روسیه همسایه شمالی خود را به فهرست کشورهای «غیر دوست» اضافه کرد؛ نروژ: نتیجه جنگ علیه اوکراین است

پرچم‌های نروژ و روسیه به شکل مشت‌های گره کرده
پرچم‌های نروژ و روسیه به شکل مشت‌های گره کرده Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های دولتی روسیه روز پنجشنبه گزارش دادند که کرملین به دلیل اقدامات دیپلماتیک به اصطلاح «غیر دوستانه» نروژ علیه نمایندگی‌های روسیه، نام این کشور را به فهرست «کشورهای خارجی غیردوست» خود اضافه کرد.

آگهی

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی ریانووستی، کشورهای این فهرست در به کارگیری شهروندان روس به عنوان کارمندان محلی خود دچار محدودیت خواهند شد؛ بطوریکه در شرایط جدید، نروژ برای تکمیل نیروی انسانی در مراکز دیپلماتیک خود در روسیه تنها می‌تواند ۲۷ کارمند محلی را به خدمت بگیرد.

نروژ در ماه آوریل گذشته تعداد ۱۵ دیپلمات روسی را به اتهام جاسوسی اخراج کرده بود؛ روسیه نیز در تلافی، به ۱۰ دیپلمات نروژی دستور ترک خاک داد.

نروژ در عین حال اعلام کرد که هیچ دلیلی برای ادعاهای رفتار غیردوستانه با روسیه وجود ندارد.

«آنی‌کِن ویت‌فِلت»، وزیر امور خارجه نروژ در بیانیه‌ای به رویترز خاطرنشان ساخت که «وضعیت امروز، نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین است. روسیه خودش باید پایان جنگ را برگزیند.»

خانم ویت‌فِلت در این زمینه گفت: «به عنوان کشورهای همسایه، منفعت هر دو در دایر بودن روابط دیپلماتیک و کانال‌های تماس است، چه برسد به زمان‌های سخت.»

دو کشور نروژ و روسیه در قطب شمال با یکدیگر مرز مشترک دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ نیز به طور جداگانه گفت که کشورش هنوز هیچگونه اطلاعیه رسمی در این خصوص از جانب مسکو دریافت نکرده است و از اظهار نظر در مورد پیامدهای خاص تصمیم روسیه خودداری کرد.

فهرست‌های متنوعی از کشورهای غیردوست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ از کشورهای اصطلاحا «غیردوست» که به زعم خود علیه مأموریت‌های دیپلماتیک روسیه در خارج از کشور اقدامات «خصمانه» انجام می‌دهند، فهرستی تنظیم کرد.

در ابتدای امر، ایالات متحده و جمهوری چک در این فهرست جای گرفتند و دیری نپایید که یونان، دانمارک، اسلواکی، کرواسی و اسلوونی نیز به آن افزوده شدند. با این تفاوت که محدودیت‌های تعیین شده برای دو کشور آخر اینگونه است که از استخدام کارمندان محلی در نمایندگی‌های دیپلماتیک خود به طور کلی منع شده‌اند.

تمامی هشت کشوری که هم‌اکنون در فهرست کشورهای «غیردوست» روسیه قرار دارند، پس از حمله روسیه علیه اوکراین در سال ۲۰۲۲، حمایت خود را از کی‌یف ابراز کردند. 

اگرچه نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست، اما همزمان با تحریم های اتحادیه اروپا، تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

روسیه فهرست جداگانه‌ای از کشورهای «غیر دوست» دارد که شامل محدودیت‌های اقتصادی برای بسیاری از کشورهای غربی است. کشورهایی که در این فهرست کشورهای «غیر دوست» در زمینه اقتصادی گنجانده شده‌اند پیش‌تر مسکو را به دلیل حمله به اوکراین تحریم کرده یودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین فرستاده ویژه خود را برای مذاکرات صلح مرتبط با جنگ اوکراین به عربستان می‌فرستد

روسیه در اقدامی تلافی‌جویانه کنسولگری فنلاند را می‌بندد و ۹ دیپلمات را اخراج می‌کند

کره شمالی از آزمایش کلاهک موشک کروز «فوق العاده بزرگ» خبر داد