تشدید آزارو سرکوب پناهجویان سوری در لبنان؛ ترس از اخراج، کابوس هر روزه پناهندگان است

syrian refugees in lebanon
syrian refugees in lebanon Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تازه ترین گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می دهد که در ماه های اخیر وضعیت پناهجویان سوری در لبنان بواسطه سرکوب های دولتی بسیار وخیم تر شده است.

آگهی

گزارش‌ها از کمپ‌های پناهندگان سوری در لبنان نشان می دهد که سوری‌ها بطرز بی سابقه ای تحت سرکوب ارتش و پلیس و دستگاه های دولتی لبنان قرار دارند. 

به گفته سازمان های حقوق بشری، در هفته های اخیر بارها پناهجویان در نزدیکی اردوگاههای خود در لبنان، مورد حمله نیروهای ارتش قرارگرفته اند. به جز این، ارتش لبنان با برپایی «ایست بازرسی های موقتی» بسیاری از غیرلبنانی‌ها را بازداشت می کند و در بسیاری از موارد در هماهنگی با دولت آنها را از این کشور اخراج می کند. 

یکی از زنان سوری اهل ادلب پناهنده در لبنان، به خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید: « مردم در خانه های خود نمی خوابند و حتی از رفتن به سر کار می‌ترسند.» او می گوید در ۱۰ آوریل گذشته شوهرش به همراه ۲۸ سوری دیگر بازداشت و از لبنان اخراج شده اند و این زن پناهجو «هیچ خبری از شوهر خود ندارد.»

 این زن که با چهره پوشیده با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتگو کرد، می گوید گه «پسر ۴ ساله ام هر روز می پرسد که پدرش کجاست؟» او می ترسد پدرش در یکی از ندامتگاه های سوریه در بازداشت باشد.

 به جز نیروهای ارتش در لبنان بحران زده، شهرداریها هم تدابیر محدودکننده ای علیه پناهندگان سوری مقیم لبنان وضع کرده اند. 

وزارت کشور لبنان در ماه های اخیر فشارها به پناهجویان سوری را بیشترکرده تا در صورت عدم ارائه مدارک و مستندات کافی زمینه اخراج هرچه سریعتر آنها فراهم شود. 

وزارت کشور لبنان می گوید بسیاری از سوری‌های پناهجو مرتبا به سوریه سفر می کنند و خطری آنها را تهدید نمی کند. این وزارتخانه به تازگی از «آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد» خواسته کارت پناهندگی سوریهای که به کشورشان سفر می کند، را برای همیشه باطل کند. 

لبنان، یکی از کوچکترین کشورهای خاورمیانه، میزبان حدود ۸۰۵ هزار پناهجوی سوری ثبت شده است. البته تعداد واقعی سوری هایی که از جنگ داخلی ۱۲ ساله فرارکرده اند، بسیار بیشتر است چرا که دولت لبنان در سال ۲۰۱۵ از سازمان ملل خواست ثبت نام های جدید پناهجویان را متوقف کند.

مقامات دولتی در لبنان تخمین های مختلفی از تعداد سوری ها در این کشور ارائه کرده اند. از ۱.۵ میلیون تا بیش از ۲میلیون نفر. در حالیکه گفته می شود جمعیت لبنان بین ۵ تا ۵.۵ میلیون نفر است. البته هیچ سرشماری جدی جمعیتی در یک دهه اخیر در این کشور انجام نگرفته است. 

از سال ۲۰۱۹ و با شروع فروپاشی اقتصادی لبنان، مقامات لبنانی سخنانی از دست اینکه «سوریها در این اقتصاد بحران زده جایی ندارند» را در جامعه جاانداختند. مانند بسیاری از کشورهای جهان، مقامات حکومتی برای لاپوشانی ضعف های مدیریتی و فساد اداری، انگشت اتهام را بسوی پناهندگان دراز کردند.

یکی از اتحادیه های کارگری لبنانی به تازگی دست به برگزاری «کمپین ملی برای آزادی لبنان از اشغال جمعیتی سوریه» زده است.

هکتور حجار، وزیر موقت امور اجتماعی لبنان در مصاحبه‌های اخیر خود با رسانه‌های محلی مدعی شده است که پناهندگان ۴۰ درصد از جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهند. به گفته این وزیر هیچ کشوری حاضر نیست این میزان از جمعیت مهاجران را بپذیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: شمار آوارگان در جهان به رقم بی‌سابقه ۱۱۰ میلیون نفر رسید

اسرائیل در واکنش به حمله راکتی از لبنان، جنوب این کشور را بمباران کرد

جنجال تغییر ساعت در لبنان؛ میقاتی برای رفاه حال روزه‌داران یک ماه دیگر ساعت را به جلو می‌کشد