Newsletter خبرنامه Events مناسبت ها پادکست ها ویدیو Africanews
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

افشاگری نفتالی بنت: قاچاق ده‌ها هزار دستگاه استارلینک را به ایران آغاز کردم ولی نتانیاهو متوقف کرد

استارلینک در ایران
استارلینک در ایران Copyright  AP Photo / کانوا
Copyright AP Photo / کانوا
نگارش از یورونیوز
تاریخ انتشار
همرسانی نظرها یورونیوز را در گوگل دنبال کنید
همرسانی Close Button

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل روز سه‌شنبه اذعان کرد که اسرائیل برای کمک به معترضان ضد حکومتی، گیرنده‌های اینترنت استارلینک را به داخل ایران قاچاق کرده؛ هرچند او اشاره کرد که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی، نتوانست این برنامه‌ها را به سرانجام برساند.

نفتالی بنت که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل فعالیت می‌کرد در جریان سخنرانی در نشستی در بیت‌المقدس (اورشلیم) گفت که او «فرایند خرید و قاچاق ده‌ها هزار گیرنده استارلینک به داخل ایران را آغاز کرده بود تا تداوم اتصال به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر شود.»

آگهی
آگهی

استارلینک که متعلق به شرکت اسپیس‌اکسِ ایلان ماسک است، اتصال اینترنت ماهواره‌ای را فراهم می‌کند. ایران پیش از این نیز اسرائیل و ایالات متحده را به قاچاق این دستگاه‌ها برای تضعیف امنیت خود متهم کرده بود. استارلینک مجوزی برای فعالیت در ایران ندارد، اما ماسک پیش‌تر اعلام کرده بود که این سرویس در آنجا فعال است.

هدف توانمندسازی معترضان بود

بنت گفت که هدف از ارسال این دستگاه‌ها، توانمندسازی معترضان برای هماهنگی و در نهایت سرنگونی حکومت ایران بوده است. او افزود: «متاسفانه دولت ناکارآمد فعلی اسرائیل این کار را متوقف کرد و هنگامی که اعتراضات رخ داد، آن زیرساخت وجود نداشت.»

مقام‌های جمهوری اسلامی دسترسی عموم به اینترنت را در دوره‌های ناآرامی قطع کرده‌اند؛ از جمله در جریان اعتراضات مرگبار سراسری در ماه ژانویه و همچنین در طول جنگ ایالات متحده و اسرائیل با ایران که اواخر فوریه آغاز شد. خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود که برخی از ایرانیان در زمان قطعی اینترنت به استارلینک روی آورده‌اند. با این حال این روزها با حساسیت نهادهای امنیتی ایران بر استارلینک، شهروندان با واهمه به سراغ استارلینک می‌روند.

در سال‌های اخیر هزاران دستگاه گیرنده این سرویس به‌صورت غیررسمی وارد ایران شده است. برخی گزارش‌های رسانه‌ای و برآوردهای بین‌المللی از وجود چندین هزار ترمینال استارلینک در ایران خبر داده‌اند، هرچند آمار دقیق دستگاه‌های فعال در کشور مشخص نیست.

قطع گاه به گاه اینترنت همزمان با ِآغاز ناآرامی  در ایران
قطع گاه به گاه اینترنت همزمان با ِآغاز ناآرامی در ایران AP Photo / کانوا

این رژیم فساد و منزوی مانند شوروی سقوط خواهد کرد

بنت که با نتانیاهو برای بازگشت به کرسی نخست وزیری در انتخابات آینده اسرائیل رقابت خواهد کرد گفت که اسرائیل و دیگر کشورهای خاورمیانه باید «برای دفع و در نهایت سرنگونی» حکومت ایران متحد شوند. او در میان تشویق حاضران گفت: «این یک رژیم فاسد، کهنه، منزوی و ناکارآمد است و همانند اتحاد جماهیر شوروی سقوط خواهد کرد.»

نفتالی بنت
نفتالی بنت AP Photo

در شرایطی دسترسی به اینترنت در ایران با بروز ناآرامی و اعتراض‌ها اغلب به کما می‌رود که عراق، کشور دوست و همسایه ایران در حال نهایی کردن مراحل قانونی و فنی صدور مجوز رسمی برای فعالیت استارلینک است؛ تصمیمی که با استقبال واشنگتن همراه شده و هدف آن پوشش‌دهی مناطق محروم از اینترنت در عراق عنوان شده است. این تحول با وجود نفوذ عمیق و چندلایه سیاسی-امنیتی ایران در ساختار حکومت عراق پیش می‌رود و نشان‌دهنده ترجیح بغداد برای توسعه زیرساخت‌های خود از طریق فناوری‌های غربی است.

اعتراف آقای وزیر؛ هشدار استارلینکی بالای سر ایران

اما استارلینک‌دار شدن عراقی‌ها در همسایگی ایران برای ایران چالش‌هایی به همراه خواهد داشت، احتمال می‌رود که این اقدام قاچاق ده‌ها هزار دستگاه گیرنده را از مرزهای زمینی به داخل کشور بسیار آسان‌تر کند. آنهم با اعتراف اخیر وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برابر شدن ترافیک استارلینک با کل ترافیک کشور در زمان قطعی اینترنت. اعتراف آقای وزیر نشان می‌دهد که این فناوری به یک تهدید جدی برای سیستم فیلترینگ تبدیل شده و حضور آن در چند قدمی مرزها، کنترل فضای مجازی را برای حکومت به شدت دشوارتر خواهد کرد.

رفتن به میانبرهای دسترسی
همرسانی نظرها یورونیوز را در گوگل دنبال کنید

مطالب مرتبط

استارلینک در چندقدمی ایران؛ عراق در حال نهایی کردن مجوز اینترنت ماهواره‌ای است

وزیر ارتباطات: ترافیک استارلینک برابر کل کشور بود؛ به مدافع «وایت‌لیست» گفتم «ماستت را بخور»

از استارلینک تا سیم‌کارت‌های کشورهای همسایه؛ مردم ایران برای فرار از خاموشی اینترنت چه رنجی می‌کشند؟