افزایش گازهای گلخانه‌ای با پرواز جت‌های خصوصی در آسمان اروپا؛ کدام کشورها در صدر قرار دارند؟

هواپیماهای خصوصی نقش مهمی در تولید دی‌اکسید کربن دارند
هواپیماهای خصوصی نقش مهمی در تولید دی‌اکسید کربن دارند Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس گزارش تازه منتشر شده سازمان «صلح سبز» میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در اثر پرواز جت‌های خصوصی در اروپا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

آگهی

بر اساس گزارش جدید سازمان «صلح سبز»، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از جت‌های خصوصی در اروپا افزایش یافته است. 

این گروه محیط زیستی که مجموعه‌ای غیر دولتی است، می‌گوید در سه سال گذشته در مجموع بیش از ۵.۳ میلیون تن دی اکسید کربن از جت‌های خصوصی منتشر شده که این نتیجه افزایش قابل توجه تعداد پروازهای این هواپیماها است. بر اساس این آمار، تعداد این پروازها از حدود ۱۱۹ هزار مورد در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۷۳ هزار مورد در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است. 

این مقدار دی‌اکسیدکربن تولید شده بیشتر از تولید کل یک سال CO2 از سوی کشور ۴۶ میلیونی اوگاندا در قاره آفریقا است. 

سازمان «صلح سبز» با درخواست برای ممنوع کردن پرواز جت‌های خصوصی می‌گوید این یافته‌ها نشان‌دهنده نقش مخرب نخبگان جهانی در تولید گازهای گلخانه‌ای است. 

توماس گلین، از فعالین در زمینه محیط زیست در موسسه صلح سبز در این خصوص می‌گوید: «افراد آسیب پذیر در خط مقدم تخریب آب و هوا هستند و کسانی هستند که با افزایش قیمت سوخت به فقر کشیده می‌شوند، اما کمترین نقش را در این تخریب اقلیمی داشته‌اند. این بسیار ناعادلانه است که افراد ثروتمند می توانند محیط زیست را تخریب کنند و افراد فقیر هزینه آن‌را بپردازند.» 

محققان دریافتند که تعداد پروازهای جت خصوصی در اروپا در سال گذشته ۶۴ درصد افزایش یافته است و انتشار دی اکسید کربن بیش از دو برابر شده است. بیشترین پروازهای جت خصوصی در فرانسه، بریتانیا و آلمان و در فواصل کمتر از ۷۵۰ کیلومتر انجام شده است. 

در روزهای اخیر گزارشی از تعداد قابل توجه سفرهای شارل میشل، رئیس شورای اروپا در سالهای اخیر با جت خصوصی منتشر شده بود. بسیاری از سفرهایی که آقای میشل از آنها از جت‌های خصوصی استفاده کرده بود، برای حضور این مقام ارشد اروپایی در نشست‌های مربوط به مبارزه با تغییرات اقلیمی بوده است. 

هواپيماهاي شخصي نسبت به ساير وسایل حمل و نقل، آلايندگي به طور قابل توجهي بالاتري دارند. به عنوان مثال به صورت میانگین، یک پرواز جت خصوصی معادل ۱۶ بار رانندگی یک خودرو بنزینی از پاریس به رم، آلایندگی دارد. 

صلح سبز از دولت‌ها و اتحادیه اروپا خواسته‌است که جت‌های خصوصی و پروازهای نزدیک و کوتاه را در جایی که قطار برای حمل و نقل مسافران وجود دارد، ممنوع کند.

گلین، فعال صلح سبز، در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: «آلودگی برای تجملات بیهوده باید اولین چیزی باشد که از بین می‌رود، ما نیاز داریم که استفاده از جت‌های شخصی ممنوع شود.»

در ماه نوامبر، آکسفام در گزارشی نوشته بود که میلیاردرها، بیش از یک میلیون برابر افراد عادی مسئول انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند. 

آیا جت شخصی باید ممنوع شود؟

بر اساس گزارش موسسه صلح سبز،، شلوغ ترین مسیر جت شخصی در اروپا در سال گذشته، پاریس-لندن بود که به طور میانگین هر روز ۹ سفر بین این شهرها انجام شده است. این در حالی است که این مسیر یک قطار مستقیم و منظم دارد که سفر با آن در کمتر از ۲ ساعت انجام می‌شود. 

دولت فرانسه به شدت به اتحادیه اروپا فشار می‌آورد که قوانین سخت‌گیرانه‌تری را در مورد جت‌های خصوصی، پروازهای کوتاه مدت و پروازهای ارزان‌قیمت وضع کند. در نشست وزرای حمل و نقل اتحادیه اروپا که در ماه دسامبر برگزار شد، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ و پرتغال حمایت خود را از فراخوان فرانسه اعلام کردند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این طرح البته می‌تواند باعث ضربه دیدن طبقات ضعیف جامعه نیز بشود چرا که پروازهای ارزان قیمت که گاها بسیار ارزان‌تر از سفر با قطار می‌شود برای افراد ضعیف جامعه امکان مسافرت به کشورهای مختلف اروپایی را فراهم می‌کند و با اعمال فشار و ممنوعیت‌ها بر این شرکت‌ها، فضا برای این مسافرت‌ها هم محدودتر می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تضمینی غیرقابل انتظار از ترکمنستان که از عمده‌ترین انتشاردهندگان گاز متان جهان است

موج بی‌سابقه گرما و آتش‌سوزی در اروپا؛ «تغییرات اقلیمی دامن همه را می‌گیرد»

هند بزرگترین نیروگاه انرژی پاک جهان به وسعت پنج برابر پاریس را می‌سازد