سازمان ملل: شمار آوارگان در جهان به رقم بی‌سابقه ۱۱۰ میلیون نفر رسید

عکس آرشیوی از آوارگان روهینگیایی
عکس آرشیوی از آوارگان روهینگیایی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در گزارشی که آن‌را نوعی «کیفرخواست» علیه وضعیت کنونی جهان خوانده است از شمار بی‌سابقه آوارگان پرده برداشت.

آگهی

بر اساس این گزارش در حال حاضر دست کم ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دلایل گوناگون از جمله جنگ و مناقشات داخلی محبور به ترک خانه و محل زندگی خود شده‌اند.

در این میان جنگ داخلی اخیر در سودان شرایط را بسیار وخیم‌تر کرده است؛ حال آنکه پیش از آن نیز شمار افرادی که به اجبار تن به ترک خانه و کاشانه خود داده‌اند بواسطه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و اوضاع حاکم بر کشور افغانستان در وضعیتی فوق‌العاده قرار گرفته بود.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارش سالانه خود آورده است که «هرگز شمار کل پناهجویان گریخته از کشور محل زندگی‌شان یا افرادی که در کشور خود آواره شده‌اند تا این حد افزایش نیافته بود.»

این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد، شمار آوارگان و یا پناهجویان را در پایان سال گذشته میلادی ۱۰۸ میلیون و چهارصد هزار نفر اعلام کرده است.

این رقم ۱۹ میلیون و یکصد هزار نفر بیشتر از آمار تهیه شده از شمار آوارگان و پناهجویان در پایان سال ۲۰۲۱ است که افزایشی بی سابقه را نشان می‌دهد.

این در حالیست که جنگ داخلی بین دو گروه رقیب در سودان باعث شد که تعداد کل پناهجویان و آوارگان در ماه مه به حدود ۱۱۰ میلیون نفر برسد.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو با شرح وضعیت کنونی آوارگان در جهان گفت: «این جایی است که ما امروز در آن قرار گرفته‌ایم.»

او با ابراز تاسف از افزایش شمار آوارگان نسبت به سال گذشته، خاطرنشان کرد: «ما ۱۱۰ میلیون نفر را داریم که به دلایل مختلف از جمله درگیری، آزار و اذیت، تبعیض و خشونت که اغلب با انگیزه‌های دیگر به ویژه تاثیر تغییرات آب و هوایی نیز در هم آمیخته، از محل زندگی خود گریخته‌اند.»

رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ضمن ابراز تاسف از شرایط کنونی حاکم بر جهان که به زمینه افزایش شمار آوارگان را فراهم کرده، آنرا نوعی «کیفرخواست» خواند.

در آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد، در مجموع ۳۵ میلیون و سیصد هزار پناهجو و ۶۲ میلیون و پانصد هزار آواره تنها برای سال ۲۰۲۲ سرشماری شده است.

در این میان همچنین به ۵ میلیون و چهارصد هزار پناهجو و ۵ میلیون و دویست هزار آواره در جهان اشاره شده که به شدت نیازمند حمایت و کمک‌های بین‌المللی بوده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد یادآور می‌شود که همه این افراد تقریبا در همه جا با «محیطی خصمانه تر» به ویژه در ارتباط با برخورد با پناهجویان روبرو هستند.

در این گزارش تاکید شده است: «یک رهبر واقعی باید افکار عمومی را به این سو جهت دهد که افرادی مستحق حمایت بین‌المللی هستند.»

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود یادآور شده است که دست کم سه چهارم از آوارگان و پناهجویان در جهان به کشورهای کم درآمد و متوسط تعلق دارند.

فیلیپو گراندی از پیشرفت اخیر در اتحادیه اروپا در زمینه اصلاح سیاست‌های مهاجرتی قدردانی کرد و آن را «نسبتا منصفانه» و تلاشی مثبت در جهت ایجاد تعادل برای مقابله با چالش‌های پیرامون این موضوع خواند.

این اصلاحات که همچنان باید به تایید پارلمان اروپا برسد تضمین کننده یک نظام همبستگی بین کشورهای عضو برای رسیدگی به امور پناهجویان و بررسی سریع درخواست‌های پناهندگی برخی از مهاجران در مرزها است.

نگاه ویژه کمیساریای عالی پناهندگان به سوی مدیریت موجی از مهاجران است که با طی مسافتی طولانی قصد ورود به اروپا را دارند.

با این حال، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خواستار آن است که درها به روی پناهجویان در اروپا، بریتانیا و یا ایالات متحده باز بماند.

آگهی

آقای گراندی در این میان به ویژه به طرح لندن برای فرستادن پناهجویان به رواندا اشاره می‌کند و می‌گوید: «پناهجویان را نباید به زندان انداخت. درخواست پناهندگی جرم نیست.» او همچنین نگران سیاست‌های مهاجرتی آمریکا در این زمینه است.

فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در ادامه می‌گوید که نهاد تحت هدایت او همانند بسیاری ازسازمان‌های بشردوستانه دیگر چون کمیته بین المللی صلیب سرخ امسال به دلیل شرایط اقتصاد جهانی و تورم «وضعیت مالی خوبی برای پاسخگویی به نیازهای موجود ندارد.»

در این گزارش از ترکیه (۳.۶ میلیون نفر)، ایران (۳.۴ میلیون)، کلمبیا (۲.۵ میلیون)، آلمان (۲.۱ میلیون) و پاکستان (۱.۷ میلیون) به عنوان کشورهایی یاد شده که به ترتیب بیشترین پناهجو را در خود جای داده‌اند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تبعات حمله حماس؛ چهارهزار پناهنده اوکراینی بازگشت به وطن جنگ‌زده را به ماندن در اسرائیل ترجیح دادند

تشدید آزارو سرکوب پناهجویان سوری در لبنان؛ ترس از اخراج، کابوس هر روزه پناهندگان است

دولت ایتالیا برای مقابله با بحران پناهجویان وضعیت فوق العاده اعلام کرد