جنجال تغییر ساعت در لبنان؛ میقاتی برای رفاه حال روزه‌داران یک ماه دیگر ساعت را به جلو می‌کشد

ماه رمضان در لبنان
ماه رمضان در لبنان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر لبنان می‌گوید برای رفاه حال روزه‌داران، برخلاف روال سالهای گذشته از ۲۰ آوریل ساعت را در این کشور تغییر خواهد داد.

آگهی

با شروع فصل بهار و همزمانی آن با ماه رمضان، چالش‌ها در لبنان بر سر تغییر یا عدم تغییر ساعت در این کشور شدت گرفته است. 

در لبنان مانند اروپا هر سال در آخرین یکشنبه ماه مارس، ساعت یک ساعت به جلو کشیده می‌شود اما امسال نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان تصمیم گرفته به جای این روال مرسوم ساعت را در لبنان روز ۲۰ آوریل تغییر دهد. او می‌گوید این تصمیم را به این دلیل گرفته تا روز کوتاه‌تر باشد و مسلمانانی که روزه می‌گیرند کار راحت‌تری داشته باشند. 

میقاتی که خود مسلمان سنی است این تصمیم را پس از دیدار با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اتخاذ کرد اما این اقدام ضمن همراه داشتن مخالفت‌ها در لبنان چالش‌هایی را هم برای این کشور به همراه داشته است. این تصمیم دولت لبنان باعث می‌شود تا مسلمانان روزه دار عملا یک ساعت زودتر افطار کنند و هر روز حدود ساعت ۵ بعد از ظهر غذا بخورند.

دفتر میقاتی شبنه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم صرفا یک رویه اداری بوده و نباید با نگاه‌های فرقه‌ای و نفرت پراکنانه مواجه شود. 

اما تصمیم میقاتی با مخالفت‌هایی در درون خود کابینه او هم رو به رو شده است.  هنری خوری، وزیر دادگستری موقت که یک مسیحی است،  در بیانیه‌ای، از میقاتی خواست این اقدام را لغو کند. او چنین تصمیمی را عاملی برای ایجاد شکاف در جامعه لبنان دانست. ضمن اینکه او اشاره کرد کشور همین حالا هم با بحران‌های متعددی رو به رو است و ایجاد یک بحران تازه، آخرین چیزی است که لبنان به آن احتیاج دارد. 

در ادامه این مخالفت‌ها، کلیسای مارونی لبنان که بزرگترین نهاد مسیحی در این کشور است اعلام کرد که از این تصمیم تبعیت نخواهد کرد. این نهاد مذهبی در ادامه تاکید کرد که در خصوص استانداردهای بین‌المللی هیچ ملاحظه‌ای را در نظر نمی‌گیرد و این مجموعه طبق معمول از روز یکشنبه ۲۶ مارس، ساعت‌ها را جلو می کشد. پس از این موضع‌گیری، سایر سازمان‌ها، احزاب و مدارس مسیحی هم در تصمیمی مشابه اعلام کردند که ساعت‌ را به جلو می‌کشیند.

لبنان که کشوری چند دینی و مذهبی است، همین حالا هم به دلیل بحران اقتصادی، عدم ثبات دولت و انتخاب نشدن رئيس جمهوری با شرایط بغرنجی رو به رو است و این تصمیم جدید ممکن است بر شدت تنش‌ها و منازعات داخلی بیفزاید. 

در ادامه مخالفت‌ها سازمان‌های رسانه‌ای از جمله دو کانال خبری اصلی لبنان یعنی ام‌تی‌وی و ال‌بی‌سی‌آی اعلام کردند که به منظور صرفه‌جویی، همچنان مطابق سالهای قبل از امروز ساعت را یک ساعت به جلو می‌کشند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این بحران تازه در حالی در لبنان شکل گرفته که این کشور همین حالا هم با معضلات و منازعات داخلی گسترده‌ای رو به رو است و احتمالا ابعاد این تصمیم تازه دولت بر تنش‌های داخلی در این کشور بیش از گذشته خواهد افزود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید آزارو سرکوب پناهجویان سوری در لبنان؛ ترس از اخراج، کابوس هر روزه پناهندگان است

تغییر ساعتها در اروپا؛ استدلال مخالفان و موافقان چیست؟

تغییر ساعت تابستانی در اروپا