«سرنگونی ۴ جت و هلی‌کوپتر بر فراز روسیه»؛ لوکاشنکو بلاروس را به حالت آماده‌باش درآورد

عکس آرشیوی از جنگنده‌های سوخوی ۳۵ روسیه
عکس آرشیوی از جنگنده‌های سوخوی ۳۵ روسیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس روز دوشنبه تایید کرد که چهار هواپیمای نظامی هفته گذشته بر فراز روسیه، نزدیک مرز اوکراین و بلاروس سرنگون شدند.

آگهی

جروزالم پست در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته به نقل از آقای لوکاشنکو اعلام کرد که مینسک در واکنش به این حادثه نیروهای نظامی خود را به حالت آماده باش کامل درآورده است.

بنا به این گزارش، مینسک در حالی از سرنگونی چهار هواپیمای نظامی بر فراز روسیه خبر داده که اوکراین از پیش اعلام کرده بود برای حمله‌ای متقابل علیه نیروهای ارتش روسیه آماده می شود.

«بلتا»، خبرگزاری رسمی بلاروس همزمان به نقل از الکساندر نوشت که «وضعیت بحرانی نیست، اما فاکتورهایی هست که به نگرانی‌ها دامن می‌زند». 

به گزارش بلتا، آقای لوکاشنکو به هنگام بازدید از پست فرماندهی مرکزی نیروی هوایی و فرماندهی پدافند هوایی بلاروس گفت: «نیازی به گزارش‌های بلندبالا نیست. بیایید به آنچه در پیرامون کشورمان اتفاق می‌افتد نگاه کنیم، در درجه اول به حریم هوایی. ما اغلب در مورد مسائل امنیتی کشورمان به ویژه در حریم هوایی بحث می‌کنیم. الان آنگونه که من می‌بینم وضعیت بحرانی نیست، اما فاکتورهایی هست که به نگرانی‌ها دامن می‌زند.»

جروزالم پست اما در گزارش خود همچنین به مطلبی از روزنامه «کامرسانت» استناد کرده که بر اساس آن حمله هوایی جنگنده‌های روس با کمین روبرو شده است.

به موجب آنچه در این گزارش آمده، یک جنگنده بمب افکن سوخو۳۴، یک جنگنده سوخو۳۵ و دو هلیکوپتر «میل-۸» در این کمین که در نزدیکی کلینتسی واقع در منطقه بریانسک روسیه صورت گرفته، سرنگون شده‌اند.

این جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهای نظامی قرار بود به اهدافی در منطقه چرنیهیو اوکراین، در آنسوی مرز حمله کنند.

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه روز شنبه بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرده بود که یک جنگنده سوخو-۳۴ این کشور سقوط کرده است.

این خبرگزاری سپس به سقوط یک فروند بالگرد نظامی نیز اشاره و به نقل از منابع اورژانس از آتش سوزی موتور به عنوان علت سقوط آن یاد کرده بود.

جروزالم پست می‌افزاید که خبرگزاری تاس هیچ اشاره‌ای به سقوط سوخو ۳۵ و هلی‌کوپتر دوم نکرده است؛ حال آنکه چندین وبلاگ نویس نظامی طرفدار جنگ روسیه نیز گفته اند که این چهار هواپیما سرنگون شده است.

در گزارش جروزالم پست سپس به مطالب منتشر شده در کانال تلگرامی یک رسانه دولتی بلاروس استناد می‌کند که به نقل از الکساندر لوکاشنکو پس از بازدید از یک پایگاه فرماندهی نیروهای هوایی کشورش گفته است: «سه روز از وقایعی که نزدیک ما در منطقه بریانسک روی داد و طی آن چهار هواپیما سرنگون شد، می‌گذرد. ما مجبور به پاسخگویی هستیم. نیروهای ما از آن زمان در حالت آماده باش هستند.»

بازدید لوکاشنکو از این پایگاه هوایی که رسانه‌ها گزارش‌هایی از آن منتشر کردند اولین حضور عمومی او پس از حدود یک هفته غیبت در انظار عمومی بود؛ این غیبت پیش‌تر به گمانه‌زنی‌هایی در خصوص سلامتی رئیس جمهوری ۶۸ ساله بلاروس دامن زده بود.

وزارت دفاع روسیه نسبت به این موضوع سکوت کرده و اوکراین نیز که معمولاً از اظهار نظر در مورد گزارش‌ حملات در داخل روسیه خودداری می‌کند به این حادثه به شکل رسمی واکنشی نشان نداده است.

با این حال، یک مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه در پستی توییتری تلویحا با اشاره به این حادثه آن را «عدالت... و کارمای آنی» خواند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه عقب‌نشینی تا «مواضع دفاعی» در باهموت را تایید کرد؛ اوکراین بخش‌های بیشتری را بازپس گرفت

به دنبال حمله هوایی به کاخ کرملین؛ روسیه از استقرار اولین واحدهای ضد پهپادی خود خبر داد

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند