنگه هرمز آغاز شده است.
این در حالی است که سپاه پاسداران ایران روز شنبه اعلام کرده بود که در واکنش به عدم اجرای تفاهمنامه با آمریکا بار دیگر تنگه هرمز را بسته است.
به این ترتیب هیات مذاکرهکننده ایران در حالی از سوئیس به ایران باز گشته که وضعیت تنگه هرمز در هالهای از ابهام قرار گرفته است.
ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران تنها ساعاتی پس از پایان مذاکرات سوئیس در شبکه «ایکس» نوشت: «شما تهدید میکنید؛ ما اقدام میکنیم. تنگه هرمز نه کازینوی شخصی شماست و نه حیاط خلوت دزدان دریاییِ عصر جدید؛ این آبها، آبهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران هستند و تصمیم نهایی درباره آن با ملت شریف ایران و نیروهای مسلح دلاور آن است.»
سخنانی که واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا محسوب میشود. او روز یکشنبه گفت که ایالات متحده میتواند به «فرشته نگهبان» تنگه هرمز تبدیل شود و «۲۰ درصد از نفت عبوری از این مسیر را دریافت کند.» به گفته دونالد ترامپ، «اگر آنها توافق نکنند، ما عوارض عبور دریافت خواهیم کرد.»
تهدید دونالد ترامپ مبنی بر به دست گرفتن کنترل تنگه هرمز در حالی صورت میگیرد که تعداد کشتیهایی که روز یکشنبه از تنگه هرمز عبور کردند نسبت به روز قبل کاهش قابل توجهی داشت.
دادههای دریانوردی نشان میدهد که در روز یکشنبه تنها پنج کشتی از تنگه هرمز عبور کردند. این در حالی است که این رقم در روز شنبه ۲۶ کشتی بود.
جزئیات بیشتری در مورد ساز و کاری که در مذاکرات سوئیس در مورد آن توافق شده تا براساس آن امنیت تنگه هرمز تامین شود منتشر نشده است.
با این حال اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این مورد اظهار داشت: «در خصوص عبور ایمن کشتیها از تنگه هرمز نیز قرار شد سازوکاری ترتیب داده شود که مهم است.»
اسماعیل بقایی همچنین گفت که مذاکرات با میانجیگری نخستوزیران پاکستان و قطر حدود ۱۸ ساعت طول کشید.
این در حالی است که عکسی نیز از حاشیه این دیدار منتشر شده است که جی دی ونس را در حال کار با لپ تاپ در کنار محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه و نخستوزیر قطر نشان میدهد. این در حالی است که جرد کوشنر بالای سر آنها ایستاده است.
یک دیپلمات ارشد آمریکایی نیز به آسوشیتدپرس گفت در گفتگوهای سوئیس در چند زمینه پیشرفت حاصل شده است؛ از جمله ایجاد «سازوکارهایی» برای اطمینان از باز ماندن تنگه هرمز و همچنین حفظ آتشبس در جنوب لبنان.
به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید
وقتی تیم مذاکرهکننده ایران از تیم فوتبال استفاده تبلیغاتی میکند
تیم ملی فوتبال ایران یکشنبه شب در حالی در مقابل بلژیک به زمین بازی جام جهانی ۲۰۲۶ رفت که همزمان مذاکرات تهران و واشنگتن در سوئیس در جریان بود.
تساوی بدون گل با بلژیک اولین مورد در تاریخ حضور ایران در جام جهانی نیست. حدود ۱۲ سال پیش هم ایران در جریان رقابتهای جامجهانی ۲۰۱۴ در برابر نیجریه صفر بر صفر شد. آن موقع هم مذاکرات هستهای در جریان بود که حدود یکسال بعد نهایتا به توافق برجام منتهی شد.
حالا تصویری از هیات مذاکراه کننده آن روزها به سرپرستی جواد ظریف وزیر وقت امور خارجه ایران در شبکه های اجتماعی داغ شده که همراه با دیپلمات ها و اصحاب رسانه در وین و همزمان با مذاکرات، بطور نمادین در حال تماشای بازی با نیجریه هستند.
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه فعلی ایران که اتفاقا در آن تصویر ۱۲ سال پیش هم در مقام معاون وزیر حضور داشت، ساعاتی پس از پایان این بازی عکسی از علیرضا بیرانوند، دروازهبان تیم ایران منتشر کرد که گروهی از کشتهشدگان حمله به مدرسه دخترانه میناب در کنارش در قالب فرشته دیده میشوند.
وزیر امور خارجه ایران نوشت: «از زمین فوتبال تا میز مذاکره و میدان نبرد، هر گامی که ما ایرانیان برمیداریم بخشی از مبارزهای بزرگتر است؛ مبارزهای برای دفاع از عزت، شرافت و کرامت مردم عزیزمان.»
علیرضا بیرانوند در بازی مقابل بلژیک ستاره میدان بود و در نهایت به عنوان بهترین بازیکن این رقابت نیز انتخاب شد. استفاده تبلیغاتی مقامهای ایران از درخشش علیرضا بیرانوند در حالی صورت گرفت که گروهی از کاربران شبکههای اجتماعی از رشید مظاهری، دروازهبان ایرانی یاد کردند که تنها چند روز پیش از آغاز جنگ بین ایران و آمریکا به دلیل انتقادش از علی خامنهای، رهبر پیشین ایران بازداشت شد.
رشید مظاهری با اظهارنظرهای انتقادآمیزش در قبال نظام جمهوری اسلامی در شبکههای اجتماعی شناخته میشد. او دروازهبان پیشین تیم ملی فوتبال ایران و باشگاههای استقلال، تراکتورسازی تبریز، سپاهان، و ذوبآهن اصفهان است.
از یک سو مصادره تبلیغاتی درخشش علیرضا بیرانوند و از سوی دیگر قرار دادن او در مقابل رشید مظاهری بار دیگر شکاف و دوگانگی پدیدآمده در جامعه ایران و به طور خاص در میان طرفداران فوتبال را پس از سرکوب اعتراضهای ضدحکومتی نمایان کرد.
تیم فوتبال ایران در حالی با لسآنجلس خداحافظی کرد که تکلیف خداحافظی با جام یا ادامه دادن مسیر به سیاتل و نتیجه بازی شنبه آینده با مصر گره خورده است. خبرگزاری ایسنا تصویر نامه ای که از آن بهعنوان پیام ویژه تیم ملی در رختکن یاد کرده را منتشر کرده است. در بخشی از این نامه که به زبان انگلیسی و دستنویس است آمده: لسآنجلس، از مهماننوازی تو سپاسگزاریم؛ آرزومند صلح، احترام و دوستی میان همه ملتهای جهان هستیم.
اعلام انسداد تنگه هرمز؛ اعمال یک فشار روانی در آستانه مذاکره در سوئیس؟
در همین حال «اندیشکده برای مطالعه جنگ» در تحلیل خود از آخرین رویارویی تهران و واشنگتن با وجود امضای تفاهمنامه نوشت: «ایران همچنین تلاش میکند پیش از آنکه در مذاکرات به برنامه هستهای خود بپردازد، منافع اقتصادی ناشی از تفاهمنامه را از پیش دریافت کند. به نظر میرسد تهران میخواهد در صورت شکست مذاکرات، منابع مالی را از قبل در اختیار داشته باشد و همچنین اهرم فشار آمریکا را در مذاکرات بعدی درباره برنامه هستهای کاهش دهد تا گرفتن امتیازات از ایران برای واشنگتن دشوارتر شود.»
این اندیشکده میافزاید: «ایران با اعلام بستن تنگه هرمز، در تلاش است فشار اقتصادی بر ایالات متحده را افزایش دهد تا واشنگتن، اسرائیل را وادار کند عملیات خود علیه حزبالله را متوقف کرده و از لبنان خارج شود.»
پژوهشگران در این اندیشکده همچنین معتقد هستند: «با این حال، ادامه یافتن تردد کشتیها از تنگه هرمز پس از اعلام این اقدام از سوی ایران، نشان میدهد که این اعلامیه احتمالاً بیش از آنکه با هدف ایجاد انسداد عملی صادر شده باشد، برای ایجاد اثر روانی و اطلاعرسانی بوده است. اعلام ایران باعث افزایش قیمت جهانی نفت شد و به نظر میرسد حکومت ایران محاسبه کرده بود که افزایش قیمت نفت، فشار بر ایالات متحده برای پذیرش خواستههای تهران را بیشتر خواهد کرد.»
ایران و آمریکا در حالی از تعیین ساز و کاری برای تامین امنیت تنگه هرمز سخن میگویند که جهان هنوز از شوک اقتصادی افزایش قیمت نفت در پی حمله آمریکا و اسرائیل به ایران و بسته شدن تنگه هرمز رها نشده است.
بحران تنگه هرمز چگونه بازار جهانی خودروهای برقی را متحول کرد؟
به عنوان مثال جنگ ایران به تحول بازار جهانی خودروهای برقی کمک کرد و فرصتی برای خودروسازان چینی در سراسر کشورهای در حال توسعه ایجاد کرد. دلیل این امر افزایش شدید قیمت سوخت بود که رانندگان را به سمت خودروهای برقی سوق داد، هرچند زیرساختهای شارژ خودروها هنوز از موج واردات این محصولات برقی عقب ماندهاند.
محاصره تنگه هرمز، حملونقل حدود یکپنجم نفت خام و گاز طبیعی مایع جهان را مختل کرد؛ رخدادی که در وهله اول آسیا، بهعنوان مقصد اصلی این محمولههای انرژی و سپس آفریقا را تحت تاثیر قرار داد.
این شوک، روندی را که پیشتر نیز در کشورهای در حال توسعه آغاز شده بود، شتاب بخشید. بر اساس تحلیل اندیشکده «امبر» (Ember) از دادههای گمرک چین، صادرات جهانی خودروهای برقی چین در ماه آوریل به رکورد ۹.۴ میلیارد دلار رسید. صادرات به کشورهایی مانند استرالیا، برزیل و همچنین مناطقی مانند جنوبشرق آسیا و شرق آفریقا بهطور چشمگیری افزایش یافت.
طبق آمار انجمن خودروسازان چین، این کشور در ماه مه حدود ۴۳۵ هزار دستگاه خودروی سواری برقی و هیبریدی شارژی صادر کرد که بیش از دو برابر میزان صادرات در مدت مشابه سال گذشته بود.
با افزایش هزینه سوخت، رانندگان بیشتری برای صرفهجویی در هزینهها به استفاده از خودروهای برقی روی آوردهاند. همزمان، دولتها از لائوس گرفته تا اتیوپی به دنبال کاهش واردات نفت و پایین آوردن هزینه یارانههای سوخت هستند و سیاست برقیسازی ناوگان حملونقل را در پیش گرفتهاند.
این در حالی است که سرعت گسترش استفاده از خودروهای برقی از توسعه شبکههای شارژ پیشی گرفته است. در آفریقا، دولتها و شرکتهای برق دولتی نقش اصلی را در ساخت زیرساختهای شارژ بر عهده گرفتهاند؛ مدلی که به گفته تحلیلگران میتواند به سایر بازارهای نوظهور، بهویژه در آسیا، کمک کند تا سریعتر از سوختهای فسیلی فاصله بگیرند.
پل گونگ، رئیس بخش تحقیقات صنعت خودروی چین در «یو بی اس» UBS گفت «زمانی که یک کشور هنوز از نظر تعداد خودروهای برقی و زیرساختهای شارژ به اندازه کافی توسعه نیافته باشد، با یک «مشکل کلاسیک مرغ و تخممرغ» روبهرو است؛ یعنی مشخص نیست ابتدا باید خودروهای برقی افزایش یابند یا زیرساختهای شارژ ایجاد شود.»
او افزود: «در چنین مرحلهای، حمایت دولت از توسعه زیرساختها میتواند به تسریع روند پذیرش خودروهای برقی کمک کند.»