Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

دولت اسپانیا هزاران اثر هنری مصادره شده در دوران فرانکو را به بازماندگان صاحبان آثار باز می‌گرداند

بخشی از آثار هنری دوران فرانکو
بخشی از آثار هنری دوران فرانکو Copyright IPCE
Copyright IPCE
نگارش از Jonny Walfiszیورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

دولت اسپانیا فهرستی از بیش از ۵۱۲۶ اثر هنری مصادره شده در دوران حکومت فرانسیسکو فرانکو را منتشر کرد تا آن‌ها را به بازماندگان صاحبان اصلی‌ این آثار تحویل دهد.

آگهی

نیروهای وفادار به فرانکو که به مدت ۳۶ سال میان سال‌های ۱۹۳۶ و ۱۹۷۵ با مشت آهنین بر اسپانیا حکومت کرد، هزاران نقاشی، مجسمه، جواهر و سایر آثار گرانبهای متعلق به مخالفان او را مصادره کردند.

بسیاری از آثار هنری یا در جریان جنگ داخلی اسپانیا گم شدند یا توسط طرفداران فرانکو به عنوان هدیه به دولت او داده شدند.

اگرچه پس از جنگ داخلی اسپانیا نهادهایی برای جمع‌آوری این آثار هنری و حفاظت از آن‌ها تشکیل شد تا در زمان مناسب به صاحبان این آثار بازگردانده شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد. در عوض برخی از این آثار به موسسات و موزه‌های اسپانیا منتقل شدند. از همین رو این فهرست از گنجینه‌های ۹ موزه دولتی تهیه شده است.

وزارت فرهنگ اسپانیا اعلام کرد بررسی گنجینه‌های هنری دوران فرانکو که در موزه‌های دولتی قرار دارند و همچنین اسناد مربوط به روند مصادره آثار هنری در دوران جنگ داخلی اسپانیا این امکان را فراهم می‌کند تا مسیر طی شده ردیابی شوند.

انتقال آثار هنری
انتقال آثار هنریMinistry of Culture

این وزارتخانه به عنوان بخشی از تلاش دولت اسپانیا برای برقراری «عدالت» و پرداخت «غرامت» به قربانیان جنگ داخلی این کشور، فهرست آثار هنری مصادره شده در دوران فرانکو را به صورت آنلاین منتشر کرده است.

وزارت فرهنگ اسپانیا اولین وزارتخانه این کشور است که از «قانون حافظه دموکراتیک» اسپانیا پیروی می‌کند که در سال ۲۰۲۲ اجرایی شد.

بر اساس قانون حافظه دموکراتیک اسپانیا، قربانیان دوران دیکتاتوری فرانکو توسط دولت این کشور گرامی داشته می‌شوند. همچنین دولت اسپانیا موظف شده است که برای کشف بقایای قربانیان این دوران بودجه‌ای را اختصاص دهد.

شمعدان‌های مصادره شده
شمعدان‌های مصادره شدهIPCE. Archivo Junta del Tesoro

یکی از نتایج این قانون، ایجاد یک بانک «دی‌ان‌ای» در اسپانیا است تا به بررسی سلول‌های بنیادین بقایای قربانیان دوران فرانکو و کشف هویت آن‌ها بپردازد.

در اطلاعیه وزارت فرهنگ اسپانیا آمده که تهیه و انتشار فهرست آثار هنری مصادره شده، نخستین گام در مسیر استرداد آن‌ها به بازماندگان قانونی صاحبان این آثار است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بر اساس اطلاعیه وزارت فرهنگ اسپانیا، این وزارتخانه تصمیم دارد همه آثار هنری قابل شناسایی را به صاحبان قانونی آن‌ها بازگرداند.

این وزارتخانه در اطلاعیه خود نوشته است هر فردی که ادعایی در مورد یک اثر هنری دارد می‌تواند درخواست خود را به وزارت فرهنگ اسپانیا ارسال کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسپانیا در پی تصویب طرحی که هرگونه تبلیغ دوران «ژنرال فرانکو» را غیرقانونی کند

اسپانیا به قربانیان رژیم فرانکو غرامت پرداخت می‌کند

چالش ناتمام گورهای دسته جمعی دیکتاتوری فرانکو در اسپانیا