روس‌ها کمربندهای خود را سفت‌تر می‌بندند؛ قرار است روبل بیشتر سقوط کند و قیمت‌ها افزایش یابد

زنی از مقابل یک صرافی در سنت پترزبورگ
زنی از مقابل یک صرافی در سنت پترزبورگ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مواجهه با فروپاشی روبل، تورم و تحریم‌ها، مسکویی‌ها اذعان می‌کنند که نگران افت سطح زندگی خود هستند، البته برخی ادعا می‌کنند که آنها برای قدرت روسیه آماده فداکاری هستند، اما در واقعیت مردم خود را از لذت‌های کوچک زندگی روزمره محروم می‌کنند.

آگهی

روز چهارشنبه هر ۱۰۷ روبل برابر با یک یورو بود. هر یک دلار هم به قیمت ۹۷ روبل فروخته شد. یک سال قبل، نرخ برابری این ارز در حدود ۶۰ روبل در نوسان بود، اما حالا ارزش موجودی کیف پول روس‌هایی که دوست دارند محصولات وارداتی مصرف کنند، کمتر شده است. 

در عین حال، تورم از ابتدای بهار (۳.۲۵ درصد) شروع به افزایش کرده است. این وضعیت بانک مرکزی روسیه را مجبور کرد تا نرخ بهره خود را تا ۸.۵ درصد بالا ببرد. کاری که بدیهی‌ترین راه برای مبارزه با افزایش قیمت‌هاست. 

ایگور اینکین، ۶۳ ساله، فراز و نشیب‌های اقتصاد روسیه را در زندگی خود تجربه کرده است: کمبودهای دوران شوروی، هرج و مرج‌های دهه ۱۹۹۰، بحران سال ۱۹۹۸ که ذخایر روسیه را بلعید و دیگر موارد.

یک تاجر بازنشسته می‌گوید که «ما باید خود را از خیلی چیزها محروم کنیم.» او اظهار تاسف کرد و ادامه داد که حواسش باید به خرید شیرینی و همچنین لذت‌های کوچک روزمره زندگی باشد. او وضع فعلی را به خصوص برای «مستمری بگیران» بسیار نگران‌کننده عنوان کرد. 

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه تاکید دارد که اقتصاد در برابر تحریم‌های غرب که در پاسخ به حمله این کشور به اوکراین بوده، مقاومت کرده است. با این حال، تعداد فزاینده‌ای از روس‌ها با افزایش هزینه‌های زندگی مواجه هستند. 

با میانگین حقوق بازنشستگی چند صد یورویی، بازنشستگان، اولین کسانی هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند. آنها همین الان هم برای پر کردن شکاف هزینه و درآمد خود همچنان کار می‌کنند. 

این وضعیت، برای جوانان روسی هم ناامیدی به بار خواهد آورد. از نشانه‌های این ترس و ناامیدی این است که زمانی گروه واگنر شورش کردند، آنها به دنبال برداشت پس‌انداز خود از بانک‌ها بودند. 

طبق گزارش بانک مرکزی روسیه، بین ۲۳ ژوئن و ۲۵ ژوئن، آنها یک میلیارد روبل (کمی بیشتر از ۹ میلیون یورو) وجه نقد از بانک‌ها برداشت کردند که تقریبا پنج برابر بیشتر از میانگین عادی سه روزه است. 

به گفته کارشناسان، اگر افزایش بیشتر نرخ بهره بانک مرکزی روسیه در اواسط سپتامبر رخ دهد باز هم وضعیت اقتصادی باعث وحشت بازارهای روسیه در این مرحله نمی‌شود. چرا که این وضعیت کاملا مورد انتظار بوده است. 

آرنو دوبین، مدیر رصدخانه فرانکو-روس در مسکو تحلیل کرد: «افت روبل در واقع کاملا قابل انتظار بود: این نشان دهنده اوضاع تجارت خارجی کشور است که تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد.»

تحت تاثیر تحریم‌ها، درآمدهای حاصل از فروش گاز و نفت روسیه، منبع اصلی درآمد این کشور بین ژانویه تا ژوئیه ۴۱.۴ درصد کاهش یافته است. به گفته وزارت اقتصاد روسیه این نگرانی وجود دارد که کسری بودجه فدرال در سال جاری از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی هم فراتر رود. 

اما این وضعیت باز هم به نفع روسیه خواهد بود. به گفته دوبین، سقوط روبل «به دولت اجازه می‌دهد تا خزانه خود را نجات دهد و هزینه جنگ را تامین کند.» چرا که به ازای هر دلار یا یوروی خریداری شده، دولت روبل بیشتری برای پوشش هزینه‌های خود خواهد داشت. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این میان، بسیاری از مردم مسکو، مانند مقامات امیدوارند که خروج بسیاری از شرکت‌های غربی از روسیه به کسب‌وکارهای این کشور اجازه توسعه دهد و اقتصاد بتواند به نیروهای خود تکیه کند. 

کسنیا سوشکوای ۱۸ ساله در حالی که کیفی با برند ایتالیایی بر دوش دارد استدلال می‌کند: «برای مستقل بودن، نباید به کشورهای دیگر وابسته باشیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یانچانگ پترولیوم چین خرید نفت از روسیه را دو برابر کرد

سقوط روبل و بورس و صعود تورم؛ سایه جنگ و تحریم چه بر سر اقتصاد روسیه آورد؟

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟